printlogo


کد خبر: 252818تاریخ: 1401/6/16 00:00
رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر از مردم کشورش خواست برای عبور از بحران در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند
التماس مکرون برای صرفه‌جویی!
هشدار امانوئل مکرون: در صورت ناکافی بودن تلاش‌های داوطلبانه، در ماه‌های آینده سهمیه‌بندی اجباری انرژی مورد بررسی قرار می‌گیرد

گروه بین‌الملل: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بامداد دیروز پس از تماس ویدئویی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در کنفرانس خبری از شهروندان فرانسوی خواست با کاهش مصرف انرژی در این کشور در هفته‌ها و ماه‌های آتی، کمک کنند خطر سهمیه‌بندی‌ها در فصل زمستان رفع شود. به گزارش خبرگزاری فرانس 24، رئیس‌جمهور فرانسه در این نشست خبری هشدار داد در صورت ناکافی بودن تلاش‌های داوطلبانه، ممکن است در ماه‌های آینده سهمیه‌بندی اجباری انرژی مورد بررسی قرار گیرد. وی گفت طرح‌های سهمیه‌بندی انرژی در حال آماده‌سازی است و به‌ عنوان آخرین راه‌حل خواهد بود. رئیس‌جمهور فرانسه از مشاغل و خانوارهای فرانسوی خواست در مصرف انرژی از جمله با خاموش کردن سیستم گرمایشی و تهویه مطبوع صرفه‌جویی کنند. مکرون افزود از آنجا که بیش از نیمی از نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور به دلایل فنی تعطیل شده‌اند، فرانسه به همبستگی اروپا در موضوع برق نیاز دارد. مکرون 2 هفته قبل هم در اظهاراتی با اشاره به مسائل و مشکلات پیش ‌روی کشورش تاکید کرد دوره فراوانی و بی‌مبالاتی به پایان رسیده و زمان فداکاری فرا رسیده است. رئیس‌جمهور فرانسه 24 آگوست سال جاری در نشست هیات وزرا که در کاخ الیزه برگزار شد، درباره تغییراتی که کشورش با آن مواجه است، گفت: دوره «فراوانی» و «بی‌مبالاتی» به پایان رسیده و زمان فداکاری است. وی در اظهاراتی کوتاه پیش از سخنان الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه به مجموعه‌ای از تغییراتی که فرانسه در ماه‌های اخیر با آن مواجه شده اشاره کرد و گفت: ما بیش از هر چیز در حال تجربه تغییر و تحولاتی عظیم هستیم. مکرون افزود: ما از چند سال قبل در حال تجربه پایان تدریجی دوره‌ای هستیم که می‌توان از آن با عنوان «فراوانی» یاد کرد. دوره نقدینگی بدون هزینه، فراوانی تولید و فناوری که به نظر می‌رسید همیشه در دسترس باشد اما امروز به پایان رسیده است. رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به لزوم فداکاری در این دوران و اذعان به «پایان فراوانی خاک، مواد اولیه و آب» همگان را به اتخاذ تدابیری برای مواجهه با پیامدهای این دوره پایانی دعوت کرد. در همین حال «الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه هم به شهروندان این کشور در زمینه احتمال قطع برق در ماه‌های پیش رو هشدار داد. بورن گفت این وضعیت تا حدی به دلیل پیامدهای جنگ در اوکراین و همچنین تعطیلی برنامه‌ریزی شده نیمی از ۵۶ نیروگاه هسته‌ای فرانسه برای تعمیر و نگهداری است. فرانسه برای حدود ۶۷ درصد از برق خود به انرژی هسته‌ای و حدود 7 درصد نیز به گاز متکی است. 
رایزنی مکرون با صدراعظم آلمان برای تامین بخشی از گاز ژرمن‌ها در شرایطی است که نیروگاه‌های فرانسه خود با مشکل تامین گاز برای تولید برق مواجهند. «وطن‌امروز» پیش از این در گزارشی مفصل درباره افزایش قیمت برق در اروپا نوشت قیمت برق در این قاره به حدی افزایش یافته است که اکنون معادل یک بشکه نفت 1000 دلاری معامله می‌شود. در این گزارش آمده است: موج گرما تقاضا برای برق را افزایش داده و از طرف دیگر خشکسالی و پایین آمدن سطح آب رودخانه‌های اروپا، تولید برق توسط توربین‌های آبی را کاهش داده است. همچنین تشدید این شرایط باعث شده است امکان استفاده از آب رودخانه برای خنک‌سازی نیروگاه‌های هسته‌ای کاهش یابد و تولید برق از این مسیر نیز به مشکل خورده است. این شرایط باعث شده است نیروگاه‌های زغال‌سنگ نقش پررنگ‌تری را در تولید برق ایفا کنند که همین امر باعث رکوردزنی قیمت زغال‌سنگ نیز شده است؛ موضوعی که مسائل زیست محیطی در این قاره را عملا به حاشیه برده است. 
 
