printlogo


کد خبر: 252747تاریخ: 1401/6/14 00:00
هشدار نسبت به افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر به دلیل بارندگی در روز‌های آینده
افت محسوس دمای هوا در برخی استان‌ها

هنوز تابستان تمام نشده اما این روزها هوا در برخی مناطق کشور پاییزی شده و کارشناسان هواشناسی از افت دمای هوا در برخی استان‌های شمالی، همچنین وزش باد و خیزش گرد و غبار گزارش می‌دهند. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از شمالی شدن جریانات روی دریای خزر و کاهش محسوس دما در ۵ استان، همچنین وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در نوار شرقی کشور خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طی روزهای دوشنبه (امروز) تا پنجشنبه دمای هوا در نوار شمالی بویژه استان‌های اردبیل، گیلان و مازندران بین ۸ تا ۵ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. همچنین طی 3 روز آینده در برخی ساعات در نوار شرقی کشور بویژه منطقه زابل و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در نوار غربی کشور وزش باد شدید گاهی خیزش گردوخاک رخ خواهد داد. ضیاییان افزود: روزهای سه‌شنبه (فردا) و چهارشنبه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، برای ارتفاعات جنوب سیستان‌و‌‌بلوچستان و ارتفاعات شرق هرمزگان، رشد ابرهای همرفتی، رگبار و رعدوبرق پراکنده و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. وی در ادامه گفت: از اواخر وقت دوشنبه (امروز) تا روز پنجشنبه دریای خزر مواج خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران نیز اظهار کرد: آسمان تهران دوشنبه ۱۴ شهریور صاف با احتمال غبار صبحگاهی، از بعدازظهر وزش باد و گاهی کمی ابری با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد و روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور صاف و در بعضی ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. بنا به این گزارش طبق گفته کارشناسان هواشناسی با توجه به بارش‌های شمال کشور و کاهش محسوس دما برای استان‌های اردبیل، گیلان و مازندران هشدار نارنجی صادر شده است، چرا که این امر می‌تواند منجر به ایجاد خسارت به محصولات کشاورزی شود. بر این اساس توصیه می‌شود کشاورزان در این استان‌ها در برداشت تاکستان‌های انگور در منطقه مشکین‌شهر و انتقال آن به انبارها تسریع و دقت داشته باشند و همچنین تسریع در برداشت شالیزارهای برنج و انتقال آن به مکان‌های مسقف با سرعت انجام شود.  
 
* افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها
سازمان هواشناسی نسبت به فعالیت سامانه بارشی و کاهش دما تا ۱۴ درجه‌ سانتیگراد هشدار داد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: از روز سه‌شنبه تا چهارشنبه (‌۱۵ و ۱۶ شهریور) وقوع رگبار باران، وزش باد شدید موقت، رعدوبرق، مه‌آلودگی و کاهش محسوس دما بین ۸ تا ۱۴ درجه سلسیوس در استان‌های اردبیل، گیلان و غرب مازندران پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این مخاطره، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، آبگرفتگی معابر به ‌طور محلی، آسیب به سازه‌های موقت، لغزش و رانش زمین و خسارت به محصولات کشاورزی پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های این مخاطره، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، اجتناب و پرهیز از تردد و اسکان در حاشیه مسیل‌ها، رودخانه‌ها و ساحل دریا، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند. 
در هشدار نارنجی سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسؤول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

Page Generated in 0/0070 sec