printlogo


کد خبر: 252776تاریخ: 1401/6/15 00:00
دور دنیا

زلنسکی: ارتش اوکراین ۳ شهرک در جنوب و شرق را تصرف کرد
رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد ارتش این کشور موفق شده ۲ شهرک را در جنوب و یک شهرک را در شرق این کشور تصرف و آزاد کند. به گزارش رویترز، «ولودیمیر زلنسکی» به طور دقیق نگفت که این مناطق آزاد شده کجاست. او اعلام کرد در جلسه روز یکشنبه «گزارش‌های خوبی» از فرماندهان نظامی و رئیس اطلاعات خود دریافت کرده است. روسیه واکنشی به سخنان زلنسکی و آزاد‌سازی ۳ شهرک نشان نداده است. زلنسکی همچنین از زمستان سخت و پیشرفت جنگ خبر داد و در پی آن رهبران اروپایی روز یکشنبه با وجود گزارش پیشرفت در ضد حمله علیه نیروهای روسیه به دنبال کاهش تاثیر قیمت‌های بالای انرژی در سراسر این قاره بودند. کریلو تیموشنکو، معاون دفتر رئیس‌جمهور اوکراین، اوایل روز یکشنبه تصویری از سربازان در حال برافراشتن پرچم این کشور بر پشت بام خانه روستایی را منتشر کرد که او مکان آن را منطقه جنوبی که کانون اصلی ضدحمله است، اعلام کرد. تیموشنکو در یک پست فیس‌بوک روی عکسی از ۳ سرباز روی پشت بام‌ها که یکی از آنها پرچم اوکراین را روی یک پست نصب کرده است، نوشت: «ویسوکوپیلیا. منطقه خرسون. اوکراین. امروز». برخی منابع تحلیل می‌کنند که این ادعای زلنسکی ارتباط مستقیمی با تظاهرات ضد تحریم روسیه در اروپا دارد و رئیس‌جمهور اوکراین نگران کاهش حمایت متحدان غربی خود از این کشور یا توافق با روسیه است. 
***
وضعیت اسفبار زیرساخت‌های تأمین آب آشامیدنی در آمریکا
 همزمان با بحران آب آشامیدنی در شهر جکسون ایالت می‌سی‌سی‌پی، وال‌استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به فرسودگی زیرساخت‌های تامین آب آشامیدنی در آمریکا نوشت: بحران آب در جکسون که همه آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند، نتیجه سال‌ها بی‌توجهی مسؤولان است. این روزنامه آمریکایی نوشت: بیش از 2.2 میلیون مایل (حدود 3.5 میلیون کیلومتر) مسیر لوله‌کشی آب آشامیدنی در کشور پوسیده شده‌ و ۱۴۵ هزار تصفیه‌خانه آب نیز رو به خرابی است. به گزارش انجمن مهندسان عمران آمریکا، در هر ۲ دقیقه، یک لوله در نقطه‌ای از تاسیسات لوله‌کشی آب و فاضلاب این کشور ترک برمی‌دارد. در گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا نیز آمده است: به طور میانگین ۱۴ درصد آب تصفیه شده از تاسیسات آبرسانی هدر می‌رود،‌ این در حالی است که برخی تصفیه‌خانه‌ها هدررفت بیش از ۶۰ درصدی را گزارش می‌کنند. 
***
انتخاب سفیر؛ گام بعدی تل‌آویو و آنکارا برای عادی‌سازی
 کابینه رژیم صهیونیستی از تصویب توافقنامه‌ای برای ایجاد ارتباطات هوایی با ترکیه خبر داد که به موجب آن به شرکت‌های هوایی اسرائیلی اجازه می‌دهد به استانبول و دیگر شهرهای ترکیه پرواز داشته باشند و از این شهرها به مناطق دیگر پرواز کنند. «اوفیر جندلمن» سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی پستی در توئیتر، خبر از تصویب این توافقنامه داد و افزود: «این یک گام راهبردی است که به تقویت ثبات و شکوفایی منطقه و پیشبرد روابط ۲ کشور کمک می‌کند و گام بعدی تعیین سفیر از سوی ۲ طرف است». از سوی دیگر، «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز با انتشار پیامی در توئیتر، از تصویب توافقنامه‌ای برای ایجاد ارتباطات هوایی بین ترکیه و اسرائیل خبر داد. بر اساس این گزارش، شرکت‌های هواپیمایی اسرائیل پس از ۱۲ سال به فرودگاه‌های ترکیه پرواز خواهند داشت و این پروازها رفت و برگشتی خواهد بود. چهارشنبه ۱۷ آگوست (۲۶ مرداد) ترکیه و رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کامل روابط خود را اعلام کردند. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشبرد امور کابینه رژیم صهیونیستی که به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردند، از تصمیم‌شان مبنی بر بازگشت سفرای ۲ طرف خبر دادند. 
***
چین و روسیه رزمایش دریایی مشترک برگزار می‌کنند
کارشناسان نظامی چین از احتمال انجام دومین رزمایش دریایی مشترک روسیه و چین پس از رزمایش «وستوک‌ ۲۰۲۲» که در حال انجام است خبر دادند. به گزارش تارنمای گلوبال تایمز، بر اساس گزارش‌های عمومی، شناورهای تاکتیکی چین با شرکت در رزمایش «وستوک ۲۰۲۲» روسیه عملیات مشترکی را با ناوهای روسی در دریای ژاپن از جمله مسیریابی در آرایش و رفت و روب معادن شناور انجام دادند. نیروی دریایی ارتش چین در این رزمایش با شناور تخریب‌کننده مدل ۰۵۵ «نانچانگ»، ناوچه موشک هدایت‌‌شونده ۰۵۴ «A یانچنگ» و کشتی کمکی «دونگپینگهو» شرکت کرده است. هر ۳ مدل این شناورها پیش‌تر با نیروی دریایی روسیه همکاری کرده‌اند. در سال ۲۰۱۴ مدل یانچنگ و ناوهای روسی به عنوان گارد محافظ مشترک محموله‌هایی را که به سوریه ارسال می‌شد همراهی کردند و ۲ شناور دیگر نیز در رزمایش ارتشی مشترک ۲ کشور در سال ۲۰۲۱ شرکت کردند. کارشناسان نظامی چین در مصاحبه با گلوبال تایمز گفتند احتمال انجام دومین رزمایش دریایی مشترک روسیه و چین در پی رزمایش «وستوک ۲۰۲۲» که در حال انجام است مانند آنچه در سال ۲۰۲۱ انجام شد وجود دارد. به علاوه کارشناسان معتقدند این عملیات عادی در جهت مبادله تجربیات نیروهای دریایی با یکدیگر است.  بر اساس اطلاعیه وزارت دفاع روسیه، رزمایش مشترک نظامی «وستوک ۲۰۲۲» که قرار است تا چهارشنبه هفته جاری ادامه پیدا کند با حضور بیش از ۵۰ هزار سرباز، ۱۴۰ هواپیمای جنگنده و ۶۰ ناو پشتیبانی و کشتی جنگی انجام خواهد شد. در این رزمایش در مجموع ۶ هزار سرباز خارجی از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و سازمان پیمان امنیت جمعی شرکت می‌کنند.  

Page Generated in 0/0056 sec