printlogo


کد خبر: 252618تاریخ: 1401/6/10 00:00
دور دنیا

بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا ثبت‌نام کرد
رسانه‌های غربی شامگاه دیروز به یک سند منتشر شده از سوی وب‌سایت کمیسیون فدرال انتخابات آمریکا استناد کردند که نشان می‌دهد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ثبت‌نام مجدد به عنوان نامزد برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا را نزد این کمیسیون انجام داده است. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در صفحه مربوط به برگه ثبت اطلاعات کاندیداتوری مجدد جو بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا که روز سه‌شنبه ثبت و منتشر شده، عبارت «بایدن به عنوان نامزد رئیس‌جمهوری» در بخش اطلاعات «کمیته اصلی ستاد انتخاباتی برای جوزف آر بایدن جونیور و کاملا هریس» ذکر شده است. به نوشته ایندیپندنت، خبر ثبت اوراق رسمی کاندیداتوری مجدد برای ریاست‌جمهوری از سوی جو بایدن در حالی منتشر می‌شود که او قرار است امروز سخنرانی مهمی در ایالت فیلادلفیا ایراد کند و خود را برای این سخنرانی آماده می‌کند.
 بر اساس اعلام کاخ سفید، بایدن در اطراف بنای «پارک تاریخی ملی استقلال» در فیلادلفیا با موضوع «ادامه نبرد برای روح ملت» سخنرانی خواهد کرد. آنطور که ایندیپندنت نوشته، موضوع این سخنرانی بایدن یادآور عنوانی است که او برای ستاد انتخاباتی سال ۲۰۲۰ خود به کار برده و آن مبارزه انتخاباتی و نبردش با دونالد ترامپ در آن انتخابات را به عنوان «نبرد برای روح آمریکا» معرفی کرد.
 بر اساس قوانین انتخاباتی آمریکا، نامزدهای انتخاباتی احزاب این کشور ابتدا باید در رقابت درون‌حزبی مربوط به هر یک از احزاب شرکت و با چهره‌های دیگری که در داخل آن حزب به عنوان نامزدهای انتخابات درون‌حزبی مطرح شده‌اند رقابت کنند اما به طور معمول یک رئیس‌جمهور مشغول به کار به احتمال تقریبا مسلم نامزد اصلی حزبش برای رسیدن به دور بعدی ریاست‌جمهوری خود است. در ماه‌های اخیر کاخ سفید و خود بایدن چندین بار بر قطعیت قصد او برای نامزدی دوباره او برای انتخابات ریاست‌جمهوری برای سال ۲۰۲۴ از سوی حزب دموکرات تاکید کرده بودند اما مسائل مختلفی نظیر افول محبوبیت او در نظرسنجی‌ها، گاف‌های متعدد و حرکات عجیبی که او در موقعیت‌های مختلف نشان داده و نگرانی از بابت سن بالایش موجب شده در حزب دموکرات بر سر نامزدی مجدد او از جانب این حزب برای ریاست‌جمهوری اختلاف نظر وجود داشته باشد.
***
حمله وحشیانه نیروهای امنیتی سعودی به دختران بی‌سرپرست
کاربران سعودی بتازگی تصاویری را از یک یتیم‌خانه در منطقه «خمیس مشیط» عربستان (جنوب غرب) منتشر کرده‌اند که در آن‌ نیروهای امنیتی سعودی در حال کتک زدن دختران یتیم یک یتیم‌خانه دیده می‌شوند. 
پایگاه خبری «عربی ۲۱» با انتشار تصاویری نوشت: «سرویس امنیتی عربستان سعودی به طرز وحشیانه‌ای به چند دختر یتیم در یک مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست در امارت عسیر تعرض کرده است؛ آن هم پس از آنکه این دختران خواستار برخورداری از حقوق‌شان در یتیم‌خانه شدند».
 کاربران فضای مجازی نیز می‌گویند پس از آنکه چند دختر حقوق خود را در این یتیم‌خانه مطالبه کردند، نیروهای امنیتی سعودی به درخواست مدیریت این مرکز ناگهان وارد مرکز شدند و دختران را مورد ضرب‌وجرح قرار دادند. مقامات سعودی تا لحظه انتشار این خبر هنوز توضیحی درباره این اقدام ارائه نکرده‌اند. در تصاویر منتشر شده، حدود ۲۰ نیروی پلیس و نیروی امنیتی سعودی به چشم می‌خورند که به دنبال دختران در یتیم‌خانه هستند و با چماق و شوکر برقی آنها را مورد ضرب‌وجرح قرار می‌دهند. پایگاه خبری عربی ۲۱ اشاره کرد نیروهای امنیتی سعودی تعدادی از دختران را بازداشت کرده‌اند اما مقامات سعودی هنوز علت این اقدام را توضیح نداده‌اند و سازمان متولی را معرفی نکرده‌اند. 
***
افشای نقش کانادا و انگلیس در قاچاق دختران و جذب آنها در داعش
رسانه‌های انگلیسی افشا کردند دولت این کشور از همکاری یک مأمور اطلاعاتی کانادا با داعش برای قاچاق دختران به سوریه باخبر بوده است. به نوشته وبگاه تی‌آرتی، «شمیمه بیگم» متولد انگلیس به همراه ۲ دختر محصل دیگر توسط یک مأمور اطلاعاتی کانادا به سوریه قاچاق شده بودند تا در گروه تروریستی داعش عضو شوند.
این شبکه ترکیه‌ای به نقل از رسانه‌های انگلیس از جمله روزنامه «گاردین» نوشت لندن و اوتاوا با همدستی یکدیگر ماجرای قاچاق این دخترهای نوجوان به قلمرو سابق داعش را لاپوشانی کرده بودند. 
«ریچارد کرباج» در کتاب خود با عنوان «تاریخچه مخفی پنج چشم» که بتازگی منتشر شده، آورده است سرویس اطلاعاتی کانادا درباره این اتهامات جنجالی سکوت و با توسل به «محرمانگی»، مأموران خود و دیگر نهادهای جاسوسی را مبرا کرد. اصطلاح «پنج چشم» به اتحاد سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و 4 کشور متحد شامل کانادا، استرالیا، نیوزیلند و آمریکا اتلاق می‌شود.
 کرباج که در کتاب خود با چند جاسوس کانادایی مصاحبه داشته، به گاردین گفت: «به مدت 7 سال است که این اقدام توسط کانادایی‌ها مخفی نگه داشته شده است. به نظرم این لاپوشانی از خود جرم رخ داده بدتر است، زیرا نشانگر استفاده این آژانس‌های اطلاعاتی از اعضای باندهای تبهکار و گروه‌های تروریستی است. وی می‌افزاید علاوه بر دولت کانادا، دولت انگلیس نیز از زمانی که از نقش کانادا در جذب این دختران در داعش مطلع شد، اقدام به مخفی‌کاری کرد. 

Page Generated in 0/0056 sec