printlogo


کد خبر: 252758تاریخ: 1401/6/14 00:00
فرمانده کل ارتش تشریح کرد
جزئیات برخورد ناوشکن جماران با قایق‌‌های آمریکایی

گروه سیاسی: امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی دوره ۳۳ مدیریت دفاعی دانشگاه دافوس ارتش، در جمع خبرنگاران به بیان جزئیات جدیدی از برخورد ناوشکن جماران با قایق‌های آمریکایی پرداخت. موسوی در این باره گفت: آمریکایی‌ها با خوی تجاوزگری، وحشی‌گری و خودبزرگ‌بینی‌ای که دارند، نسبت به حقوق ملت‌ها و نسبت به حقوق پذیرفته شده بین‌المللی گاهی بی‌توجهی می‌کنند. وی افزود: آمریکایی‌ها این شناورهای بدون سرنشین را که با ماموریت‌هایی از طرف نیروی دریایی و نیروهای آمریکایی در دریاها مشغول انجام ماموریت هستند، بدون توجه به اینکه این منطقه، منطقه عبور سایر شناورهاست و اینها می‌توانند خطراتی را برای عبور امن شناورهای دیگر فراهم کنند، رها کرده و نسبت به ایمن‌سازی آنها توجه لازم را ندارند. فرمانده کل ارتش گفت: به همین دلیل، مدتی پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از این شناورها را توقیف و سپس در محل امن آن را رها کرد. چند روز قبل هم نیروی دریایی ما در منطقه ماموریت خود با 2 فروند از این شناورها برخورد کرد و این 2 شناور را از آن منطقه‌ای که ممکن بود به امنیت سایر شناورها آسیب بزند، دور کرد و آنها را دوباره در منطقه‌ای امن رها کرد. وی ادامه داد: این موضوع با واسطه به آمریکایی‌ها اطلاع داده شده که شناورهای آنها در منطقه مشخصی قرار دارد و از این پس باید قوانین بین‌المللی را رعایت کنند. موسوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا احتمال توقیف شناورهای آمریکایی در دفعات بعدی وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: توقیف این شناورها برای ما هیچ سودی ندارد و ما فقط برای کمک به حفظ امنیت شناورهای عبوری از آن منطقه یک کار حقوق‌ بشری را انجام می‌دهیم. وی افزود: این شناورها آنچنان پیشرفته و مهم نیستند که توقیف آنها برای ما سودی داشته باشد و ما فقط به تامین امنیت کمک می‌کنیم. 
برگزاری یک رزمایش‌ بزرگ زمینی دیگر خبری بود که از سوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی اعلام شد. موسوی در این باره گفت: برای پیاده کردن آموخته‌ها و پیاده کردن تجهیزات جدید متناسب با آنچه درباره تهدیدات و دشمنان رصد می‌کنیم - چگونه باید در مقابل آنها آماده باشیم - رزمایش‌‌های مختلفی انجام می‌شود. شما 2 هفته قبل رزمایش‌ بزرگ مشترک پهپادی را شاهد بودید و در آینده نزدیک رزمایش‌ بزرگ زمینی را حتما شاهد خواهید بود. پس از آن نیز سلسله رزمایش‌‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. فرمانده کل ارتش همچنین درباره چشم‌انداز برگزاری رزمایش مشترک هوایی با پاکستان بیان داشت: ما با پاکستانی‌ها روابط خیلی خوب و تعاملات آموزشی داریم. در این راستا، هم در عرصه‌های دریایی، هوایی و هم در عرصه‌های زمینی با هم همکاری داریم و این روابط، روابط بسیار خوبی است. وی ادامه داد: رزمایش‌های هوایی هم با صحبت دوطرفه که با فرمانده نیروی هوایی پاکستان داشتیم مورد بحث قرار گرفت. همه این تعاملات باید در بخش‌های ذی‌ربط کشوری که بالاتر از ما در ستاد کل نیروهای مسلح هستند، بررسی و تصمیم‌گیری و چگونگی و سطح آن تعیین ‌شود. ارتش، سپاه و سایر نیروهای مسلح برابر مصوبات ستاد کل نیروهای مسلح آنها را دنبال می‌کنند. 
***
    خرید جنگنده سوخو ۳۵ از روسیه در دستور کار ارتش ایران   
فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی روز گذشته در گفت‌وگو با برنا، درباره خرید جنگنده برای نیروی هوایی ارتش گفت: خرید جنگنده‌های سوخو 35 از روسیه در دستور کار نیروی هوایی است. امیر سرتیپ حمید واحدی با بیان اینکه خرید سوخو 30 در برنامه نیست و فعلا خرید سوخو 35 از روسیه مطرح است، افزود: این موضوع در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بتوانیم در آینده به این جنگنده‌های نسل 4++ دست یابیم. وی همچنین تأکید کرد تصمیم‌گیری نهایی در زمینه خرید جنگنده سوخو 35 از روسیه در اختیار فرماندهی ارتش و فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح است. 

Page Generated in 0/0052 sec