printlogo


کد خبر: 252620تاریخ: 1401/6/10 00:00
تنها چند ساعت پس از اعلام صدر مبنی بر کناره‌گیری از سیاست، طرفدارانش دوباره وارد صحنه شدند
عراق بعد از پایان آشوب 48 ساعته
العامری: به احترام اربعین سکوت سیاسی و رسانه‌ای کنیم

گروه بین‌الملل: در حالی که مقتدا صدر اعلام کرده بود از سیاست عراق کناره‌گیری خواهد کرد اما افراد وابسته به او در فضای مجازی کماکان به مخالفان خود حمله می‌کنند. مقتدا صدر بعد از بیانیه آیت‌الله‌العظمی حائری اعلام کرده بود دیگر در سیاست دخالتی نمی‌کند و از طرفداران خود خواسته بود از منطقه خضرای بغداد خارج شوند. این صحبت‌ها در حالی اعلام می‌شود که افراد وابسته به او در فضای مجازی کماکان به مخالفان‌شان حمله می‌کنند. صفحه موسوم به وزیر صدر به چارچوب هماهنگی حمله کرد و نوشت: «چارچوب هماهنگ‌کننده گستاخ و شبه‌نظامیان گستاخ آن با وقاحت تمام اعلام می‌کنند می‌خواهند جلسه مجلس را برای تشکیل دولت گستاخ خود برگزار کنند در حالی که هنوز خون تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو که با گلوله‌های شبه‌نظامیان کثیف‌شان خائنانه ریخته شد خشک نشده است. اینها گروهی هستند که عاشق فساد و پول و پست بودند و نه‌تنها عاشق فساد هستند، بلکه از اصلاحات و اصلاح‌طلبان نیز متنفر هستند. جنگ آنها برای باقی ماندن در قدرت و انحراف طبقه فاسد حاکم است که مرگ‌شان فرا رسیده است. این حقیقت تلخی است که سخنوران باید بگویند، اگرنه هر که ساکت شود شیطان لالی است که وطن را دوست ندارد. پس اگر اعلام عزا نکردند من و جریان صدر از امروز دشمن شماره یک آنها با تمام ابزارهای موجود و به دور از قتل و خشونت خواهیم شد». این سخنان وزیر مجازی و ناشناخته در حالی است که مقتدا صدر اعلام کرده بود با کناره‌گیری از دنیای سیاست، سخن گفتن در شبکه‌های اجتماعی به نام جریان صدر اکیدا ممنوع است. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که حشدالشعبی و بسیاری از افراد موثر در چارچوب هماهنگی شیعی همواره خواستار توافق با صدریون برای تشکیل کابینه و دولت بعدی بوده‌اند. 
 
* العامری: به احترام اربعین سکوت سیاسی و رسانه‌ای کنیم
رئیس ائتلاف فتح عراق در بیانیه‌ای گفت: در آستانه زیارت مقدس اربعین، همه سران و نیروهای سیاسی را به مصیبت امام حسین(ع) قسم می‌دهم سکوت سیاسی و رسانه‌ای پیشه کنند و گفتمان معتدلی داشته باشند که عامل اتحاد و نه تفرقه باشد. بیانیه هادی العامری در حالی منتشر می‌شود که «محمد صالح العراقی» موسوم به وزیر و سخنگوی مقتدا صدر در شبکه‌های اجتماعی در بیانیه‌ای سراسر دشنام و اهانت از فراخوان چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه برای تشکیل جلسه پارلمان انتقاد کرد. العامری افزود: سران و نیروهای سیاسی عراق از اظهاراتی که کینه و نفرت به وجود می‌آورد، خودداری کنند و در روزهای متعلق به امام حسین(ع) تنها درباره پیام ایشان در مقابله با ظلم و ستم و مخالفت با تسلیم در برابر ظالمان سخن بگوییم. رئیس ائتلاف فتح تصریح کرد: همه تلاش‌ها باید برای فراهم کردن الزامات مورد نیاز برای موفقیت‌آمیز بودن مراسم اربعین و برای آرامش اوضاع میان فرزندان شهیدین صدرین یکپارچه شود و به برکت خون پاک امام حسین(ع) ان‌شاء‌الله از این حوادث و پیامدهای دردناک و ناراحت‌کننده آن عبور کنیم. همچنین یکی از کاربران مجازی نزدیک به صدر از احزاب خواسته بود که برای کشته‌شدگان آشوب‌های اخیر عزای عمومی اعلام کنند. در همین چارچوب محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان بنا به درخواست نمایندگان 3 روز عزا در پارلمان برای شهدای عراق از میان تظاهرات‌کنندگان معترض و نیروهای امنیتی در تمامی تشکیلات که قربانی حوادث ناگوار روزهای گذشته شدند اعلام کرد. از سوی دیگر نخست‌وزیر پیشبرد عراق هم سخنرانی ایراد کرده است. مصطفی الکاظمی در سخنانی گفت: از مسؤولیتی که در قبال مردم بر عهده من است شانه خالی نخواهم کرد. من پیوسته طرفدار اصل انتقال مسالمت‌آمیز قدرت بوده و هستم. اگر بخواهند به هرج و مرج و منازعه ادامه دهند، من طبق اصول اخلاقی و ملی خود اقدام کرده و طبق اصل 81 قانون اساسی خالی شدن منصب نخست‌وزیری را اعلام خواهم کرد. الکاظمی درباره خشونت مسلحانه گفت: سلاحی که دیروز از آن استفاده شد باید برای حفاظت از عراق استفاده شود، نه درگیری برای قدرت! 
در مجموع می‌توان گفت حرف‌های مقتدا صدر قابلیت تکیه و اعتماد ندارد و همچنین الکاظمی هم از پایان آشوب‌ها ناراحت به نظر می‌رسد.

Page Generated in 0/0058 sec