printlogo


کد خبر: 252816تاریخ: 1401/6/16 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌‌امروز» با نویسنده کتاب «روزهای لاجوردی»
خاکی با تعصب

گروه فرهنگ و هنر: صحبت از برخی قهرمانان این مرزوبوم آنقدر سخت و پیچیده است که حتی روایت مردانگی آنها را هم به رشته تحریر درآوردن سخت است. شهید لاجوردی از آن دست قهرمانانی است که از شیفتگی به فوتبال و دویدن میان کوچه پس‌کوچه‌های خاکی، به مهران و طلائیه، مسلم و خیبر رسید و اسماعیل‌وار به قربانگاه عشق رفت. شدت علاقه‌اش به فوتبال آنقدر زیاد بود که با بچه‌های محل تیم تشکیل داد و بعدها عضو تیم جوانان پرسپولیس شد. وی پس از پیروزی انقلاب به عضویت رسمی سپاه درآمد و با گذراندن دوره آموزش عمومی و تخصص زرهی به جبهه رفت. شهید لاجوردی به سبب تیپ شخصیتی که در محله‌های خانی‌‌آباد، آب موتور دولاب و شکوفه تهران داشت، فردی داش‌مشدی و به قول قدیمی‌ها با‌مرام بود. همیشه لباس‌های مرتب، تمیز و اتو کشیده می‌پوشید، حتی پشت جبهه شلوار لی به پا داشت، برای همین کسی فکر نمی‌کرد وی فرمانده گردان زرهی امام سجاد(ع) و پیاده بلال حبشی از لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) باشد. 
«روزهای لاجوردی» به قلم مریم عرفانیان به زندگینامه شهید سیدمهدی لاجوردی پرداخته است. 
کتاب «روزهای لاجوردی» در ۳۱ فصل و به سبک مستند داستانی و با زاویه دید دانای کل نوشته شده‌ است؛ دلیل این نوع از نگارش آن است که در برخی موارد امکان داستانی کردن بخش‌هایی از وقایع و رخداد‌ها وجود نداشت. «مریم عرفانیان» نویسنده کتاب «روزهای لاجوردی» در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، از انگیزه و هدفش برای تالیف این کتاب می‌گوید: بیش از هر چیز، علاقه‌مندی به این حوزه و ترویج ایثار و شهادت و از خودگذشتگی آدم‌هایی که هنوز یاد و خاطره آنها در ذهن بازماندگان‌شان باقی ‌است و اینکه منابع، اسناد و ناگفته‌های بسیاری در این حوزه باقی‌ است که باید به دست مخاطبان برسد. طبق فرمایش مقام معظم رهبری این جنگ، گنجی است تمام نشدنی. 
«روزهای لاجوردی» بیست‌و‌هفتمین کتاب از مجموعه بیست‌و‌هفتمی‌‌هاست که به زندگی ‌سردار شهید سید‌مهدی لاجوردی از فرماندهان زرهی گردان امام سجاد(ع) لشکر 27 محمد‌ رسول‌الله(ص) می‌پردازد. 
کتاب حاضر مخاطب را با متنی جذاب و خواندنی با واقعیت‌‌های زندگی سردار شهید از دوران کودکی تا زمان شهادت و بر اساس مصاحبه‌‌هایی که با خانواده و دوستان و همرزمانش شده به دور از بزرگنمایی، شعارزدگی و خیال‌پردازی رو‌به‌رو می‌کند. من معتقدم شهید خودش باید نویسنده کتابش را انتخاب کند، این سرگذشت هم یکی از آن مواردی بود که به سفارش انتشارات ۲۷ بعثت، قرعه نوشتنش به نام من خورد. نویسنده باید پس از استخراج منابع آن را به بهترین شکل به مخاطبان عرضه کند. هر کتاب با سختی و در طول سال‌ها نوشته می‌شود و حاصل کار چندین نفر است؛ از مصاحبه و تدوین و بازنویسی‌ بگیر تا مراحل بعدی کارشناسی، ویراستاری، صفحه‌آرایی و طرح جلد و... تا در نهایت به دست مردم می‌رسد. انتظار می‌رود دستگاه‌های فرهنگی با تبلیغ و توزیع به موقع و صحیح در عرضه آن به مخاطبان همت کنند. 
