printlogo


کد خبر: 252743تاریخ: 1401/6/14 00:00
سرنوشت مبهم خلبان ایرانی هواپیمای ونزوئلایی کماکان ادامه دارد
بازی سیاسی در آسمان آرژانتین

گروه سیاسی: 3 ماه از دستگیری و توقیف خلبان و کادر پرواز ایران در آرژانتین می‌گذرد؛ حادثه‌ای که با خبرسازی‌های گسترده‌ای از سوی برخی رسانه‌ها همراه بوده است. سرنوشت مبهم کاپیتان غلامرضا قاسمی، خلبان ایرانی این هواپیما در سایه تلاش آمریکا برای بهره‌برداری سیاسی از این حادثه نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. با این حال در روزهای اخیر کاپیتان قاسمی در گفت‌وگو با شبکه المیادین به توصیف شرایطی که منجر به دستگیری‌اش شد، پرداخت. قاسمی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شما نظامی هستید، گفت: من خلبانم. مدرک بین‌المللی سازمان هواپیمایی ایران را دارم. خیلی درباره افراد کادر ما سوال می‌کنند. گفته‌ام ما ۲ گروه داریم. یک گروه ونزوئلایی تحت آموزش هستند... روز نخست هیچ چیز نگفتند و همه چیز طبیعی بود. وقتی وارد آرژانتین شدیم، محموله را تخلیه کردیم و خواستیم خارج شویم. همه چیز طبیعی بود. فعالیت ما طبق مجوز سفری بود که به موجب آن و قوانین بین‌المللی وارد آرژانتین شده بودیم. تا آن زمان هیچ مشکلی نبود اما بعد گفتند به هواپیما سوخت نمی‌دهند. از آن روز به بعد زنجیره‌ای از مشکلات را ایجاد کردند. الان حدود ۹۰ روز است اینجاییم اما نمی‌دانیم مشکل [اصلی] چیست. وی با بیان اینکه «من استاد خلبان هستم و مستنداتم را به وکیل داده‌ام و از 20 سال پیش خلبانی کرده و انواع هواپیماها را سوار شده‌ام و 6 سال است که بوئینگ ۷۴۷ را هدایت می‌کنم» در پاسخ به این سوال که بالاخره اتهامی که به شما زده‌اند چیست، گفت: هنوز هیچ چیز برای ما روشن نیست. وکیل‌مان چیز مشخصی به ما نگفته. روزهای اول می‌گفتند محموله شما چیست؟ آیا محموله ویژه است؟ ما نگران محموله شما هستیم. 3-2 هفته پیش هم قاضی تأکید کرد هیچ مشکلی در محموله نیست و گمرک آن را آزاد کرده است. باید قوانین هر کشوری رعایت شود. ما منتظریم دستگاه قضایی آرژانتین چه تصمیمی می‌گیرد. من خوشحالم که خیلی از مسؤولان آرژانتینی در مصاحبه‌های‌شان گفته‌اند این افراد هیچ مشکلی ندارند و می‌توانند آرژانتین را ترک کنند. منتظریم دستگاه قضا رسماً نظرش را اعلام کند. 
 
* نقش صهیونیست‌ها در توقیف هواپیما
حسین قاسمی، فرزند کاپیتان غلامرضا قاسمی نیز روز گذشته در گفت‌وگو با فارس به بیان جزئیاتی از دستگیری پدرش پرداخت. وی درباره موقعیت توقیف این هوایپما گفت: یک سال قبل بود که هواپیمای بوئینگ 300-747 باری به علت همکاری‌های بین ایران و ونزوئلا به این کشور فروخته شد. به همین دلیل، پدرم برای آموزش و تعلیم خلبانان از طرف سازمان هواپیمایی کشوری ایران به خدمه ونزوئلایی عازم این کشور شد. پدر بنده با توجه به سابقه و تجربیات بالا، یکی از ۲ نفری بود که می‌توانست به عنوان استاد خلبان، مراحل مختلف و نحوه کار با هواپیمای نامبرده را به افراد دیگر آموزش بدهد. حسین قاسمی ادامه داد: قبل از جریان توقیف هواپیما در آرژانتین، یک سال می‌شد روند آموزش خدمه ونزوئلایی در جریان بود و بیش از 7 ماه پروازهای مختلفی در آمریکای لاتین توسط پدرم انجام شد و بیش از ۱۰۰ بار در مسیرهای مختلف در آمریکای لاتین پرواز داشت. در نتیجه حضور ایشان و دیگر خدمه ایرانی در آمریکای لاتین اتفاق تازه و عجیبی نبوده و کاملا طبیعی است که وقتی کشوری هواپیمایی خریداری می‌کند، برای انتقال دانش فنی آن هواپیما از استاد خلبان همان کشور استفاده کند، این امری بسیار رایج در دنیاست. وی ادامه داد: متاسفانه در پرواز اخیر که هواپیما به سمت اروگوئه پرواز کرد، در یک سناریوی برنامه‌ریزی شده توسط رژیم صهیونیستی به سوی آرژانتین که حیاط خلوت این رژیم است، هدایت شد و هواپیما را در آن کشور زمینگیر کردند. در حین این کار، انواع و اقسام قوانین بین‌المللی و هوانوردی نقض شده تا این اتفاق رخ دهد. قاسمی ادامه داد: پدرم هم سابقه پروازهای منطقه جنگی در دفاع‌مقدس را دارد و هم سابقه پروازهای تجاری در ایرلاین‌های مختلف را. البته این موضوعی طبیعی است و خلبانان در سراسر جهان پس از بازنشستگی از پروازهای نظامی به سوی پروازهای تجاری می‌روند. اکثر خلبانان در آمریکا و سایر کشورها در ابتدا نظامی هستند و پس از بازنشستگی در ایرلاین‌های مختلف مشغول می‌شوند، همانند شرکت‌های مختلف هواپیمایی که در اطراف کشور ما هستند. در واقع هیچ کسی هم نمی‌تواند به خلبانان آمریکایی و انگلیسی و اروپایی بگوید چرا قبل از پروازهای تجاری به پروازهای نظامی مشغول بودید و براحتی در ایران و سایر کشورها اقامت دارند. به هر حال متاسفانه 85 روز قبل همزمان با سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا، رژیم صهیونیستی و آمریکا درصدد ایجاد یک داستان برای بر هم زدن روابط ایران و ونزوئلا بودند. به همین دلیل، این موضوع باعث شد خدمه پرواز مذکور به گروگان گرفته شوند. 

Page Generated in 0/0144 sec