printlogo


کد خبر: 252840تاریخ: 1401/6/16 00:00
افزایش 765 درصدی قیمت برق در آلمان همزمان با افزایش ۳۱۸ درصدی قیمت گاز در اروپا ظرف یک سال گذشته
قبض روح اروپا
انتقال گاز از «نورد استریم1» همچنان متوقف است رکوردشکنی قیمت‌ها در قبض‌های برق و گاز اروپا

گروه اقتصادی: کرملین اعلام کرد تا زمانی که غرب تحریم‌ها علیه مسکو را لغو نکند، عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله «نورد استریم ۱» به طور کامل از سر گرفته نخواهد شد. کاهش عرضه گاز توسط روسیه موجب خواهد شد تا سراسر قاره اروپا در زمستان امسال با بحران انرژی رو به‌رو شود. بریتانیا که در حال حاضر بالاترین هزینه برق را در اروپا دارد، قرار است قبض‌های زمستانی را تا حدود 178 درصد افزایش دهد. هلند با بالاترین تعرفه گاز نیز شاهد افزایش ۳ رقمی خواهد بود.
به گزارش «وطن‌امروز»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تحریم‌های اتحادیه اروپایی، بریتانیا و کانادا را دلیل عدم تحویل گاز دانست.
مسکو همچنان می‌گوید که نقص فنی باعث کاهش عرضه گاز شده است. اظهارات پسکوف جدی‌ترین خواسته کرملین بود که از اتحادیه اروپایی می‌خواهد در ازای ازسرگیری تحویل کامل گاز به قاره اروپا، تحریم‌های خود را لغو کند.
رهبران اروپایی مدعی هستند که مسائل فنی مطرح‌شده از سوی روسیه یک حقه است و مسکو را متهم کرده‌اند که صادرات انرژی خود را برای مقابله به مثل علیه تحریم‌های غرب «سلاح» کرده است.
 به نقل از خبرگزاری اینترفکس، پسکوف گفت: مشکلات پمپاژ گاز به دلیل تحریم‌های کشورهای غربی علیه کشور ما و چندین شرکت ایجاد شده است. هیچ دلیل دیگری برای قطع گاز وجود ندارد. گازپروم اواخر روز جمعه اعلام کرد عرضه گاز از طریق «نورد استریم ۱» را به دلیل نقص فنی متوقف می‌کند که علت آن مشکلات تعمیر توربین‌های کانادایی است.
این اعلامیه تنها چند ساعت پس از آن رسانه‌ای شد که کشورهای گروه 7 تلاش خود را برای تعیین سقف قیمتی برای صادرات نفت روسیه اعلام کردند.  این طرح با هدف ممانعت از تلاش‌های مسکو برای تامین مالی ماشین جنگی خود از طریق فروش نفت و مشتقات آن است. روسیه که از قیمت‌های بالای انرژی از زمان آغاز درگیری با اوکراین سود می‌برد، بسیاری از آسیب‌های اقتصادی تحریم‌ها را جبران کرده است.
پسکوف اعلام کرده تحریم‌ها سرویس‌دهی به توربین‌ها را غیرممکن کرده است. وی گفت: این تحریم‌هایی است که دولت‌های غربی وضع کردند و وضعیت کنونی را به وجود آوردند.
 
* اروپا نمی‌تواند گاز روسیه را تا سال 2027 کنار بگذارد
فشارها به اروپا در حالی افزایش پیدا می‌کند که هیچ دورنمایی از جایگزین انرژی روسیه برای آنها متصور نیست.
به نقل از خبرگزاری تاس، نیکلای شولگینوف وزیر انرژی روسیه گفت به احتمال بسیار زیاد اروپا حتی تا سال 2027 نیز قادر نخواهد بود گاز روسیه را کنار بگذارد.
این مقام روس گفت: «برای پایان دادن به واردات گاز روسیه، آنها باید مطمئن باشند که تا سال 2027 می‌توانند این کار را انجام دهند. وضعیت قیمت‌های لحظه‌ای ثابت می‌کند که این کار چندان ساده نیست. اروپا به سختی می‌تواند جز آمریکا که در حال افزایش تولید LNG است به کشور دیگری تکیه کند».
 
