printlogo


کد خبر: 252836تاریخ: 1401/6/16 00:00
تعداد جانباختگان کرونا از 144 هزار نفر فراتر رفت؛ تزریق دوز یاد‌آور ضروری است
افول شهر‌های قرمز کرونایی

بیماری کرونا همچنان تهدید‌کننده سلامت افراد است و اگر چه فروکش کرده اما معلوم نیست چه زمان دوباره سر برآورده و موجی دیگر را شکل دهد. در چنین شرایطی کارشناسان تنها راه مقابله با این بیماری را واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان می‌کنند. روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد با فوت ۲۹ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته، شمار جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۴ هزار و ۴۸ نفر رسید. بر این اساس از ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۰۹۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۲۴۸ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت ۲۹ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» هم جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۴ هزار و ۴۸ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۴۶ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌‌اند. ۷۸۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» هم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۹ هزار و ۲۸ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۲۵۹ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۳۲۱ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۶۰۸ دوز رسید. در شبانه‌روز یادشده ۴۲ هزار و ۱۵۱ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. در حال حاضر ۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۰۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۲ شهرستان در وضعیت آبی کرونا قرار دارند. 
 
* واکسن؛ مهم‌ترین ابزار کاهش خطر ابتلا به کرونا
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جهش‌های جدید ویروس کرونا و سرایت‌پذیری سریع آن‌ گفت: مهم‌ترین ابزار برای کاهش خطر ابتلا به «کووید-۱۹» انجام واکسیناسیون است، همچنین در این ایام رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشت فردی در مراسم پیاده‌روی اربعین باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. 
دکتر علیرضا زالی درباره اقدامات و توصیه‌های بهداشتی پیاده‌روی اربعین در شرایط پاندمی «کووید-۱۹» اظهار کرد: تاکید همیشگی متولیان سلامت بر انجام و تکمیل فرآیند واکسیناسیون منظم است. وی در ادامه با بیان اینکه یک شیوه‌نامه بهداشتی برای زائران اربعین توسط ستاد ملی مقابله با کرونا تدوین شده و اخیرا نیز سخنگوی ستاد ملی مفاد این شیوه‌نامه را اعلام کرده است، یادآور شد: با توجه به اینکه جهش‌های جدید ویروس کرونا سرایت‌پذیری بالاتری دارد، مهم‌ترین ابزار برای کاهش خطر ابتلا به «کووید-۱۹» انجام واکسیناسیون است. در حال حاضر شرایط مطلوب تزریق واکسن در کشور فراهم شده و لذا از همکاران و مردم عزیز که قصد سفر به کربلای معلی را دارند، خواهشمندیم هر چه سریع‌تر نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند. زالی با اشاره به اینکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشت فردی، استفاده منظم از ماسک و... از مواردی است که باید با تأکید بیشتری در عراق مورد توجه واقع شوند، تصریح کرد: در بخش بازگشت زوار محترم اربعین، کسانی که دچار علائمی همچون علائم سرماخوردگی، بدن درد، کسالت و... هستند، چند روزی باید احتیاط کرده و خود را قرنطینه کنند.

Page Generated in 0/0053 sec