printlogo


کد خبر: 252753تاریخ: 1401/6/14 00:00
اروپا پس از توقف کامل «نورد استریم 1» توسط روسیه برای سهمیه‌بندی گاز آماده می‌شود
گاز کوپنی در اروپا؟
اگر مسکو صادرات گاز را به طور کامل قطع کند، ذخایر گاز اروپا تنها برای 2 ماه کافی خواهد بود

گروه اقتصادی: سهمیه‌بندی انرژی در اروپا برای زمستان امسال تقریبا امری اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.
 به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از «بلومبرگ» مقامات آلمانی روز گذشته پس از اینکه شرکت گازپروم روسیه در آخرین لحظه تصمیم گرفت خط لوله مهم «نورد استریم ۱» را پس از تعمیر و نگهداری دوباره راه‌اندازی نکند، تاکید کردند که امنیت تامین انرژی حداقل در حال حاضر تضمین شده است. اما کلاوس مولر، رئیس سازمان شبکه فدرال (رگولاتور بخش انرژی آلمان) هشدار داده است که حتی اگر 95 درصد از ذخایر گاز پر شوند، اگر روسیه صادرات را به طور کامل قطع کند، ذخایر گاز تنها برای 2 تا 2 ماه و نیم کافی خواهد بود. این در حالی است که آلمان در حال حاضر تنها حدود 85‌درصد از ذخایر گاز خود را تامین کرده است. 
اتحادیه اروپایی پیش از این یک ماموریت داوطلبانه برای کاهش 15 درصدی مصرف گاز برای کشور‌های عضو تعریف کرده بود؛ البته در صورت وخامت اوضاع، این گزینه به امری اجباری بدل می‌شود. آلمان مدتی است برنامه اضطراری خود برای مقابه با بحران انرژی را تدوین کرده است. آخرین مرحله این برنامه اضطراری- که البته هنوز تصویب نشده - سهمیه‌بندی انرژی است. 
سیاستمداران اروپایی هفته‌هاست که برای کاهش عرضه از سمت روسیه آماده شده‌اند و در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای کاهش تقاضا هستند. برخی صنایع در حال حاضر مجبور به تعطیلی شده‌اند و ارزش یورو به دلیل آسیب اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین در حال سقوط است. باید دید با نزدیک شدن به زمستان، اروپایی‌ها همچنان مانند گذشته به حمایت از اوکراین در برابر روسیه ادامه خواهند داد؟
در حالی که کاهش 15 درصدی تقاضای گاز که اتحادیه اروپایی به دنبال آن است، می‌تواند به این اتحادیه اجازه دهد تا از جیره‌بندی و سهمیه‌بندی انرژی اجتناب کند اما دولت‌های اروپایی تاکنون برای کاهش مصرف، کند عمل کرده‌اند. کمیسیون اروپا در ماه جولای هشدار داد سرمای بیش از حد هوا در زمستان امسال یا کاهش واردات گاز از منابع جایگزین، خطر کمبود انرژی را بیش از پیش افزایش می‌دهد. 
قیمت گاز در اروپا اواخر هفته گذشته کاهش یافته بود، چراکه معامله‌گران به طور فزاینده‌ای انتظار داشتند گازپروم خط لوله «نورد استریم ۱» را پس از تعمیرات بازگشایی کند اما در آخرین لحظه، تنها ساعت پس از توافق گروه 7 برای اعمال سیاست سقف قیمت برای نفت روسیه، گازپروم گفت این خط لوله به دلیل بروز مشکلات فنی بسته خواهد ماند.  توقف کامل «نورد استریم ۱» که از زیر دریای بالتیک به آلمان می‌رسد، تنها ۲ مسیر اصلی تامین گاز اتحادیه اروپایی را باقی می‌گذارد؛ یکی از طریق اوکراین و دیگری از طریق ترک استریم دردریای سیاه. این در حالی است که جریان گاز از طریق اوکراین نیز بشدت محدود شده و تنها یکی از ۲ پایانه آن فعال است. 
نکته قابل توجه این است که از دست دادن خط لوله کلیدی «نورد استریم ۱» به ‌طور ویژه‌ فشار بر آلمان را افزایش می‌دهد تا نیروگاه‌های هسته‌ای را که قرار بود امسال تعطیل کند، برای مدت طولانی‌تری باز نگه دارد؛ تصمیمی که بشدت بحث‌انگیز خواهد بود. 
آسیا و اروپا برای گاز طبیعی مایع با هم رقابت می‌کنند و اگر زمستان در هر ۲ منطقه سرد باشد، این خطر وجود دارد که گاز در انبارهای اروپا تا پایان زمستان تمام شود. سیاست‌گذاران امیدوارند بهار زودتر از راه برسد. پنی لیک، تحلیلگر پژوهشی در شرکت مشاوره Wood Mackenzie Ltd، گفت: «گذراندن زمستان برای آلمان چالش‌برانگیز خواهد بود».
***
    سایه  سرما    ۹ میلیون ایتالیایی را تهدید می‌کند     
یک رسانه ایتالیایی هشدار داد از هر ۶ ایتالیایی یک نفر (به میزان ۹ میلیون نفر) به دلیل افزایش قبوض در سراسر اتحادیه اروپایی در پاییز و زمستان با فقر انرژی مواجه هستند.  خبرگزاری آنسای ایتالیا به نقل از کنفدراسیون عمومی صنایع دستی ایتالیا این خبر را اعلام کرد و افزود: مناطق جنوبی ایتالیا با بالاترین خطر مواجه هستند.  این گزارش افزود: خانوارها در صورتی در فقر انرژی تلقی می‌شوند که نتوانند به طور منظم خانه‌های خود را در زمستان گرم کنند یا در تابستان از تهویه مطبوع استفاده کنند و مجبور شوند استفاده از لوازم خانگی پرمصرف را متوقف یا استفاده از آنها را بشدت محدود کنند.  گفته می‌شود مناطق جنوبی این کشور در وضعیت بسیار وخیمی از لحاظ فقر انرژی قرار دارند. در منطقه «کامپانیا» بین ۵۱۹ تا ۷۷۹ هزار خانوار به طور نامنظم از برق یا گاز استفاده می‌کنند. در سیسیل این آمار بین ۴۸۱ تا ۷۲۲ هزار نفر و در «کالابریا» ۲۸۷ هزار خانوار در چنین وضعیتی به‌سر می‌برند. راشاتودی در این زمینه گزارش داد: ایتالیا محدودیت‌هایی را برای استفاده از گرمایش مرکزی در ساختمان‌های عمومی و بلوک‌های آپارتمانی وضع کرده و انتظار می‌رود این محدودیت‌ها تحت تدابیر جدید تشدید شوند. روز جمعه، لیگ برتر فوتبال ایتالیا اعلام کرد قصد دارد به عنوان بخشی از اقدامات جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی، محدودیتی ۴ ساعته برای استفاده از نورافکن در ورزشگاه‌ها در روزهای بازی اعمال کند. انتظار می‌رود قانون جدید مصرف برق نورافکن را تا حدود ۲۵ درصد کاهش دهد. ایتالیا برای سه‌چهارم مصرف برق خود به واردات متکی است که آسیب‌پذیری این کشور در برابر بحران انرژی کنونی اروپا را نشان می‌دهد. 
 

Page Generated in 0/0058 sec