printlogo


کد خبر: 252819تاریخ: 1401/6/16 00:00
دور دنیا

رسوایی جنسی مقام صهیونیست در مغرب
رسانه‌های عبری خبر دادند یکی از مقامات دفتر ارتباطات دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در مغرب به آزار جنسی متهم شده است. وبگاه عربی۲۱، شامگاه دوشنبه به نقل از شبکه صهیونیستی «کان» در این باره گزارش داد اتهاماتی درباره سوءاستفاده جنسی یک مقام صهیونیست از زنان مغربی و آزار جنسی آنها مطرح شده است. با این حال هیچ اشاره‌ای به نام این مقام صهیونیست نشده است. این شبکه عبری نوشت: «اگر صحت این ادعاها ثابت شود، این یک رویداد دیپلماتیک خطرناک در روابط حساس اسرائیل - مغرب خواهد بود». این در حالی است که مقامات مغربی هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی مدعی است تحقیقات خود را در این باره آغاز کرده و یک هیأت متشکل از مقامات بلندپایه این رژیم را هفته گذشته به مغرب اعزام کرده است. این وزارتخانه همچنین خبر داد گزارش‌هایی درباره ناپدید شدن یا سرقت یک «هدیه گرانبها» دریافت کرده است که دیوان پادشاهی مغرب آنها را به دفتر دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در سالروز اشغال فلسطین اهدا کرده بود. 
***
وزیر دفاع یمن: آماده رویارویی فراگیر با ائتلاف سعودی هستیم
محمدناصر العاطفی، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن روز دوشنبه به دیدار مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی این کشور رفت. پایگاه خبری انصارالله به نقل از العاطفی گزارش داد نیروهای مسلح یمن برای اجرای هر گونه تصمیمی که رئیس‌جمهور بگیرد، در نهایت آمادگی قرار دارد؛ چه این تصمیم درباره اخلال ائتلاف سعودی در آتش‌بس باشد و چه رویارویی فراگیر با ائتلاف برای آزادسازی وجب به وجب خاک یمن. وی تأکید کرد فرآیند توسعه توانمندی نیروهای ارتش بی‌وقفه ادامه دارد و به سطوح پیشرفته‌ای رسیده است، لذا اگر ائتلاف سعودی از آتش‌بس برای پایان دادن به محاصره و تجاوز خود استفاده نکند، غافلگیر خواهد شد. المشاط هم ضمن استقبال از پیشرفت نظامی ارتش یمن گفت این نهاد یمنی، سوپاپ اطمینان امنیت ملت و کشور است و می‌تواند همه توطئه‌های خارجی برای تجزیه یمن را از بین ببرد. این مسؤول یمنی با بیان اینکه هیچ گونه اخلالی در آتش‌بس قابل پذیرش نیست، گفت باید همه درآمدهای نفتی و گازی سرقتی باز پس گرفته شود. 
***
روسیه شرایطش را برای مذاکره پوتین-زلنسکی اعلام کرد
سخنگوی کرملین تاکید کرد قبل از آنکه هر گونه نشست رودررویی بین رئیس‌جمهور روسیه و همتای اوکراینی‌اش برگزار شود، باید موضوع یکسری توافقات محکمی که رهبران روسیه و اوکراین امضا خواهند کرد، مطرح باشد. به نقل از پایگاه اینترنتی راشا تودی، دیمیتری پسکوف در مصاحبه‌ با روزنامه ایزوستیا عنوان کرد: در ارتباط با مساله مذاکرات بین پوتین و زلنسکی هیچ چیز تغییر نکرده است. هیچ‌کس نیازی به برگزاری یک نشست صرفا برای اینکه نشستی برگزار کند، ندارد. وی خاطرنشان کرد: برای اینکه پوتین و زلنسکی با هم دیدار کنند و ایده چنین نشستی در دستورکار قرار بگیرد، کارهای زیادی باید انجام شود و بنیان توافقاتی که می‌تواند در عالی‌ترین سطوح رسمی شود، گذاشته شود. 
***
الکاظمی به آمریکا می‌رود
یک منبع دولتی عراقی در گفت‌وگو با شفق‌نیوز اعلام کرد: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به آمریکا سفر می‌کند تا به جای برهم صالح، رئیس‌جمهوری این کشور در نشست‌ مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند. این منبع که نامش فاش نشده، در این باره گفت: دلیل سفر الکاظمی به آمریکا به جای برهم صالح، بررسی تحولات سیاسی عراق و پیامدهای امنیتی و اقتصادی اوضاع عراق و همچنین اطلاع از نحوه نگاه جامعه بین‌الملل به بحران سیاسی عراق است. طبق گفته این منبع، الکاظمی در جریان این سفر با مقامات بلندپایه چند کشور نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. 
***
انگلیس در نقض حقوق بشر در داخل عربستان شریک است
روزنامه میدل‌ایست‌آی در گزارشی به نقل از برخی فعالان نوشت در حالی که وضعیت حقوق بشر در عربستان رو به وخامت است و ابهاماتی درباره آنچه «صندوق استراتژی خلیج» [فارس] در عربستان از آنها حمایت می‌کند، وجود دارد، سوال‌هایی درباره همدستی دولت انگلیس با نهادهایی که در عربستان مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند، مطرح است. همچنین در این گزارش آمده است صندوق استراتژی خلیج[فارس] که تاکنون ۷۰ میلیون پوند (معادل ۸۰ میلیون دلار) را به ۶ کشور حوزه خلیج‌فارس ارائه کرده، از سوی اعضای پارلمان و گروه‌های حقوقی مورد انتقادهایی قرار دارد، چرا که مردم را تا حد زیادی درباره چگونگی مدیریت و هزینه درآمدهای مالیاتی بی‌اطلاع گذاشته است. همچنین در این گزارش آمده است موسسه حقوق و دموکراسی بحرین که دفتر آن در لندن واقع است، بدون شرح جزئیات تنها اعلام کرد دولت انگلیس در سال ۲۰۲۲ حمایتش از بحرین از طریق این صندوق را به 1.8 میلیون پوند (حدود ۲ میلیون دلار) افزایش داده است. گروه‌های حقوقی نیز ابراز نگرانی کردند دولت انگلیس از نهادهای سرکوبگر در عربستان حمایت می‌کند. 
***
اعتراف اسرائیل به قتل ابوعاقله
 نتایج تحقیقات مختلفی که انجام شده، به طور مستند ثابت می‌کند شیرین ابوعاقله مستقیما به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی و در مکانی به شهادت رسیده که اصلا درگیری مسلحانه با مبارزان مقاومت در آنجا به وقوع نپیوسته است و تیراندازی صهیونیست‌ها در حالی بوده که آنها می‌دانستند در آن مکان تنها خبرنگاران حضور دارند. شیرین ابوعاقله ۱۱ مه در جریان حمله ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین در کرانه باختری کشته شد. فلسطین اواخر مه اعلام کرد بر اساس تحقیقات ابوعاقله توسط یک نظامی اسرائیلی به صورت عمدی کشته شده است.  

Page Generated in 0/0058 sec