printlogo


کد خبر: 252685تاریخ: 1401/6/13 00:00
بایدن در یک سخنرانی اعلام کرد ترامپ و جمهوری‌خواهان برای آمریکا خطرناک هستند
دیکتاتوری!
مشاور ارشد ترامپ در پاسخ به بایدن گفت او یک دیکتاتور است

گروه بین‌الملل: هر چه به انتخابات کنگره آمریکا نزدیک می‌شویم، فضای دوقطبی سیاسی و فرهنگی در ایالات متحده تشدید می‌شود به طوری که جو بایدن در فیلادلفیا اعلام کرد طرفداران ترامپ که شعار «بازگشت به عزت آمریکا» سر می‌دهند، برای دموکراسی آمریکا بسیار خطرناک هستند؛ موضوعی که با حمله شدید جمهوری‌خواهان روبه‌رو شد و بایدن را «دیکتاتور» خطاب کردند. 
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، حملات ۲ حزب اصلی آمریکا علیه یکدیگر روز به روز رنگ‌ و بوی تندتری به خود می‌گیرد. سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری‌خواهان حامی دونالد ترامپ، موجی از انتقادهای اعضای این حزب را برانگیخت. دموکرات‌های حاضر در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، در برابر سخنرانی بایدن سکوت کرده و دست‌کم از تأیید اظهارات او خودداری کردند. با وجود عقب‌نشینی بایدن از اظهارات تندی که علیه جمهوری‌خواهان و حامیان ترامپ مطرح کرد به نظر می‌رسد تنش و جنگ حزبی در آمریکا ادامه داشته یا حتی تشدید شود. 
 
* حمله بایدن به ترامپیست‌ها
بایدن گفت: من طرفداران ترامپ را تهدیدی برای کشور قلمداد نمی‌کنم؛ کسی که خواستار توسل به خشونت شود، خشونت را محکوم نکند و به نتایج انتخابات درباره کسی که برنده شده اذعان نکند، تهدیدی برای دموکراسی است. البته حملات پیاپی جمهوری‌خواهان به بایدن باعث شد او در توئیتی حرف خود را اصلاح و اعلام کند: «شما نمی‌توانید کشور خود را تنها زمانی دوست داشته باشید که از نظر سیاسی پیروز می‌شوید». 
اشاره بایدن به طرفداران ترامپ است که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲ سال قبل را کودتا نام‌گذاری کرده‌اند. البته در چند روز اخیر یک موضوع دیگر هم در ایجاد تنش‌های سیاسی در آمریکا اثرگذار بوده است. پلیس فدرال آمریکا معروف به «FBI» به ویلای ترامپ حمله کرد و به دنبال اسناد طبقه‌بندی شده کاخ سفید در منزل ترامپ بود. اسناد دادگاهی که بتازگی منتشر شده نشان می‌دهد اف‌بی‌آی در جریان بازرسی چند هفته پیش خود از محل اقامت دونالد ترامپ در ایالت فلوریدا بیش از ۱۱ هزار سند و عکس دولتی کشف کرده است. طبق گزارش خبرگزاری رویترز، «ایلن کانون» قاضی دادگاه منطقه‌ای با انتشار این اسناد موافقت کرده است. این اسناد جزئیات بیشتری درباره ۳۳ جعبه‌ای که در عمارت اعیانی ترامپ کشف شده‌ ارائه می‌کند. 
 
* ترامپ 11 هزار سند محرمانه به خانه برده است!
مستندات جدید نشان می‌دهد اسنادی که برچسب محرمانه داشته‌اند گاهی با اقلام دیگری مانند کتاب، مجله و بریده‌های روزنامه‌ها آمیخته بوده‌اند. خبرگزاری رویترز می‌گوید محاسبات این رسانه نشان می‌دهد از میان 11 هزار سند و عکس دولتی، ۱۸ مورد برچسب «فوق سری»، ۵۴ مورد برچسب «سری» و ۳۱ مورد برچسب «محرمانه» داشته‌اند. «فوق سری» بالاترین درجه طبقه‌بندی است و استفاده از آن برای حساس‌ترین اسناد حکومتی صورت می‌گیرد. رویترز نوشته ۹۰ پوشه خالی هم وجود داشتند که روی ۴۸ مورد آنها برچسب «طبقه‌بندی‌شده» درج شده بود. مشخص نیست که دلیل خالی بودن این پوشه‌ها چه بوده و اینکه ممکن است برخی اسناد مفقود شده باشند یا خیر. چند هفته قبل بازرسان فدرال پس از ورود به عمارت ترامپ و تفتیش چند ساعته، هزاران سند محرمانه را توقیف کردند که او هنگام پایان ریاست‌جمهوری از کاخ سفید آورده بود. 
همین موضوع سبب شد پای ترامپ به دادگاه هم باز شود. برخی رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی در آمریکا هم اعتقاد دارند اگر ترامپ در این دادگاه محکوم شود از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری محروم خواهد شد. همین موضوع سبب تنش بیشتر در آمریکا شده است. لیندسی گراهام، از سناتورهای حامی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هشدار داد چنانچه دونالد ترامپ در پرونده بازرسی اف‌بی‌آی از محل اقامت او متهم شود در خیابان‌ها شورش به راه خواهد افتاد. گراهام که با شبکه خبری فاکس‌نیوز مصاحبه می‌کرد، گفت: «اگر ترامپ به دلیل استفاده نادرست از اطلاعات محرمانه تحت تعقیب قرار بگیرد، در خیابان‌ها شورش به راه خواهد افتاد». تنش سیاسی فزاینده در آمریکا به نقطه اوج خودش رسیده است. در همین زمینه نشریه اکونومیست در گزارشی اعلام کرد ایالات متحده آمریکا به ایالات متفرقه تبدیل شده است. از سوی دیگر حمله بایدن به طرفداران ترامپ و جمهوری‌خواهان باعث شد آنها هم بشدت به بایدن حمله کنند. ترامپ درباره سخنرانی بایدن در فیلادلفیا گفت: «او باید دیوانه باشد یا از زوال عقل رنج می‌برد». 
«کوین مک‌کارتی» رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در واکنشی گفت: «رئیس‌جمهور بایدن متفرق کردن، تحقیر و بی‌اعتبار کردن هموطنان آمریکایی خود را انتخاب کرده است. چرا؟ فقط به این دلیل که با سیاست‌های او مخالف هستند. این کار، رهبری کردن نیست». 
 
