printlogo


کد خبر: 252665تاریخ: 1401/6/12 00:00
اخبار

کاهش نرخ تورم از ۶۰ به ۴۰ درصد در دولت سیزدهم
رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ تورم از 59.3 درصد در ابتدای دولت به 40.1 درصد رسیده است. علی صالح‌آبادی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری، درباره وضعیت متغیر‌های پولی و تفاوتی که در این دولت نسبت به گذشته اتفاق افتاده است، اظهار کرد: وضعیت تا پایان تیرماه بهتر شده و رشد پایه پولی به 26.2 درصد و نقدینگی هم به 37.4 درصد رسیده است. وی ادامه داد: البته 2.5 درصد از این عدد مربوط به پوشش آماری بانک مهر اقتصاد است که با کسر آن نقدینگی به 34.9 درصد می‌رسد و به این ترتیب رشد نقدینگی بهبود پیدا کرده است. البته این وضعیت هنوز مطلوب نیست و بانک مرکزی برنامه‌هایی برای بهبود این وضعیت دارد. صالح‌آبادی در ادامه درباره آمار تورم نیز بیان کرد: تورم نیز از 59.3 درصد در ابتدای دولت به 40.1 درصد رسیده است. وی یادآور شد: این آمار در شرایطی به دست آمده که در ماه‌های اخیر با تورم جهانی نیز مواجه بودیم به طوری که از اواخر سال قبل کشور‌های اروپایی و آمریکایی با افزایش شدید تورم مواجه شدند. در داخل کشور نیز ما از ناحیه طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها تورم داشتیم که به عنوان مثال تورم ماهانه خردادماه به بیش از ۱۲ درصد رسید. رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: البته این تورم طبیعی بود و هر وقت نیز طرح را اجرا می‌کردیم همین اتفاق رخ می‌داد اما آثار تورم این موضوع در مردادماه تخلیه شد و تورم ماهانه مردادماه به ۲ درصد رسید و هم‌اکنون در روال عادی قرار داریم. 
***
واردات لوازم خانگی مشابه داخلی ممنوع!
معاون وزیر صمت گفت: در محصولاتی که مشابه داخلی دارد و سطح رضایت مشتری بالا باشد، واردات نخواهیم داشت اما در محصولاتی که تولید نداشته باشیم، از ظرفیت‌های مختلف استفاده خواهیم کرد. محمدمهدی برادران در پاسخ به این سوال که آیا واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود، گفت: وقتی بازار رقابتی باشد و محصولات داخلی بتوانند نیاز کشور را تامین کنند، دلیلی برای واردات محصولات مشابه نداریم. وی بیان داشت: به دنبال این هستیم که در عرصه‌های بین‌المللی در حوزه لوازم خانگی به یک صادرکننده تبدیل شویم و با توجه به اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر این پتانسیل وجود دارد. برادران با بیان اینکه مشکلی در زمینه تولید لوازم خانگی وجود ندارد، گفت: دغدغه اصلی ما کیفیت و ضمانت و خدمات پس از فروش است. معاون صنایع عمومی وزارت صمت اظهار داشت: از سال آینده رویکرد معاونت صنایع عمومی وزارت صمت در حوزه لوازم خانگی که تکمیل زنجیره تولید و تامین محصولات لوازم خانگی بود به ارتقای کیفیت تغییر خواهد کرد و در حوزه لوازم خانگی بیشتر به کیفیت، ضمانت و خدمات پس از فروش فکر خواهیم کرد. 
***
متوسط قیمت ۵۲ میلیونی هر مترمربع زمین در تهران
بررسی آمار رسمی نشان می‌دهد متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در زمستان گذشته در شهر تهران 52.1 میلیون تومان بوده است. مطابق آمار منتشر شده مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در زمستان گذشته در شهر تهران 52 میلیون و 174 هزار تومان با میانگین 238 مترمربع بوده است. این قیمت در مقایسه با فصل پاییز 1400 و زمستان 99 به ترتیب 4.8 و 17.1 درصد افزایش داشته است. در زمستان 1400 حداقل و حداکثر قیمت فروش یک متر مربع زمین‌ به ترتیب 4.6 میلیون و 262 میلیون و 300 هزار تومان بوده است. همچنین متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در مدت یاد شده 36.7 میلیون تومان با میانگین مساحت 86  متر مربع و متوسط عمر بنای 13 سال بوده که نسبت به پاییز 1400 بالغ بر 9.8 درصد و در مقایسه با زمستان 99 بالغ بر 14.5 درصد رشد داشته است. حداکثر قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران 276 میلیون و 799 هزار تومان و حداقل 3.2 میلیون تومان بوده است.
***
توزیع ۸۵۰ میلیارد تومان پاداش بین 16.7 میلیون مشترک برق
سخنگوی صنعت برق با اشاره به اعطای پاداش ۸۵۰ میلیارد تومانی به 16.7 میلیون مشترک کم‌مصرف برق گفت: حداقل بیش از ۵ درصد کاهش مصرف را در بخش خانگی تجربه کردیم. مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به مدیریت مصرف برق در حوزه صنایع گفت: در ابتدا برنامه مشخصی داشتیم برای اینکه بتوانیم از تابستان امسال با تامین برق پایدار همه مشترکان عبور کنیم . وی افزود: تقریبا از 40 میلیون قبض که صادر شده دوره گرم امسال، 16.7 میلیون مشترک مشمول پاداش مدیریت مصرف شد و 850 میلیارد تومان پاداش به آنها پرداخت شده است. 
سخنگوی صنعت برق درباره کاهش مصرف در بخش خانگی ادامه داد:  حدود 1500 مگاوات  کاهش مصرف در بخش خانگی داشتیم، هر سال تقریبا حدود یک میلیون مشترک  به ما اضافه می‌شود و حدود 4.5 تا 5 درصد رشد مصرف را در بخش خانگی داریم. طبق آخرین آمار، بخش خانگی 1.9 درصد رشد منفی دارد و این نشان می‌دهد همکاری‌ها به گونه‌ای بوده که حداقل بیش از 5 درصد کاهش مصرف را در بخش خانگی تجربه کردیم.

Page Generated in 0/0053 sec