printlogo


کد خبر: 252798تاریخ: 1401/6/15 00:00
سخنگوی وزارت خارجه از پیگیری گام‌های اجرایی عضویت عملی ایران در سازمان همکاری شانگهای خبر داد
رئیسی به تاشکند می‌رود

گروه سیاسی: دولت سیزدهم در حالی بیش از یک سال از فعالیتش می‌گذرد که در عرصه سیاست خارجی مشی و رویه جدیدی در پی گرفته است. در همین فضا عضویت دائم ایران در پیمان همکاری شانگهای در نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور به تاجیکستان را می‌شد نویدی برای آغاز فصل جدید همکاری با شرق و قدرت‌های نوظهور آسیای میانه دانست. به همین خاطر حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در نشست سال گذشته سازمان همکاری شانگهای را می‌توان نمادین‌ترین قاب سیاست خارجی دولت سیزدهم دانست. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای گفت که رئیس‌جمهور در نشست آتی سران کشورهای عضو این سازمان در ازبکستان شرکت خواهد کرد و روند تکمیل گام‌های اجرایی مربوط به عضویت عملی ایران در سازمان همکاری شانگهای هم در چارچوب‌های حقوقی خود با جدیت به صورت مستمر ادامه دارد و همه دستگاه‌های مربوط که باید در بررسی اسناد حضور داشته باشند در قالب کارگروه‌های تشکیل شده به صورت جدی کار خود را ادامه می‌دهند. 
وضعیت شهروند بازداشت شده ایرانی در عربستان دیگر موضوعی بود که با توضیحات ناصر کنعانی همراه بود. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین پیگیری‌ها برای آزادی خلیل دردمند، شهروند ایرانی بازداشت شده در عربستان گفت: این موضوع از زمانی که این اتفاق رخ داد، یکی از مهم‌ترین موضوعات در دستورکار جمهوری اسلامی ایران بوده و همواره مورد پیگیری قرار داشته و تا زمان تحقق آزادی ایشان این پیگیری استمرار و ادامه می‌یابد. وی گفت: هم سازمان حج و زیارت به عنوان متولی برگزاری مناسک حج در این ارتباط با جدیت موضوع را پیگیری کرد و ان‌شاءالله پیگیری‌ها را ادامه خواهد داد و هم وزارت امور خارجه از زمان بازداشت ایشان این موضوع را مورد پیگیری قرار داده است و در عالی‌ترین سطح پیگیری‌ها ادامه دارد. کنعانی بیان کرد: وزیر امور خارجه کشورمان از کانال وزیر خارجه عراق و کانال همتای عمانی در این ارتباط گفت‌وگوهایی را داشت و از همتایان خود خواست که توصیه‌های لازم را به طرف عربستانی برای آزادی سریع این شهروند ایرانی انجام دهند. ما دیدگاه‌های خود را منتقل کرده و معتقدیم زائر ایرانی جرمی مرتکب نشده که تا این مدت در بازداشت باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: امیدواریم در سایه فضای عمومی موجود در ۲ کشور که به سمت ایجاد فضای سیاسی مثبت و روابط دوجانبه حرکت می‌کنند، موضوع شهروند ایرانی هم با نگاه انسانی از سوی مقامات دولت عربستان مورد توجه قرار بگیرد و این حاجی ایرانی که امسال میهمان سرزمین وحی بود را در اسرع وقت آزاد کنند تا به آغوش خانواده خود بازگردد. 
 
* توافق مشروط به تضمین و حل مسائل پادمانی
پاسخ ایران به متن پیشنهادی آمریکا از دیگر موضوعاتی بود که از سوی خبرنگاران طرح شد و آنچنان که قابل پیش‌بینی بود کنعانی نیز بر مساله تضمین و پایان یافتن مباحث پادمانی به عنوان پیش‌شرط‌های حصول توافق تاکید کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات وین و بحث تضمین‌ها و مسائل باقیمانده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: متعاقب دریافت پاسخ طرف آمریکایی از طریق هماهنگ‌کننده پاسخ خود را ارائه کردیم. پاسخ ما به لحاظ محتوا با ۲ هدف اساسی صورت گرفت؛ یکی اینکه ما تلاش کردیم از بندهای دریافتی از طریق هماهنگ‌کننده ابهام‌زدایی کنیم و تلاش کردیم متن را شفاف کنیم و یک متن قوی‌تر ارائه کنیم. وی درباره بحث تضمین‌ها نیز افزود: مهم‌ترین دستور کار بحث تضمین‌هاست. هر توافقی شکل بگیرد، اگر دارای چارچوب تضمین محکم نباشد، در هر زمانی ممکن است شاهد اتفاقات ناگوار در ارتباط با توافق باشیم، همانطور که در مرحله قبل بعد از توافق ۲۰۱۵ هم شاهد این رخداد بودیم. ایران یکجانبه به توافق عمل کرد، دولت آمریکا خارج شد و عمل نکرد و طرف‌های اروپایی به تعهدات‌شان عمل نکردند و نتوانستند خسارات ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا را جبران کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسائل باقیمانده بین ایران و آژانس نیز اظهار داشت: ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در جمع‌بندی سال ۲۰۱۵ و انعقاد توافق برجام در این سال به صورت کامل مورد تأکید قرار گرفت و متعاقبا براساس همکاری سازنده ایران با آژانس، بارها و بارها بازرسان آژانس به ایران سفر کرده و اماکن مدنظر را مورد بازرسی قرار داده و بارها فعالیت‌ صلح‌آمیز ایران را مورد تأکید قرار دادند. وی مرجع نظارت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را آژانس خواند و گفت: ما در این رابطه همواره ملتزم بوده و همکاری کرده‌ایم. ایران همواره تلاش کرده به صورت حرفه‌ای با آژانس کار کند و به صورت متقابل نیز انتظار دارد آژانس در چارچوب‌های حرفه‌ای و خارج از ادعاها و رویکردهای سیاسی با جمهوری اسلامی ایران تعامل کند. بحث بسته شدن مسائل پادمانی برای جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات حائز اهمیت است تا بتوانیم شاهد شکل‌گیری شرایط پایدار برای اجرای توافق احتمالی باشیم. 
 
* ایران گزینه مناسب برای حل بحران انرژی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بحران اروپا در زمینه تامین انرژی و درخواست آنها برای خرید انرژی از ایران نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به طور طبیعی به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز یکی از مهم‌ترین کشورهای تامین‌کننده انرژی و سوخت مورد نیاز کشورهای مختلف دنیاست. جمهوری اسلامی ایران به صورت طبیعی مبتنی بر توانمندی و ظرفیت‌های خودش، حتی در زیر سایه سخت‌ترین تحریم‌ها، حضور خودش را در بازار انرژی حفظ کرد. کنعانی ادامه داد: در سایه وجود بحران در اوکراین و مشکلاتی که اروپا برای تامین انرژی با آن مواجه است در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تامین‌کننده بخش بیشتری از نیاز اروپا به منابع مورد نیاز انرژی باشد و در این زمینه اروپا حتما به توانایی‌ها و ظرفیت‌های ایران در تامین انرژی ‌اش نیاز دارد. 

Page Generated in 0/0052 sec