وی درباره تاثیر نوشتن در حوزه دفاع‌مقدس برای نسل جوان بیان داشت: اکنون بیشتر خوانندگان کتب دفاع‌مقدس و ادبیات مقاومت نسل جوان هستند و این نشان می‌دهد ادبیات پایداری جایگاه خوبی بین آنان پیدا کرده است. فضای مجازی بستر خوبی است برای تبلیغ، ترویج و توزیع کتاب. در این فضا می‌توان با ساخت پادکست یا موشن و حتی خوانش بخش‌هایی از کتاب به معرفی آن بین مردم کمک شایانی کرد. 
عرفانیان تصریح کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که این کتاب با مخاطب در میان می‌گذارد این است که آدم‌ها را با دید ظاهری قضاوت نکنیم. 
سیدمهدی را با اینکه همه اهالی محل می‌شناختند ولی وقتی او را با تی‌شرت، شلوار لی، کفش ورزشی، موهای مجعد بلند و گاهی محاسن کوتاه می‌دیدند باور نمی‌کردند سپاهی باشد و اهل جبهه. شهید سیدمهدی لاجوردی جوانی خاص بود. 
او پیش از اینکه به جبهه برود به زبان عامی بزن بهادر محله بود و هم محله‌ای‌ها او را لوطی‌منش می‌شناختند؛ پسری که ظاهری متفاوت داشت اما پس از وارد شدن به عرصه جنگ، دیگر به سختی می‌شد او را همان آدم سابق دانست. سیدمهدی در آتش جنگ کاملا عوض شده و این تحول شخصیت برایم بسیار جالب بود. 
او گردان «بلال حبشی» را با سربازان وظیفه که برای خدمت سربازی وارد جبهه شده بودند، تشکیل داد به طوری که شرکت در عملیات با این افراد کمی سخت بود اما شهید سیدمهدی لاجوردی پس از مدتی کوتاه به شیوه‌ای با آنان برخورد کرد و آنان را آموزش داد که این گردان به عنوان یکی از گردان‌های پدافندی شناخته شد. پیشنهاد می‌کنم جوانان حتما پویایی این شخصیت را مطالعه کنند. 
وی با اشاره به مهم‌ترین هدف و پیام این کتاب گفت: این نخستین کتابی بود که تماما درباره گردان زرهی نوشته می‌شد. زرهی در کتاب‌های قبل پیشینه‌ای نداشت، بویژه اینکه در بعضی عملیات‌ها گردان زرهی نقش بسیار مهمی در پیشروی عملیات داشت اما در کمتر کتابی آن هم به‌ صورت جزئی بیان شده بود. در این کتاب با مصاحبه با همرزمان شهید که در گردان زرهی و عملیات شرکت کرده بودند، توانستیم بخش اندکی از فعالیت‌ها و سختی‌های این عزیزان را بازگو کنیم. جنگ تحمیلی، جنگی نامقدس و منزجر‌کننده بود که حکومت صدام، به مدت 8 سال، میهن عزیزمان را مورد حمله قرار داد اما دفاع مقدس با ایستادگی نوجوانان، جوانان و مردم دلیر سرزمین ما، حماسه‌ای بی‌بدیل آفرید که در دل آن گذشت، فداکاری، ایثار، همکاری، صبوری، مقاومت، توکل و خیلی نکات اخلاقی و خداپسندانه را می‌توان دید که باعث شد دشمن تا دندان مسلح، به‌رغم تمام حمایت‌های شرق و غرب ناگزیر به عقب‌نشینی و شکست شود. 
عرفانیان درباره فرآیند جمع‌آوری و تدوین اسناد و مدارک در این کتاب یادآور شد: کار تحقیق برعهده خانم زهرا زمانی بود که طی ماه‌ها مصاحبه‌های اولیه را از طریق انتشارات 27 بعثت با خانواده شهید و تعداد زیادی از همرزمان وی انجام داد. همچنین موقع نوشتن کتاب، فصل به فصل در تحقیق و پژوهش مرا همراهی کردند. کارشناس تحقیق نیز آقای علیرضا زمانی و دبیر پروژه نویسنده خوب کشورمان آقای جواد کلاته عربی بودند. 
من فقط مصاحبه‌های تکمیلی چند فصل را برای نهایی شدن چند عملیات با 3-2 نفر از همرزمان برعهده داشتم. تصاویر انتهای کتاب و شرح عکس‌ها نیز توسط انتشارات ۲۷ بعثت اضافه شد. 

Page Generated in 0/0061 sec