printlogo


کد خبر: 252851تاریخ: 1401/6/16 00:00
آرمان ملل متحد

علی عمرانی: همزمانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رویداد بین‌المللی اربعین که در روزهای آتی برگزار خواهد شد، یادآوری قابل تأملی است. در جایی از ینگه دنیا قرار است سران دنیا جمع شوند تا درباره «جنگ و صلح»ها مذاکره کنند و این طرف در شرق عالم خبر دیگری است؛ در مبدأ تمدن، در سرزمینی به قدمت تاریخ زندگی بشری. این وضعیت نمادین، حکایت از دستاویزهای بشر آخرالزمان است. نظم سرمایه‌داری و دموکراسی غربی یک پیشنهاد است که در صورت‌های متکثر رخ نشان می‌دهد. پیشنهاد دیگر اما اتحادی حول محور آزادگی است. اتحادهای غربی اگر به جنگ ختم می‌شوند، حوالت شرقی عالم صلح‌آمیز است. سواره‌ها ارج و قربی ندارند. همه در کنار هم‌ هستند. نامش پیاده‌روی اربعین است؛ در امن و آسایش. راه رفتن در مدار محبت. قدم زدن کنار قدم‌های جابر. و باقی منتظران معشوق. شبیه عصر ظهور، مسیری پرنور، که شب‌هایش روشن‌تر از روزند. چراغ‌ها در غرب سوسو می‌زنند؛ حیات و ممات بی‌برکتی که یک رکود اقتصادی فلجش می‌کند. در مسیر پیاده‌روی اما رکودی در کار نیست. تا بخواهی برکت است. آدم نمی‌داند این همه مائده، از کدام آسمان بر مسیر نجف تا کربلا نازل شده. 
در این مسیر، حقوق بشر، بی‌آنکه قانونی برایش نوشته باشند، محقق است. و کاش دنیا این مسیر را می‌شناخت. اما چگونه؟ جز آزادگان را چه کسی راه در این مسیر خواهد افتاد؟ عقل‌های مهجور و آیینه‌های قیراندود و رسانه‌های مزاحم چگونه اجازه خواهند داد فطرت‌ها با این عظمت انسانی آشنا شوند؟ رفته‌رفته به روزهای شلوغ پیاده‌روی اربعین نزدیک می‌شویم و تصاویر آن جمعیت بی‌نظیر، عظمت محبت شیعی، اسلامی و انسانی را که همه آزادگان در مدارش به حیات طیبه می‌رسند یادآور خواهند شد. 
و حضور امت به راستی شگفت‌انگیز است. به قول شهید آوینی: «چه می‌جویی؟ عشق؟ همین‌جاست. چه می‌جویی؟ انسان؟ اینجاست. همه تاریخ اینجا حاضر است. بدر و حنین و عاشورا اینجاست و شاید آن یار، او هم اینجا باشد».
آرمان ملل متحد، آنجاست و مبنای جنگ و صلح همان پرچم سرخی است که نزاع ما با دشمنان آخرالزمانی خداوند را آشکار می‌کند. نوادگان ابوسفیان، بیش از همه از این پرچم سرخ در هراسند. پرچم سرخی که در کربلا برافراشته شده، در دستان راست قامتان یمنی هم هست. و از این رو، سعودی که غربی‌ترین رژیم این عالم شرقی است، هراسان است. مسافران کربلا، انتظاری را که از پرچم سرخ کربلا سوغاتی می‌آورند، به زلف صبرشان گره خواهند زد. زمانه، زمانه انتظار پیروز است. و اربعین جلوه‌گاهش.

Page Generated in 0/0054 sec