printlogo


کد خبر: 252644تاریخ: 1401/6/12 00:00
دور دنیا

سوءقصد نافرجام به جان رئیس‌جمهور سابق آرژانتین
رسانه‌های آمریکایی از نجات معاون رئیس‌جمهوری آرژانتین از یک سوءقصد در بوینس آیرس خبر دادند. شبکه سی‌ان‌ان با اعلام این خبر که یک نفر در این ارتباط بازداشت شده است، گزارش داد تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد «کریستیانا فرناندز کرشنر» معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور سابق آرژانتین در حالی که بین جمعیت در حال خوش و بش کردن بود ناگهان فردی به سمت وی اسلحه می‌گیرد و شلیک می‌کند اما هیچ گلوله‌ای از آن خارج نمی‌شود. برخی کاربران می‌گویند اسلحه کمری در لحظه آخر احتمالا به دلیل نقص فنی شلیک نکرده است. مهاجم پس از چند ثانیه سردرگمی و وحشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. وزارت امنیت داخلی آرژانتین تایید کرده است اسلحه مهاجم واقعی و یک کلت کمری a.380 بوده است. رسانه‌های آرژانتینی همچنین گزارش دادند مهاجم یک تبعه برزیلی بوده است. علت این سوءقصد و انگیزه مهاجم هنوز مشخص نیست. 
***
واکنش آیت‌الله سیستانی به ناآرامی‌های اخیر عراق
نماینده مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق طی حضور در مجلس عزاداری کشته‌شدگان درگیری‌های اخیر این کشور اعلام کرد آیت‌الله سیستانی نسبت به آنچه رخ داده، اندوهگین و متاسف است و این اقدامات را محکوم می‌کند. به نقل از روسیا الیوم، خبرگزاری عراق از بخش رسانه‌ای جریان صدر نقل کرد که حسین نوری، نماینده آیت‌الله‌ سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق طی حضور در مجلس عزاداری کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر عراق، اندوه و تسلیت مرجع عالیقدر را به دلیل این امر انتقال داد. النوری گفت: من تسلیت و همدردی مرجع عالیقدر سیدعلی سیستانی را به شما انتقال می‌دهم، ایشان از آنچه رخ داده، بسیار اندوهگین و متاسف است. وی ادامه داد: آیت‌‌الله سیدعلی سیستانی از این اقدامات شرم‌آور راضی نیست و آن را محکوم می‌کند. 
***
۳ سال حبس دیگر برای سوچی
آنگ سان سوچی به اتهام تقلب در انتخابات گناهکار شناخته و از سوی قاضی به ۳ سال حبس دیگر همراه با اعمال شاقه محکوم شده است. به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی‌خواه و برنده جایزه صلح نوبل میانمار از زمان وقوع کودتا در این کشور از سال گذشته میلادی از کار خلع و در حصر خانگی بوده است. وی پیش‌تر به بیش از ۱۷ سال حبس محکوم شده بود. سوچی تمام اتهامات وارده علیه خودش را رد می‌کند. او دیروز توسط یک قاضی به تقلب در انتخابات پارلمانی نوامبر ۲۰۲۰ متهم شد که در آن، حزبش «لیگ ملی برای دموکراسی» توانسته بود اکثریت قریب به اتفاق پارلمانی را کسب کند و همین مساله باعث ناراحتی و خشم ارتش قدرتمند میانمار شد. یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود گفته مشخص نیست اعمال شاقه مطرح شده در حکم صادره برای آنگ سان سوچی شامل چه مواردی می‌شود. 
***
آغاز مهلت قانونی انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
 لبنان یکم سپتامبر در حالی وارد نخستین روز از مهلت تعیین شده در قانون اساسی این کشور برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید شد که هیچ کاندیدای تقابلی یا توافقی وجود ندارد. به گزارش المیادین، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز اظهار کرد: لبنان امروز(پنجشنبه گذشته) وارد نخستین روز از مهلت قانونی برای انتخاب رئیس‌جمهور شد و تسلیم شدن در برابر برخی اراده‌های بدخواهانه‌ای که به دنبال انداختن کشور در گرداب خلأ هستند، درست نیست. بری با تاکید بر اینکه مسؤولیت نجات لبنان برعهده پارلمان فعلی است، از نمایندگان پارلمان فعلی خواست صدایی برای تحقق به‌موقع حقوق مندرج در قانون اساسی باشند. رئیس پارلمان لبنان در ادامه گفت: تشویق می‌کنم نشست سراسری برگزار شود که به توافق درباره دستاوردهای آتی منجر شود و ما به فردی رأی خواهیم داد که به عربیت لبنان باور داشته و از اعتباری ملی برخوردار است نه شخصیتی که خودش چالش‌برانگیز است. میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان نیز پیش‌تر گفته بود: پس از دوره ریاست‌جمهوری‌ام یک لحظه هم در (کاخ) بعبدا نخواهم ماند. همچنین عون تصریح کرد هیچ کاندیدایی برای پست ریاست‌جمهوری ندارد. 
***
اختصاص ۷۰۰ میلیون پوند برای ساخت نیروگاه هسته‌ای انگلیس
بوریس جانسون، نخست‌وزیر موقت انگلیس وعده داد در راستای برنامه‌های دولت این کشور برای ارتقای امنیت انرژی ۷۰۰ میلیون پوند (۸۰۹ میلیون دلار) بودجه برای پیشبرد ساخت نیروگاه هسته‌ای «سایزول C» اختصاص دهد. جانسون در آخرین سخنرانی‌اش قبل از ترک سمت نخست‌وزیری انگلیس گفت «کاملا اطمینان دارد» که این نیروگاه هسته‌ای در شهر «سافلک» طی هفته‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد. او گفت عدم پیشبرد این پروژه «دیوانگی» است. نخست‌وزیر انگلیس در توضیحی درباره نقش سرمایه‌گذاری هسته‌ای در کاهش هزینه‌های انرژی، وضعیت را با خرید یک کتری جدید برای جوشاندن آب مقایسه کرد. او گفت: «اگر شما یک کتری جدید داشته باشید که جوشاندن آب با آن مدت زیادی طول می‌کشد بهترین کار این است که ۲۰ پوند هزینه کنید و آن را جایگزین کنید». جانسون در حالی از سایت نیروگاه هسته‌ای سایزول C بازدید کرد که معترضانی که خواستار توقف پیشبرد پروژه ساخت این نیروگاه هستند در بیرون این مکان برای اعتراض تجمع کرده بودند. بوریس جانسون گفت این معترضان اشتباه می‌کنند.

Page Generated in 0/0067 sec