printlogo


کد خبر: 252915تاریخ: 1401/6/19 00:00
فرصت طلایی برای شاگردان محمد بنا در مسابقات جهانی کشتی فرنگی
به وقت صید طلا

تیم ملی کشتی فرنگی در غیبت روسیه به عنوان قدرت برتر کشتی جهان و قهرمان دوره قبل مسابقات جهانی، فرصت طلایی ایستادن بر سکوی نخست جهان را برای دومین مرتبه در تاریخ در اختیار دارد. رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۲۲ از امروز ساعت ۱۳ به وقت ایران در سالن اشتارک آرنا در بلگراد، پایتخت صربستان آغاز می‌شود و کشتی‌گیران ایران در اوزان ۵۵، ۷۲، ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم به مصاف رقبای خود می‌روند. تیم ملی کشتی فرنگی ایران سال گذشته در جریان رقابت‌های جهانی نروژ با عملکردی درخشان با کسب ۴ مدال طلا و ۲ برنز و تنها با ۶ امتیاز اختلاف، پایین‌تر از روسیه بر سکوی نایب‌قهرمانی جهان ایستاد و حالا در غیاب روسیه به عنوان قدرت برتر کشتی جهان، محمد بنا و شاگردانش این فرصت طلایی را در اختیار دارند که بر سکوی نخست جهان قرار گیرند. با وجود انتقاداتی که نسبت به نحوه انتخاب ملی‌پوشان ایران برای حضور در رقابت‌های جهانی مطرح شد، باید به این نکته اذعان داشت که تیم‌ ملی در بیشتر اوزان از بهترین نفرات برای حضور در این مسابقات بهره می‌برد؛ نفراتی باتجربه و عنوان‌دار در کنار مدعیان جوان و باانگیزه که به دنبال قدرتنمایی و ایستادن بر سکوی نخست جهان هستند. تیم ملی کشتی فرنگی ایران نخستین‌بار در تاریخ در جریان مسابقات جهانی ۲۰۱۴ با هدایت احد پازاج بر سکوی نخست رقابت‌های جهانی ازبکستان ایستاد و حالا در غیاب روسیه این فرصت طلایی در اختیار محمد بنا و شاگردانش است تا برای دومین مرتبه کشتی فرنگی ایران را به عنوان قهرمانی جهان برسانند. هر چند روسیه قهرمان دوره قبل جهان، غایب بزرگ مسابقات جهانی صربستان است اما در بیشتر اوزان شاهد حضور کشتی‌گیرانی سرسخت و عنوان‌دار از کشورهای مختلف هستیم که عبور از آنها کاری دشوار برای نمایندگان ایران است و نمی‌توان براحتی سند قهرمانی را به نام کشتی فرنگی ایران زد. در ادامه به وضعیت 4 کشتی‌گیری که امروز رقابت دارند می‌پردازیم. 
وزن ۵۵ کیلوگرم: پویا دادمرز با کسب عنوان سوم جام تختی و قهرمانی در تورنمنت قزاقستان به عنوان ملی‌پوش ایران در رقابت‌های جهانی انتخاب شد. دادمرز در نخستین تجربه جهانی خود در رده بزرگسالان کار بسیار دشواری مقابل چهره‌های مطرح کشتی جهان دارد. «الدانیز عزیزلی» دارنده مدال طلای جهان ۲۰۱۸ از آذربایجان، «نوگزاری سورتسومیا» دارنده مدال طلای بزرگسالان جهان ۲۰۱۹ و طلای امیدهای جهان ۲۰۱۸ از گرجستان و «اکرم اوزترک» دارنده مدال برنز جهان از ترکیه از مهم‌ترین رقبای دادمرز در صربستان خواهند بود. دادمرز در میان ۸ نفر برتر رنکینگ وزن ۵۵ کیلوگرم نیز حضور ندارد تا کار او برای رسیدن به مدال سخت‌تر هم شود.
وزن ۷۲ کیلوگرم: محمدرضا مختاری در جام تختی و رقابت‌های آسیایی به مدال طلا رسید و در تورنمنت قزاقستان در وزن ۷۷ کیلوگرم به مدال برنز رسید. مختاری سال گذشته در همین وزن نماینده ایران در رقابت‌های جهانی نروژ بود اما از رسیدن به مدال بازماند و این بار با قرار گرفتن در رده چهارم رنکینگ، در وزنی که چندان مدعی شاخصی ندارد، به دنبال جبران و اثبات توانایی‌های فنی خود در بلگراد خواهد بود. «کریستوپاس اسلیوا» دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۱ از لیتوانی و نفر نخست رنکینگ، مدعی نه چندان عنوان‌دار این وزن در صربستان است. این کشتی‌گیر سال گذشته در رده‌بندی قهرمانی جهان با نتیجه سنگین ۱۰ بر یک از سد مختاری گذشت و به مدال برنز جهان رسید. «گئورگ ساهاکیان» دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۱ از ارمنستان، «روبرت فریتس» دارنده مدال طلای اروپا از مجارستان و «اولوی غنیزاده» دارنده مدال برنز امیدهای جهان از آذربایجان نیز دیگر چهره‌های مطرح این وزن خواهند بود. او سال گذشته در دومین مبارزه خود مقابل «شماگی بولکوادزه» نفر سوم المپیک از گرجستان به برتری رسید اما در یک چهارم نهایی با نتیجه سنگین ۹ بر صفر مغلوب مختاری شد. در این میان «مالخاس آمویان» ارمنستانی که سال گذشته با شکست «سرگئی کوتوزوف» روس به مدال طلای جهان رسید به یک وزن بالاتر رفته و در وزن ۷۷ کیلوگرم مدعی کسب مدال طلای جهان خواهد بود. 
وزن ۷۷ کیلوگرم: محمدعلی گرایی بدون شک شایستگی این را داشته که مدال طلای جهان را در کارنامه خود داشته باشد اما طی ۳ دوره حضور در رقابت‌های جهانی در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ صاحب ۳ مدال برنز شده و در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ نیز به عنوانی بهتر از نهمی نرسید. او در المپیک توکیو نیز یکی از مدعیان اصلی تیم ایران برای ایستادن بر سکو بود اما به عنوان پنجمی رسید و به جای او برادر کوچک‌ترش محمدرضا با درخششی خیره‌کننده به مدال طلای المپیک بوسه زد. محمدعلی این بار در شرایطی نه چندان خوب عازم بلگراد شده، چرا که مدتی را به علت آسیب‌دیدگی دور از تمرینات بود و حتی برخی منتقد اعزام او به این مسابقات شدند. او به ‌رغم داشتن مصدومیت و نمایش دور از انتظار در تورنمنت لهستان، نفر مورد نظر بنا برای اعزام به رقابت‌های جهانی نام گرفت. باید منتظر ماند و دید گرایی با تکیه بر تجربه خود می‌تواند این بار در وزنی سخت که مدعیان زیادی دارد، مدالی بهتر از برنز جهان را از آن خود کند یا خیر؟ «سنان سلیمانوف» دارنده مدال نقره جهان ۲۰۲۱ از آذربایجان و نفر نخست رنکینگ یکی از مدعیان اصلی این وزن در صربستان خواهد بود. این کشتی‌گیر سال گذشته در فینال در یک مبارزه نزدیک با نتیجه ۲ بر یک مغلوب «رومنولاسوف» چهره شاخص کشتی جهان از روسیه شد که از حضور در این دوره از رقابت‌ها مانند دیگر کشتی‌گیران روس محروم است. «آکژول ماخمدوف» قرقیز و دارنده مدال نقره المپیک توکیو و «شوهی یابیکو»ی ژاپنی نفر سوم المپیک توکیو نیز دیگر مدعیان اصلی این وزن هستند. «مالخاس آمویان» ارمنستانی نیز پس از کسب مدال طلای جهان در وزن ۷۲ کیلوگرم، به یک وزن بالاتر آمده تا دیگر مدعی وزن ۷۷ کیلوگرم در مسابقات جهانی باشد. «کیم هیون وو» دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک نیز در ۳۳ سالگی همچنان می‌تواند دیگر مدعی جدی این وزن در صربستان باشد. «ویکتور نمس» دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان از صربستان و «ایک ناتساکانیان» دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان از دیگر چهره‌های شاخص این وزن شلوغ و پرمدعی هستند. 
وزن ۸۷ کیلوگرم: ناصر علیزاده با قهرمانی در جام تختی و مسابقات آسیایی صاحب دوبنده تیم‌ ملی شد. علیزاده دارنده مدال طلای آسیا و برنز امیدهای جهان، در نخستین تجربه خود در رقابت‌های جهانی بزرگسالان کار سختی در مصاف با مدعیان این وزن و در راس آنها کشتی‌گیر صرب دارد. «زورابی داتوناشویلی» سال گذشته عملکرد خوبی داشت، او ابتدا در المپیک توکیو به مدال برنز رسید و سپس در نروژ بر سکوی نخست جهان ایستاد و حالا در کشور خود مدعی نخست کسب عنوان قهرمانی خواهد بود. «آلکس کسیدیس» دارنده مدال نقره ۲۰۲۱ جهان از سوئد، «تورپال بیسلطانوف» ۲۱ ساله دارنده مدال طلای اروپا از دانمارک و «اسلام عباس‌اف» دارنده مدال برنز امیدهای جهان از آذربایجان، دیگر مدعیان این وزن در صربستان خواهند بود. 

Page Generated in 0/0064 sec