printlogo


کد خبر: 252842تاریخ: 1401/6/16 00:00
اخبار

برنامه‌ریزی برای تأسیس بانک توسعه در برنامه هفتم توسعه
وزیر اقتصاد ضمن برشمردن اهمیت نهادسازی برای تامین مالی توسعه کشور، از تلفیق ایده تاسیس بانک توسعه و صندوق توسعه ملی در برنامه هفتم توسعه خبر داد. سیداحسان خاندوزی در پاسخ به این سوال که با توجه به سند تحول دولت و نیاز و ضرورتی که برای تاسیس بانک توسعه مطرح است، آیا شما با تاسیس بانک توسعه موافق هستید، اظهار داشت: خلأ نهادی در موضوع تامین مالی توسعه به مفهوم تامین پروژه‌های بزرگ‌مقیاس خیلی جدی است و اتفاقا این نهادسازی می‌تواند یکی از موتورهای پیشران سرمایه‌گذاری در کشور و راهکارهای خروج از وضعیت سرمایه‌گذاری پایین باشد. وی افزود: به نظر من باید درباره تلفیق ایده تاسیس بانک توسعه با نقشی که صندوق توسعه ملی ایفا می‌کند، به یک جمع‌بندی برسیم و بتوانیم از همان ظرفیت در قالب اساسنامه جدید و یک کارویژه جدید بهره ببریم و به ‌نظرم برنامه هفتم فرصت خوبی است برای اینکه به توافقی بین دولت و مجلس برسیم تا تاسیس این نهاد ذیل برنامه هفتم توسعه صورت بگیرد. 
***
ضوابط پرداخت وام مسکن روستایی به بانک‌ها ابلاغ شد
بانک مرکزی ضوابط پرداخت تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ را به ۹ بانک عامل ابلاغ کرد. به نقل از بانک مرکزی، این بانک پیرو نامه‌های پیشین موضوع ابلاغ سهمیه بانکی قانون جهش تولید مسکن و نیز مصوبه اخیر هیات‌وزیران درباره اعطای تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، دستورالعمل اجرایی و توزیع بانکی‏- استانی این تسهیلات برای سال ۱۴۰۱ را به ۹ بانک عامل ابلاغ کرد.  
***
توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرآیند وثیقه‌گذاری
مشاور وزیر اقتصاد گفت: در راستای اجرای دستور رئیس‌جمهور برای توسعه دامنه توثیق و تسهیل وثیقه‌گذاری سامانه ستاره رونمایی شده است که به کمک آن دارایی‌های مردم به عنوان وثیقه برای ارائه خدمات و تسهیلات بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد اظهار داشت: وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم برنامه‌ای در حال طراحی و پیاده‌سازی دارد که مرحله نخستن آن تحت عنوان سامانه «ستاره» توثیق سهام رونمایی شده است تا دارایی‌های برنامه‌پذیر در اختیار مردم مثل سهام، اوراق بهادار، اندوخته بیمه عمر، سنوات افراد نزد صندوق‌های بازنشستگی، امکان کسر از حقوق کارکنان و کارمندان، دارایی ارزشمند و فلزات گرانبها به عنوان وثیقه فرد برای ارائه خدمات و تسهیلات بانکی مورد استفاده قرار گیرد. وی افزود: این دارایی‌ها باید به صورت الکترونیکی قابلیت احراز مالکیت، کشف قیمت و امکان تعیین ارزش و نقدشوندگی قابل قبول را دارا باشند و نهاد متولی بتواند آنها را مدیریت کند؛ سپس اطلاعات اینها به یک سامانه مرکزی متصل می‌شود تا خدماتی که بر پایه وثیقه مثل تسهیلات بانکی، ارائه تضمین روی قراردادها و توثیق قضایی و دستگاه‌ انتظامی به مردم ارائه می‌شود از این سامانه بهره‌مند شود. مشاور وزیر اقتصاد تصریح کرد: با فعالیت سامانه ستاره عملیات توثیق به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد که در مرحله نخست استفاده از ظرفیت سهام افراد در بورس مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. هم‌اکنون در آغاز این طرح سه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، رسالت و ملی به سامانه ستاره دسترسی دارند و بانک‌ها در مرحله تامین اعتبار و منابع لازم برای آغاز ارائه خدمات خرد و کلان هستند. محمد جلال بیان کرد: برای اجرای دستور رئیس‌جمهور در توسعه دامنه توثیق، مذاکراتی در حوزه نیازمندی‌های فنی از سمت شرکت کدگذاری منطقه‌ای انجام شده و در ادامه با 3 بانک دیگر هم گفت‌وگو کردیم تا به سامانه ستاره متصل شوند. 
***
کم‌کاری وزارت نفت در قبال مسؤولیت‌های اجتماعی؟
با وجود تکالیف بالادستی وزارت نفت برای حمایت از جنگل‌های بلوط زاگرس که نقش بسیار تاثیرگذاری در معیشت مردم این منطقه دارند، تاکنون گزارش دقیقی درباره انجام مسؤولیت‌های اجتماعی این وزارتخانه در قبال این جنگل‌ها ارائه نشده است. وضعیت جنگل‌های بلوط زاگرس از منابع ارزشمند طبیعی در مناطق غرب کشور مناسب نیست و همین موضوع باعث شده معیشت نزدیک ۵۰ درصد مردم این منطقه با خطر روبه‌رو شود. جنگل‌های بلوط زاگرس تحت عنوان جنگل‌های بلوط غرب کشور مساحتی حدود ۶ میلیون هکتار دارد که در ۱۱ استان پراکنده است. این جنگل‌ها از جهات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش بسیار مهمی در معیشت مردم دارند به طوری که حتی گفته می‌شود حدود ۵۰ درصد معیشت مردم این منطقه وابسته به محصولات فرعی این جنگل‌ها و کشاورزی است. همچنین از لحاظ اکولوژیکی و زیست‌محیطی نیز این جنگل‌ها نقش مهمی دارند. حتی در حال حاضر که بحث روز کشور موضوع ریزگردهاست، این درختان می‌توانند به عنوان کاهش‌دهنده ریزگرد‌ها ایفای نقش کنند. کاهش گاز‌های آلاینده، ذخیره و تنظیم چرخه آب کشور و کاهش فرسایش خاک از دیگر وظایف این جنگل‌هاست. این جنگل‌ها متأسفانه به دلیل استفاده غلط و بهره‌برداری بیش از حد دچار مشکل شده‌اند و تعادل زیستی آنها به هم خورده است. از جمله موارد بهره‌برداری بیش از حد می‌توان به تعداد دام اضافه‌تر از حد مجاز اشاره کرد و به عنوان استفاده نادرست می‌توان از سرشاخه‌زنی درختان و نحوه شخم زدن غلط نام برد. در حال حاضر اقدام عاجلی که در رابطه با نجات این جنگل‌ها باید اجرایی شود، مبارزه با آفات است؛ موضوعی که استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد درباره آن گفته است: برای کنترل پروانه برگ‌خوار و آفت‌زدایی از جنگل‌های بلوط به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. پیش‌تر سیدعلی احمدزاده تیر ماه اعلام کرده بود ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیز از محل مسؤولیت‌های اجتماعی وزارت نفت باید به این امر مهم اختصاص یابد که مقدمات تامین اعتبار آن نیز هم فراهم شده است اما در حال حاضر اطلاعات دقیقی در رابطه با انجام وظایف این مسؤولیت اجتماعی وزارت نفت در دست نیست و احتیاج است این وزارتخانه اقدام به شفاف‌سازی کند. 

Page Generated in 0/0058 sec