printlogo


کد خبر: 252688تاریخ: 1401/6/13 00:00
دور دنیا

اسرائیل: توان مقابله با همه موشک‌های حزب‌الله را نداریم
در حالی که نگرانی و ترس صهیونیست‌ها از قدرت نظامی حزب‌الله روز به روز بیشتر می‌شود، وب‌سایت اسرائیلی واللا با انتشار گزارشی اعلام کرد سرویس امنیتی اسرائیل ارزیابی می‌کند در صورت وقوع جنگ جدید با حزب‌الله، هزاران موشک ظرف چند روز در اسرائیل (فلسطین اشغالی) فرود خواهد آمد و ارتش قادر به مقابله با این حجم آتش نخواهد بود. 
در ادامه این گزارش آمده است: بر‌خلاف جنگ‌های اخیر با فلسطینیان، همه سلاح‌های تهاجمی و اطلاعات دقیق اسرائیل نیز برای مهار قدرت موشکی حزب‌الله کافی نخواهد بود. 
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در گزارشی با اشاره به نگرانی محافل و سران سیاسی و نظامی این رژیم درباره هرگونه تقابل با حزب‌الله لبنان اعلام کرد بعد از گذشت 40 سال از تأسیس جنبش حزب‌الله لبنان، این حزب اکنون به بزرگ‌ترین و مسلح‌ترین جنبش خاورمیانه تبدیل شده است. 
در ادامه گزارش این روزنامه اسرائیلی آمده است: در طول این سال‌ها حزب‌الله قدرت نظامی خود را تقویت کرده است و به 100 هزار نیروی آموزش‌دیده خود می‌بالد. اکنون حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله می‌گوید آنها موشک‌های هدایت‌شونده دقیقی دارند که می‌توانند به هر نقطه از اسرائیل (فلسطین اشغالی) حمله کنند و جلوی رسیدن کشتی‌های اسرائیل به دریای مدیترانه را بگیرند و همچنین پهپادهای پیشرفته‌ای دارند که قادر به هدف قرار دادن مواضع اسرائیل یا جمع‌آوری اطلاعات از آنها هستند.
 روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در ادامه گزارش خود تصریح کرد: اسرائیل امروز حزب‌الله را جدی‌ترین تهدید مستقیم برای خود می‌داند و در ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیده است که حزب‌الله بیش از 150 هزار موشک دقیق در اختیار دارد. اوایل ماه جولای حزب‌الله 3 پهپاد خود را به منطقه دریایی که سکوی گازی اسرائیل در آن قرار داشت، فرستاد و نصرالله هشدار داده است اسرائیل قبل از دستیابی به توافق با لبنان در پرونده مرزبندی دریایی حق بهره‌برداری از منطقه مورد مناقشه را ندارد. 
***
مکرون ستاد بحران برق تشکیل داد
روزنامه زوددویچه سایتونگ در مطلبی به هزینه‌های غیرقابل کنترل و افسارگسیخته برق در فرانسه پرداخت و نوشت: در فرانسه هزینه هر مگاوات ساعت برق به جای 85 یورو به 1000 یورو رسیده است. 
این به کمبود گاز روسیه و همچنین به وضعیت بد نیروگاه‌های هسته‌ای مربوط می‌شود. 32 مورد از 56 نیروگاه هسته‌ای در این کشور در حال حاضر کار نمی‌کنند. جای تعجب نیست که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در این شرایط یک تیم بحران تشکیل داده است. در ادامه این گزارش آمده است: در واقع شورای دفاع، همان‌طور که از نامش پیداست، معمولا برای بحث درباره مسائل امنیتی و سیاست دفاعی در فرانسه تشکیل جلسه می‌دهد. اگر مسائل دیگری مطرح شود، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌تواند از این تشکل برای مقاصد دیگر استفاده کند. در بحران کرونا همین‌طور بود، الان در بحران انرژی هم اینگونه است. 
روز جمعه مکرون برای نخستین‌بار شورای دفاع از انرژی را ترتیب داد تا سناریوهای احتمالی پاییز و زمستان را با الیزابت بورن، نخست‌وزیر و دیگر مقامات دولتی مورد بحث قرار دهد. 
***
شهادت اسیر فلسطینی در زندان صهیونیست‌ها
باشگاه اسرای فلسطینی دیروز شنبه گزارش داد «موسی ابومحامید» زندانی 40 ساله فلسطینی در نتیجه اهمال و عدم توجه رژیم اسرائیل به شهادت رسید. شبکه قدس فلسطین گزارش داد ابومحامید از ساکنان روستای «بیت تعمر» واقع در شرق بیت‌لحم کرانه باختری بعد از وخامت حالش به بیمارستان «اساف هورفیه» منتقل شد ولی جان باخت. شمار زیادی از اسرای فلسطینی در اعتراض به بازداشت اداری و عدم تحقق مطالبات‌شان در زندان طی هفته‌ گذشته دست به اعتصاب غذا زدند. یکی از اسرایی که موفق شد بعد از ده‌ها روز اعتصاب غذا صهیونیست‌ها را مجبور به پذیرش آزادی خود کند، «خلیل العواوده» بود. 
***
نقش مرجعیت در پایان ناآرامی‌های عراق
مقامات دولتی عراق که با رویترز گفت‌وگو کرده‌اند، همگی آیت‌الله سیستانی را عامل پایان ناآرامی‌ها دانسته‌اند. اگرچه این مرجع شیعیان عراق به صورت علنی در این باره حرفی نزد و بیانیه‌ای منتشر نکرد اما به گفته این مقامات، افرادی از دفتر آیت‌آلله سیستانی به صدر تفهیم کردند اگر خشونت‌ها تمام نشود، آیت‌الله سیستانی ناآرامی‌ها را محکوم خواهد کرد. 
یک منبع دولتی عراق گفت: سیستانی پیامی به صدر فرستاد و گفت اگر خشونت‌ها را تمام نکند، مجبور می‌شود بیانیه‌ای در محکومیت این خشونت‌ها صادر کرده و خواستار توقف آنها شود. صدر می‌دانست اگر این اتفاق بیفتد، او ضعیف به نظر رسیده و مسؤول خون‌های ریخته شده در این ناآرامی‌ها شناخته خواهد شد.
 ۳ شخصیت مذهبی نزدیک به آیت‌الله سیستانی هم رسما تایید نکردند او پیامی به مقتدا صدر داده باشد اما تاکید کردند صدر می‌دانست اگر ناآرامی‌ها را تمام نکند آیت‌الله سیستانی وارد عمل می‌شود. یک منبع دیگر گفت اگر به خاطر دفتر آیت‌الله سیستانی نبود «مقتدا صدر هرگز آن کنفرانس خبری را برگزار نمی‌کرد» و هوادارانش را به خانه
 نمی‌فرستاد. 

Page Generated in 0/0055 sec