printlogo


کد خبر: 252905تاریخ: 1401/6/19 00:00
دور دنیا

اردوغان: غرب هرگز عملیات علیه داعش انجام نداد
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه گفت کشورهای غربی هرگز عملیات درخوری علیه گروه تروریستی داعش انجام ندادند. به نوشته خبرگزاری آناتولی، اردوغان گفت در حالی که کشورهای غربی هرگز عملیات درخوری را علیه داعش انجام ندادند، ترکیه در مقایسه با دیگران بزرگ‌ترین عملیات‌ها را علیه این گروه تروریستی انجام داد. رئیس‌جمهور ترکیه درباره قرارداد خرید جنگنده از آمریکا گفت امیدوار است واشنگتن، آنکارا را به دنبال کردن مسیری دیگر مجبور نکند، زیرا آمریکا تنها کشور در جهان نیست که جنگنده می‌فروشد. پیش‌تر قرار بود آمریکا به ترکیه جنگنده «اف ۳۵» تحویل دهد اما به بهانه خرید سامانه دفاع موشکی روسی «اس ۴۰۰» توسط آنکارا، قرار شد فروش جنگنده‌های «اف ۱۶» جایگزین آنها شوند اما همین وعده آمریکا نیز محقق نشده است. اردوغان در این زمینه گفت کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و روسیه نیز جنگنده‌های خوبی برای فروش دارند و ممکن است جنگنده‌های مورد نیاز را از هر کشوری تأمین کنیم. برخی کشورها در حال ارسال پیام در این زمینه هستند. 
***
حمله به آمریکا در سوریه
رسانه‌های سوری روز جمعه از حمله راکتی به پایگاه ارتش آمریکا در میدان گازی «کونیکو» واقع در شرق سوریه خبر دادند. تلویزیون سوریه به نقل از منابع محلی در استان «دیرالزور» گزارش داد: میدان گازی کونیکو در شمال دیرالزور که نیروهای آمریکایی از آن به عنوان پایگاه خود استفاده می‌کنند، با ۲ راکت هدف قرار گرفته است. رسانه‌های سوری تا لحظه انتشار این گزارش درباره خسارات مادی وارده و تلفات جانی احتمالی جزئیاتی منتشر نکرد‌ه‌اند. تعداد حملات راکتی علیه پایگاه‌های ارتش آمریکا در شرق سوریه و وقوع انفجار در این پایگاه‌ها در ماه‌های گذشته افزایش یافته است. آمریکا در سال‌های گذشته به بهانه مقابله با تروریسم و داعش حمایت خود را از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در سوریه اعلام کرده و مناطق نفت‌خیز این کشور را تحت اشغال خود درآورده است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیش‌تر به صراحت گفته بود حضور نظامیان آمریکا در سوریه به خاطر چاه‌های نفت است. 
***
دست رد بارزانی به صدر
«ریبین سلام» عضو حزب دموکرات کردستان عراق دیروز به درخواست جریان صدر از همپیمانان کرد و اهل سنت خود برای استعفا از پارلمان پاسخ داد. به نوشته وبگاه شفق نیوز، وی گفت: «استعفا از پارلمان مسأله آسانی نیست و حزب دموکرات کردستان به فکر پیشبرد منافع مردم منطقه کردستان است و استعفا از پارلمان بستگی به این دارد که آیا نیاز اهالی کردستان را رفع می‌کند یا نه. 
ریبین سلام افزود: «به چند دلیل استعفا از پارلمان کار آسانی نیست، اول اینکه خشم موجود مربوط به جامعه شیعیان نسبت به عملکرد دولت است و دوم اینکه اهل سنت و کردها اکتبر ۲۰۲۱ با هدف بازگشت امور به شرایط طبیعی با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرده بودند. این عضو ارشد حزب دموکرات کردستان همچنین گفت شرایط اقلیم کردستان شباهتی به گروه‌های سیاسی و مردمی شیعه و سنی ندارد و بسیاری از موضوعات مرتبط با معاش مردم هنوز در تعامل با دولت مرکزی حل نشده و این همان چیزی است که حزب دموکرات کردستان را از خروج از روند سیاسی باز می‌دارد. 
***
کره‌شمالی: سلاح هسته‌ای را کنار نمی‌گذاریم
رهبر کره‌شمالی در اظهاراتی تاکید کرد وضعیت هسته‌ای این کشور «برگشت‌ناپذیر» شده و ارتش کره‌شمالی اکنون اجازه استفاده «خودکار» از تسلیحات اتمی را دارد. به نقل از روزنامه گاردین، خبرگزاری دولتی کره‌شمالی گزارش داد حکومت این کشور قانونی را تصویب کرده که به موجب آن حق استفاده «خودکار» در حملات پیشگیرانه هسته‌ای را برای محافظت از خود تضمین کرده است. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی گفته است این قانون وضعیت هسته‌ای این کشور را «برگشت‌ناپذیر» و هر گونه شرکت در هر گونه مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را برای آن ممنوع می‌کند. این اقدام در حالی است که ناظران می‌گویند به نظر می‌رسد کره‌شمالی در حال آماده شدن برای از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۷ پس از شکست نشست‌های تاریخی رهبر کره‌شمالی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و چند رهبر دیگر جهان در سال ۲۰۱۸ در متقاعد کردن او به دست برداشتن از توسعه تسلیحات هسته‌ای است. 
***
حمایت اتریش از روسیه
وزیر خارجه اتریش تلاش اروپا برای وضع محدودیت‌های بیشتر علیه روسیه از طریق منع صدور روادید برای اتباع این کشور را اقدامی اشتباه ارزیابی کرد. «الکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش دیروز در واکنش به مصوبه ضدروسی جدید شورای اروپا اعلام کرد روسیه همچنان بخشی از فرهنگ اروپایی است و ایده ممنوعیت کامل صدور روادید برای روس‌ها یک اشتباه است. وزیر خارجه اتریش در مصاحبه‌ای با روزنامه «وینر سایتونگ» تاکید کرد: حائز اهمیت است که حس تناسب را دنبال کنیم و خیلی از آن فراتر نرویم. این [موضوع] یک ممنوعیت کامل ورود [به اروپا] برای تمام ۱۴۴ میلیون روس خواهد بود. شالنبرگ در ادامه افزود: اتریش به واسطه تاریخ خود بخوبی با واقعیت‌های روسیه آشناست، جغرافیا هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند و روسیه بخشی از تاریخ و فرهنگ اروپایی باقی خواهد ماند. 

Page Generated in 0/0063 sec