printlogo


کد خبر: 252837تاریخ: 1401/6/16 00:00
کنترل نامحسوس اطراف مدارس برای مقابله با فروش مواد مخدر
مواد مخدر نظام آموزشی کشور را هدف گرفته است

گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر دغدغه مهم والدین و مسؤولان است؛ به طوری که دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است برای مقابله با این پدیده شوم همه باید آستین بالا بزنند. سردار اسکندر مومنی درباره اقدامات این ستاد برای مقابله با فروشندگان مواد مخدر که در اطراف مدارس فعالیت می‌کنند، گفت: در این راستا هماهنگی‌های لازم با پلیس انجام شده است تا از ابتدای بازگشایی مدارس به صورت فیزیکی، شعاع اطراف مدارس و فروشندگان اطراف مدارس به طور غیرمحسوس کنترل شوند. وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سن اعتیاد در کشور اظهار کرد: سن اعتیاد به میانگین و معدل مجموعه مصرف‌کنندگان اطلاق می‌شود که بر اساس آخرین پیمایش علمی، سن اعتیاد در کشور ۲۴ سال و چند ماه است. 
وی با بیان اینکه ممکن است بعضا مشاهده شود افراد با سنین کمتر نیز مصرف مواد داشته باشند اما معدل سن اعتیاد در کشور ۲۴ سال است، توضیح داد: معدل سن اعتیاد در کشور از نرخ جهانی بالاتر است. وی با بیان اینکه تاکنون ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش طرح یاریگران زندگی پیشگیری از مصرف مواد مخدر بوده‌اند و قرار است تعداد این مدارس تا پایان سال تحصیلی جدید به ۸۰ هزار مدرسه برسد، افزود: محتواهایی در سامانه شاد قرار دارد و تولید می‌شود تا معلمان و والدین با این محتواها آشنا شده و آموزش لازم در حوزه پیشگیری از مواد مخدر را ببینند و به دانش‌آموزان منتقل کنند.  
 
* ۷۰ درصد معتادان متأهل هستند
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مبتلایان به مواد مخدر «متاهل» هستند، گفت: احتمالا بیشتر این افراد فرزند دارند و بچه‌ها رفتار والدین خود را می‌بینند و این امر کار ما را سخت‌تر می‌کند. 
یوسف نوری در روز دوم از نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های کشور که با عنوان «پیشگیری از اعتیاد، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهبودیافتگان» برگزار شد، اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر نظام آموزشی را هدف قرار می‌دهد و نسل آینده را از بین می‌برد. قاچاقچیان بزرگ معمولا خودشان مصرف‌کننده مواد نیستند. وی به دلایل زمینه‌ای مصرف مواد مخدر نیز گفت: تصویری که پدربزرگ‌های ما از نخستین ماده مخدر داشتند هنوز وجود دارد و تصویر‌سازی منفی این امر را برای نسل جدید به روش نوین ایجاد نکرده‌ایم.  
نوری همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سن اعتیاد و کاهش این سن به مقطع دانش‌آموزی پاسخ داد: آمار دقیق نداریم اما دانش‌آموزان مورد توجه خانواده‌ها و جامعه هستند و ابتلا به مواد مخدر در این سنین کم است. 
در پایان این مراسم از نقشه راه پیشگیری از اعتیاد در قالب طرح یاریگران زندگی در آموزش‌و‌پرورش و نیز نقشه راه توسعه مشارکت‌های مردمی و مجمع خیران یاریگران زندگی رونمایی و نیز مرکز آموزش، سلامت و توانمندسازی نوجوانان ویژه دختران در استان کرمانشاه به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد. همچنین تفاهمنامه‌ همکاری میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه فرهنگیان نیز به امضا رسید.

Page Generated in 0/0059 sec