* بایدن دیکتاتور است!
«مارجری تیلور گرین» عضو راست‌گرای افراطی مجلس نمایندگان آمریکا در رشته‌ توئیتی به حمله علیه بایدن و دموکرات‌ها پرداخت. او در حساب شخصی خود نوشت: «تنها چیزی که آمریکایی‌ها باید از آن ترس داشته باشند، سیاست‌های شما است که اقتصاد ما را نابود کرده، جرم و جنایت و آمار قتل را به سطح هولناکی افزایش داده، مرزهای ما را به روی تجاوز روزانه خارجی‌ها و بیگانه‌ها باز گذاشته، استقلال انرژی را که ترامپ ایجاد کرده بود از بین برده و نیروهای سرکش فدرال در وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی را به سلاحی علیه رئیس‌جمهور ترامپ و حامیان او تبدیل کرده‌اید». «استفن میلر» مشاور ارشد سابق ترامپ پا را فراتر هم گذاشت و در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا امشب مانند یک دیکتاتور و با ژست یک دیکتاتور سخنرانی کرد و از عبارات یک دیکتاتور استفاده کرد». 
 
* ترس دموکرات‌ها از انتخابات کنگره
از سوی دیگر، به نوشته وبگاه شبکه فاکس‌نیوز، دموکرات‌ها که به خاطر عملکرد ضعیف دولت بایدن جایگاه متزلزلی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره داشته و با خطر از دست دادن کرسی‌های خود مواجه هستند، تلاش کردند از اظهارات بایدن فاصله گرفته یا دست‌کم از تأیید سخنان او خودداری کنند. همین موارد باعث شد بایدن از مواضعش عقب‌نشینی کند. با وجود عقب‌نشینی بایدن از اظهاراتی که علیه ترامپ و هوادارانش مطرح کرده بود، به نظر می‌رسد این سخنرانی جنجالی، شکاف در آمریکا را بیش از پیش تعمیق کرده باشد. در عمل نیز اقدامات قضایی و حقوقی دموکرات‌ها علیه جمهوری‌خواهان همچنان ادامه دارد. 
اینکه جمهوری‌خواهان بایدن را دیکتاتور خطاب کردند، تازگی ندارد. دموکرات‌ها هم بارها در 4 سال سکونت ترامپ در کاخ سفید او را دیکتاتور خطاب کرده بودند. جری نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان از حوزه نیویورک، زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور بود او را یک دیکتاتور خوانده بود. این نخستین ‌بار بود که یکی از اعضای ارشد یک حزب رقیب، ترامپ را به این صراحت دیکتاتور می‌خواند. انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان) برای انتخاب همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی مجلس سنای آمریکا برگزار خواهد شد که به نظر می‌رسد روی انتخابات ۲ سال بعد ریاست جمهوری این کشور اثرگذار باشد. 
***
    ۶۷ درصد مردم آمریکا معتقدند دموکراسی این کشور  در خطر است     
دانشگاه کوئنیپیاک بر اساس نظرسنجی خود اعلام کرد 67 درصد مردم آمریکا معتقد هستند دموکراسی در آمریکا در خطر است. بر اساس گرایش حزبی هم 72 درصد دموکرات‌ها و 70 درصد جمهوری‌خواهان معتقد هستند دموکراسی در آمریکا در خطر است. نتایج نظرسنجی دانشگاه «کوئینیپیاک» که پنجشنبه هفته گذشته منتشر شد نشان می‌دهد در مجموع ۶۷ درصد شرکت‌کنندگان معتقدند دموکراسی در آمریکا در خطر است که نسبت به نخستین ماه سال جاری میلادی ۹ درصد افزایش یافته است. از نظر جنسیتی، اندکی بیش از سه‌چهارم زنان آمریکایی نگران فروپاشی دموکراسی در کشورشان هستند اما این میزان در میان مردان ۵۸ درصد بود. با این حال به طور مشابهی حدود ۷۰ درصد افراد بزرگسال سفیدپوست و سیاه‌پوست این نگرانی را دارند.

 


Page Generated in 0/0104 sec