* اولین تکانه‌های هشدار مکرون
یک روز پس از هشدار مکرون درباره احتمال قطع برق در فرانسه، خبرگزاری یورونیوز از تعطیلی مجموعه‌ای مشتمل بر 30 استخر ورزشی در این کشور به دلیل افزایش 6 برابری هزینه قبض برق و گاز خبر داد. بر اساس این گزارش، ده‌ها استخر شنا در فرانسه به دلیل افزایش بیش از حد هزینه انرژی بسته شده‌اند. در این گزارش آمده است استخرهایی که اغلب با گاز گرم می‌شوند، بسیار انرژی‌بر هستند و بار سنگین افزایش قیمت‌ها را تحمل می‌کنند که در نتیجه جنگ روسیه در اوکراین بدتر شده است. مجموعه استخرهای «Vert Marine» در حال بستن 29 استخر شنا در سراسر کشور است. قبض انرژی این مجموعه ورزشی از 15 میلیون یورو به 100 میلیون یورو افزایش یافته است. «فابین دوست» نایب‌رئیس شورای شهر لیموژ که یکی از شهرهای خسارت دیده بر اثر این تعطیلی است، این اتفاق را یک «تصمیم بی‌رحمانه و یکجانبه» عنوان کرد و گفت با بسته شدن موقت این استخرها 600 نفر از 2000 کارمند این مجموعه بیکار خواهند شد. از سوی دیگر «تیری شایکس» رئیس «Vert Marine» گفت: «ما در نهایت با افزایش قیمت انرژی مواجه شدیم. قبض‌های ما ضرب در 10 شده و این وضعیت دیگر قابل تحمل نیست».
***
    اولین تظاهرات پاییز  داغ در آلمان برگزار شد     
همزمان با رایزنی سران آلمان و فرانسه درباره بحران انرژی در اتحادیه اروپایی، دوشنبه‌شب هزاران نفر در لایپزیش آلمان به خیابان‌ها آمدند و به سیاست انرژی دولت اعتراض کردند. به گزارش روزنامه «دی ولت» آلمان، هزاران نفر در لایپزیش آلمان علیه سیاست انرژی دولت فدرال تظاهرات کردند. شامگاه دوشنبه چندین هزار نفر از حزب چپ و دیگر گروه‌ها به فراخوان رهبران خود برای اعتراضات علیه سیاست‌های انرژی دولت پاسخ داده و به خیابان‌ها آمدند. چندین هزار نفر شامگاه دوشنبه در لایپزیش به خیابان‌ها آمدند و علیه سیاست‌های انرژی و اجتماعی دولت فدرال اعتراض کردند. حزب چپ برای این تظاهرات با شعار «پاییز داغ در برابر سرمای اجتماعی» فراخوان داده بود. علاوه بر این، گروه‌های چپ و راست برای 6 راهپیمایی دیگر هم بسیج شدند. پلیس در محل اعتراضات حضور داشت و تلاش کرد از درگیری جلوگیری کند. سخنگوی پلیس اعلام کرد معترضان خشن نیز در تجمع معترضان حضور داشتند که دنبال درگیری بودند. با این حال، فقط درگیری‌های جزئی رخ داد. سخنگوی پلیس تعداد شرکت‌کنندگان را چند هزار نفر تخمین زد. 

***

    نگرانی جانسون از بحران انرژی در انگلیس در آخرین سخنرانی‌اش     
مشکلات انرژی اروپا محدود به اتحادیه اروپایی نیست. بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق انگلیس که کشورش در بین متحدان اروپایی بیشترین دشمنی را با روسیه در جریان جنگ اخیر نشان داده هم نگران بحران انرژی این کشور است. 
نخست‌وزیر پیشین انگلیس دیروز در آخرین سخنرانی خود در این سمت در مقابل خانه شماره 10 خیابان داونینگ در برابر صدها خبرنگار به شرایط سخت انگلیس بویژه در شرایط کنونی بحران انرژی در اتحادیه اروپایی اشاره کرد و گفت: من مطمئنم لیز تراس (نخست‌وزیر بعدی) هر کاری را که برای عبور از بحران انرژی لازم باشد، انجام خواهد داد.  وی مدعی شد بحران انرژی در بریتانیا ناشی از جنگ شرورانه روسیه در اوکراین است. وی در عین حال به شکاف داخلی بریتانیا و مساله استقلال اسکاتلند نیز اشاره کرد و گفت: کسانی که می‌خواهند ملت بریتانیا را از هم جدا کنند، هرگز موفق نخواهند شد.

Page Generated in 0/0060 sec