printlogo


کد خبر: 252749تاریخ: 1401/6/14 00:00
۴۸ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به «کووید-19» جان باختند
آنفلوآنزا در راه است، ما‌ها را بر ندارید

آمار جان‌باختگان و مبتلایان بیماری «کووید-19» همچنان نوسانی و با شیب ملایم رو به پایین است. هر چند طبق نقشه کرونایی کشور اکثر شهرهای کشور از رنگ قرمز به آبی و زرد تبدیل شده‌اند اما کارشناسان همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دوز یادآور برای حفظ سلامتی مردم تاکید دارند، زیرا معلوم نیست در ماه‌های آینده کرونا با چه ویژگی‌هایی دوباره ظاهر می‌شود. از طرفی کارشناسان بهداشت پیش‌بینی می‌کنند درصورت افول کرونا و عدم استفاده از ماسک همچنین بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال بروز آنفلو‌انزاوجود دارد. 
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی شبانه‌روز گذشته ۱۱۶۳ بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۴۸ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه ۱۳ شهریور، ۱۱۶۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۲۶۵ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، ۴۸ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» هم جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۳ هزار و ۹۹۵ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۲۹۲ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
همچنین ۸۶۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
تاکنون ۵۳ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۳۶۳ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. 
همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۶ هزار و ۷۹۲ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۲۴ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۲۱۱ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. 
به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۸۲۷ دوز رسید. در شبانه‌روز یادشده ۴۶ هزار و ۲۶۷ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. در حال حاضر ۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۰۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۲ شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند.
***
    امسال احتمالا درگیر آنفلوآنزا خواهیم شد   
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از احتمال درگیر شدن با بیماری آنفلوآنزا در پاییز و زمستان امسال خبر داد. پیام طبرسی به بیماری آنفلوآنزا اشاره کرد و گفت: احتمالا امسال با بیماری آنفلوآنزا مواجه خواهیم شد چون محدودیت‌های کرونایی کمتر می‌شود. وی با عنوان این که آنفلوآنزا از قدیمی‌ترین ویروس‌هایی است که تا قبل از پاندمی «کووید-19» در جهان شناخته شده بود، افزود: آنفلوآنزا از بزرگ‌ترین بیماری‌های تنفسی در قرن گذشته بوده است که دنیا ۴ پاندمی این بیماری را تجربه کرده است. این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در 3-2 سال اخیر که درگیر پاندمی کرونا شدیم، کمتر شاهد شیوع آنفلوآنزا بودیم و در سال اول کرونا فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد عفونت‌های تنفسی ناشی از آنفلوآنزا بود اما سال گذشته با توجه به شدت گرفتن کرونا و رعایت مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی موارد آنفلوآنزا کاهش یافت. طبرسی گفت: امسال با توجه به اینکه محدودیت‌ها را نداریم و مراکز آموزشی به صورت حضوری بازگشایی می‌شود و مردم هم ماسک نمی‌زنند، احتمال دارد دوباره درگیر آنفلوآنزا شویم. وی افزود: شیوع بیماری آنفلوآنزا از اوایل آبان تا اردیبهشت است که باید از همین حالا برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کرد. طبرسی گفت: اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا همانند گروه‌هایی است که برای واکسن کرونا از آنها نام می‌بریم؛ افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال، در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند. وی درباره زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا افزود: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا، از اواخر شهریور تا اوایل مهر است که ۲ هفته طول می‌کشد آنتی‌بادی در بدن ایجاد شود. طبرسی گفت: البته کسانی که به هر دلیلی این واکسن را در زمان تعیین‌شده تزریق نکرده‌اند، می‌توانند آبان و آذر هم آن را دریافت کنند، چون بیماری تا اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

Page Generated in 0/0054 sec