* این یک زندگی جدید برای اروپایی‌هاست!
وی افزود: «من فکر می‌کنم زمستان پیش رو نشان خواهد داد که اعتقاد آنها به امکان رد گاز روسیه چقدر واقعی است. این اقدام در واقع به توقف صنایع از جمله صنایع شیمیایی و تولید برقی که با گاز تولید می‌شود، منجر خواهد شد. این یک زندگی کاملا جدید برای اروپایی‌ها رقم خواهد زد. من معتقدم آنها به احتمال زیاد نمی‌توانند گاز روسیه را کنار بگذارند».
روسیه چندی است که به علت مشکلات فنی ارسال گاز از طریق خط لوله «نورد استریم ۱» به اروپا را کاهش داده و در جدیدترین اقدام 20 درصد باقیمانده ارسالی را نیز متوقف کرد.
پس از اینکه روسیه اعلام کرد فعلا جریان گاز در یکی از خطوط اصلی انتقالی به اروپا برقرار نخواهد شد، قیمت گاز در اروپا در معاملات دیروز 30 درصد بالا رفت.
قیمت گاز در اروپا در گام نخست به 272 یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید و سپس تا 256 یورو پایین آمد که باز هم 23 درصد بالاتر از قیمت پایانی روز جمعه است. قیمت گاز در اروپا از ابتدای سال جاری تاکنون 4 برابر شده است.
 
* رکوردشکنی قیمت‌ها در قبض‌های انرژی
بر اساس گزارش بلومبرگ، زمستان امسال در سراسر قاره اروپا تلخ خواهد بود. بریتانیا که در حال حاضر بالاترین هزینه برق را در اروپا دارد، قرار است قیمت قبض‌های زمستانی مشترک برق را تا حدود 178 درصد افزایش دهد. هلند نیز همین برنامه را پیش رو دارد. 
در انگلستان نیز اکثر خانوارها قیمت برق را با افزایش ۳برابری نسبت به زمستان سال گذشته از اول اکتبر پرداخت خواهند کرد. در ایتالیا به گفته مقامات انرژی، خانوارهای معمولی در سال منتهی به اکتبر با جهش خیره‌کننده 91 درصدی قیمت برق و 71 درصدی قیمت گاز در قبوض خود در مقایسه با سال قبل مواجه شدند.
 
***
    ترکیه هم به فکر تأمین گاز برای زمستان سرد افتاد     
در حالی که رئیس‌جمهور ترکیه سال گذشته از کشف یک میدان گازی بزرگ خبر داده بود، آنکارا از بیم کمبود گاز در زمستان در حال مذاکره با آمریکا برای واردات گاز طبیعی است. مقامات ترکیه در حال مذاکره با همتایان آمریکایی خود برای انعقاد قرارداد واردات گاز طبیعی مایع (LNG) هستند. روزنامه «دنیا» ترکیه گزارش داد روسیه تاکنون ترکیه را به کاهش عرضه گاز طبیعی تهدید نکرده است اما مصرف بیش از اندازه در جریان زمستان گذشته کمبود احتمالی را افزایش می‌دهد.
این روزنامه نوشت مذاکرات با آمریکا از جمله درباره امکان دریافت تضمین‌های خزانه‌داری ادامه دارد. این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که اروپا با کمبود گاز مواجه است. بنا بر گزارش «دنیا» برای قیمت گاز در ترکیه از سوی دولت یارانه پرداخت و هزینه این یارانه از طریق استقراض دولت تامین می‌شود. مبلغ پرداختی به شرکت خط لوله و واردکننده گاز «بوتاس» (BOTAŞ) تا پایان ماه جولای به 70.9 میلیارد لیر معادل 3.9 میلیارد دلار رسیده است. از آنجا که ترکیه منابع تامین  گاز طبیعی خود را تغییر داده، یک سری قراردادهای خرید LNG با شرکت‌های آمریکایی امضا کرده است.

 


Page Generated in 0/0072 sec