printlogo


کد خبر: 252804تاریخ: 1401/6/15 00:00
اخبار

بورل: 
خوش‌بینی من برای توافق در وین کمتر شده است
«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز دوشنبه در سخنانی گفت طی ۲۸ ساعت اخیر خوش‌بینی وی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران کمتر شده است. به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، وی که در جمع خبرنگاران در بروکسل صحبت می‌کرد، بدون اشاره به کارشکنی آمریکا گفت: «مذاکرات هسته‌ای ایران در حال انحراف و نه همگرایی است». مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اضافه کرد: «من همچنان در حال گفت‌وگو با مشارکت‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران هستم». بورل افزود: «امروز من اطمینان کمتری در این باره دارم که توافق هسته‌ای ایران به سرانجام خواهد رسید». جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ مرداد اعلام کرد پاسخ و ملاحظات خود درباره پیشنهادات اتحادیه اروپایی را ارائه داده است. آمریکا نیز پاسخ خودش را به این متن داده است. جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی پاسخ ایران و آمریکا، هر ۲ را «معقول» توصیف کرده است. 
***
سفارت ایران در افغانستان حادثه تروریستی کابل را محکوم کرد
سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان حادثه تروریستی دیروز در نزدیکی سفارت روسیه در کابل را محکوم کرد. در اطلاعیه سفارت جمهوری اسلامی در این باره آمده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران وقوع حادثه تروریستی در نزدیکی سفارت روسیه در کابل را که منجر به کشته و مجروح شدن شماری از اتباع افغانستان و همچنین ۲ نفر از کارمندان آن سفارت شد شدیدا محکوم می‌کند و تاثر عمیق خود را اعلام داشته، امیدوار است عاملان این حادثه در اسرع وقت دستگیر و مجازات شوند. روز گذشته انفجاری در کابل، جایی که سفارت روسیه در افغانستان در آنجا واقع شده، رخ داد. در همین راستا رویترز به نقل از یک منبع پلیس افغانستان اعلام کرد: یک بمب‌گذار انتحاری که در حال نزدیک شدن به سفارت روسیه بود توسط محافظان طالبان هدف گلوله قرار گرفت. بر اساس اخبار اعلام شده، در نتیجه این انفجار ۲۵ نفر کشته و زخمی شدند. یک منبع در سفارت روسیه هم اعلام کرد ۲ عضو هیات دیپلماتیک روسیه در کابل بر اثر این انفجار کشته شدند. 
***
جزئیات جدید از دیدار احمد مسعود با هیأت طالبان در تهران
رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در گفت‌وگو با یک روزنامه هندی به بیان جزئیات جدیدی درباره دیدار با هیاتی از طالبان در تهران پرداخت. روزنامه «ایندین اکسپرس» در این باره نوشت: احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در بخشی از یک گفت‌وگوی اختصاصی با این روزنامه، گفت در جریان دیدارش با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در سال گذشته در ایران، سمتی در دولت طالبان به او پیشنهاد شده بود که آن را رد کرد. اظهارات احمد مسعود در پی این مطرح می‌شود که دی‌ماه‌ ۱۴۰۰، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در صفحه توئیترش درباره سفر هیاتی از طالبان به تهران نوشت: اسماعیل خان [والی پیشین هرات] و احمد مسعود با هیاتی از امارت اسلامی در تهران دیدار کردند. طی این نشست، امارت اسلامی به آنها اطمینان داد می‌توانند بدون هیچ نگرانی به کشور بازگردند. بلال کریمی، معاون سخنگوی دولت موقت طالبان نیز در یک پیام توئیتری این دیدار را تایید کرد. علاوه بر این عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در ایران در یک نشست خبری پیرامون سفر امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان به تهران و مذاکره او با محمداسماعیل‌ خان، از رهبران جهادی و احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت پنجشیر، ضمن رد هرگونه اختلاف بین دو طرف، بیان داشت: فضا کاملا صمیمانه بود، صحبت‌های امیرخان متقی در این مذاکره خوب بود و در برابر صحبت‌های طرف مقابل موضع‌گیری منفی نداشت. بر اساس گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، این عضو ناظر در مذاکره گفت: طرفین مذاکره به این نتیجه رسیدند که با تیم‌ها، طیف‌های مختلف و مردم افغانستان صحبت کنند و بعد از یک بررسی، مجددا و با میانجی‌گری جمهوری اسلامی ایران مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کنند. 
***
تأکید وزیر خارجه هند بر گسترش هر چه بیشتر روابط با ایران
سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند در دیدار خداحافظی «علی چگنی» سفیر جمهوری اسلامی ایران، ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام گرفته  وی جهت گسترش روابط، بر تبادل سفرها و پیگیری هر چه بیشتر طرح‌ها و توافقات در راستای توسعه مناسبات ۲ کشور تأکید کرد. وی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود با حسین امیرعبداللهیان، بر عملی کرددن توافقات صورت‌گرفته تاکید کرد و احیای برجام را در جهت منافع همه دنیا خواند. علی چگنی هم ضمن تشکر از همکاری‌ها و حمایت‌های مقامات هندی بویژه شخص وزیر خارجه برای تحقق اهداف و به ثمر نشستن تلاش‌ها، گزارشی از پیشرفت‌های حاصل در روابط بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری، از جمله در راستای توسعه صادرات غیرنفتی که نسبت به دوران قبل از تحریم افزایش بسیار چشمگیری داشته، ارائه کرد. 
***
جلیلی: 
اولویت در تأمین‌ اجتماعی باید ایجاد شغل باشد
عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: نظام کارآفرینی علاوه‌ بر ایجاد اشتغال برای جوانان، مقدمه‌ای برای رشد اقتصاد کشور و ارزآوری است. یک‌ جوان علاوه‌ بر داشتن شغل باید بتواند کارآفرین باشد. اولویت در تأمین‌ اجتماعی باید ایجاد شغل باشد. سعید جلیلی افزود: وظیفه نهادهایی همچون کمیته امداد، بهزیستی و دیگر نهادهایی از این قبیل، حمایت و تأمین اجتماعی است که بهترین نوع آن ایجاد شغل است، چرا که این حمایت، پایدار و عزتمند است و جوان ما می‌تواند به آن اتکا کند. حمایت در بستر ایجاد شغل، حمایت پایدار و عزتمند است. 

Page Generated in 0/0058 sec