printlogo


کد خبر: 252921تاریخ: 1401/6/19 00:00
احتمال بروز خیز جدیدی از بیماری «کووید-19» در اواخر پاییز؛ ویروس ضعیف نشده است
فریب کاهش التهاب کرونا را نخورید

رضا نصیری: آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا روز به روز در حال نزول است به طوری که خوشبختانه طی 24 ساعت گذشته 17 استان کشور هیچ موردی از مرگ ناشی از کرونا را ثبت نکردند. به گزارش «وطن‌امروز»، هر چند کرونا در سراشیبی قرار گرفته است اما کارشناسان بهداشت همچنان این بیماری را تهدیدی جدی برای سلامت جامعه عنوان می‌کنند و تاکید دارند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دوز یادآور همچنان ضروری است، چرا که احتمال بروز خیز جدید کرونا در اواخر پاییز دور از انتظار نیست. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۰۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و در عین حال ۱۷ استان بدون مرگ‌و‌میر کرونایی بودند. بر این اساس از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر جمعه ۱۸ شهریور، ۷۰۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۱۹۶ نفر از آنها بستری شدند. 
متاسفانه طی این مدت، ۲۷ بیمار مبتلا به «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۱۳۵ نفر رسید. در شبانه‌روز گذشته ۱۷ استان بدون مرگ‌ومیر کرونایی بوده‌اند و ۷ استان نیز فقط یک مورد مرگ‌ومیر بیماران «کووید-19» داشتند. 
این در حالی است که خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۷۳۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۶۳۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۰۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. از سویی تاکنون ۶۵ میلیون و ۳۹ هزار و ۵۸۶ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۷۲۸ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۱۶ هزار و ۱۸۱ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۴۹۵ دوز رسید. 
 
* دوز یادآور تزریق شود
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت واکسیناسیون کودکان گفت: اگر ویروس کرونا تغییر کند یا فاصله بین واکسیناسیون افراد زیاد شده و ایمنی‌ ناشی از واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری کاهش یابد، احتمال می‌دهیم شاید اواخر پاییز مجددا شاهد خیزی از ویروس باشیم. دکتر علیرضا ناجی درباره شرایط کرونا در کشور گفت: در حال حاضر شاهد کاهش موارد «کووید-19»  در کشور هستیم به طوری که تعداد موارد مثبت روزانه‌ بسیار کاهش یافته و موارد بستری هم کاهش یافته و به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در روند کاهشی موج هستیم. وی با بیان اینکه البته مطمئنا خیزهای دیگری هم خواهیم داشت، گفت: اگر ویروس تغییر کند یا فاصله بین واکسیناسیون افراد زیاد شده و ایمنی‌ ناشی از واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری کاهش یابد، احتمال می‌دهیم که شاید اواخر پاییز مجددا شاهد خیزی از ویروس باشیم که ممکن است با سویه جدیدی باشد یا اینکه با سویه‌های موجود این اتفاق رخ دهد. ناجی با بیان اینکه کاهش سیستم ایمنی می‌تواند شرایط را به گونه‌ای رقم زند که ویروس در بین افراد چرخیده و مجددا ابتلا بالا رود، افزود: بر همین اساس ادامه روند واکسیناسیون بسیار مهم است. باید سطح پوشش واکسیناسیون را بالا برده و آن را حفظ کنیم به طوری که افراد دوزهای یادآور را تزریق کنند و افرادی هم که هنوز واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکرده‌اند، تزریق واکسن را کامل کنند. 
 
* ضرورت تزریق واکسن کرونا در کودکان ۵ سال به بالا
وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر که باید در شرایط فعلی مورد توجه قرار گیرد، واکسیناسیون در کودکان است. در حال حاضر با بازگشایی مدارس واکسیناسیون در بزرگسالان و تزریق دوزهای یادآور در افراد دارای بیماری زمینه‌ای، سالمندان و... مهم است و در عین حال تزریق واکسن در کودکان هم بسیار مهم است. در کشور مجوز تزریق واکسن کرونا از سن ۵ سال به بالا وجود دارد و باید در این زمینه مردم تشویق شده و برای واکسیناسیون کودکان اقدام کنند.
 

Page Generated in 0/0052 sec