printlogo


کد خبر: 252924تاریخ: 1401/6/19 00:00
تمام مرز‌ها‌ به سمت عراق در پی تراکم جمعیت زائران، دمای بالای هوا، مشکل نقل و انتقال و کمبود آب و امکانات فعلا بسته است
شرایط نامساعد در مرز‌های عراق

موج میلیونی جمعیت شیفتگان حضرت اباعبدالله برای راهپیمایی اربعین پس از 2 سال انتظار به دلیل شیوع ویروس کرونا، موجب شده این تراکم جمعیتی، مشکلاتی را برای تردد زائران در مرزها پدید آورد. ترافیک سنگین خودروها و انتظار چندین ساعته زائران در هوای بسیار گرم پشت مرزها و همچنین کمبود امکانات به نسبت جمعیت بسیار زیاد زائران، باعث شد مسؤولان به افرادی که قصد زیارت و سفر به عراق را دارند توصیه ‌کنند زمان سفر خود را مدیریت یا به روزهای بعد موکول کنند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، با آنکه مسؤولان به زائران اربعین توصیه می‌کنند به دلیل تراکم جمعیت و کمبود امکانات و همچنین وجود مشکلات در نقل‌و انتقال فعلا برای زیارت به سوی مرزها عراق رجوع نکنند اما اغلب جاده‌های منتهی به مرزهای غربی و جنوب کشور با ترافیک بسیار سنگین مواجهند و آنطور که رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفته است تمام مرز‌های منتهی به معابر خروجی زائران به سمت عراق تا اطلاع بعدی بسته شده است. علاوه بر این سرعت عمل ناکافی طرف عراقی برای انتقال زائران از مرزها و ناکافی بودن امکانات، مشکلات زیادی را متوجه زائران کرده است. طبق گفته سید‌مجید میراحمدی، رئیس ستاد اربعین، سفر مردم برای زیارت روز اربعین منتفی است مگر از مسیر‌های هوایی، چرا که زائرانی که از عراق برمی‌گردند اعلام می‌کنند وسیله نقلیه برای جابه‌جایی یا نیست یا با قیمت‌های بالایی این جابه‌جایی صورت می‌گیرد. وی دیروز در مرز مهران درباره آخرین جزئیات خروج زائران از مرز اظهار کرد: به دلیل اتفاقات نگران‌کننده‌ای که در مرز‌های شلمچه و مهران به وقوع پیوست و خطرات جدی‌ای که برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمد، جلسه فوق‌العاده ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور، فرماندهان عالی رتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی دیگر از مسؤولان مربوط ‌از 12 شب تا 5 صبح در مرز مهران برگزار و وضعیت مرز‌ها بررسی و وقایع، تجزیه و تحلیل شد. وی ادامه داد: در این جلسه، بر اساس سفری که به عراق داشتیم و مذاکراتی که در آنجا صورت گرفت، تقاضا‌های مقامات عراقی مبنی بر کاهش تعداد زوار ایرانی و مشکلات عراق در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
میراحمدی با بیان اینکه استمرار وضعیت فعلی قطعا مخاطرات جدی برای امنیت سلامت زائران در پی دارد، افزود: همه شرکت‌کنندگان جلسه روی این موضوع اتفاق‌نظر داشتند و بسیار نگران بودند؛ اساس نگرانی هم نبود آمادگی و زمینه‌ها و بستر‌های طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز، کثرت جمعیت و هوای گرم است. 
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همه اینها دست به دست هم داد که خلاف میل خودمان و جمع حاضر در جلسه - که ۵ ساعت مشورت بین اعضا طول کشید - به این نتیجه برسیم که چون امنیت و سلامت عموم زائران عزیز برای ما خط قرمز است، بنابراین همه مرز‌های منتهی به معابر خروجی زائران ما به عراق تا اطلاع ثانوی مسدود شود. 
میراحمدی تاکید کرد: به جهت اینکه امنیت و سلامت زائران ما با خطر جدی مواجه است این تصمیم سخت گرفته شد. 
وی افزود: بعد از اینکه پایانه‌های مرزی ما تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق و چگونگی انجام تفاهماتی که با مقامات عراقی برای ایجاد سهولت و بستر‌های لازم داشتیم و سایر شرایط را بررسی می‌کنیم و در ادامه تصمیم‌گیری خواهیم کرد که چگونه مرز‌ها باز شود و در آینده درباره آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. 
میراحمدی گفت: برای اینکه زائران از برنامه سفرشان مطلع باشند به همه پایانه‌های مسافربری ابلاغ شد تمام برنامه‌های سفر اتوبوس‌ها به سمت مرز‌های عراق ‌لغو شود و به اطلاع همه مسافران هم برسد و وجه بلیت خریداری شده نیز به آنها مسترد شود. 
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در ادامه گفت: عزیزانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند؛ صرفا کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند، تلاش می‌شود در ساعات آینده با مدیریت، یا توجیه شوند که برگردند یا اینکه با شرایط اطمینان‌بخشی از مرز عبور داده شوند. وی افزود: این تصمیم قطعاً برای حفظ سلامت و امنیت زائران لازم بود و باید گرفته می‌شد. 
میراحمدی اضافه کرد: همچنین تصمیم گرفته شد صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین متوقف شود و برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه‌ها صادر و از طریق پست برای آنها ارسال می‌شود. وی افزود: ان‌شاء‌الله بعد از اینکه وضعیت مورد ارزیابی قرار گرفت، اگر تصمیم جدیدی گرفته شد به استحضار ملت شریف ایران خواهیم رساند. 
 
* مسیر ۲ مرز چذابه و شلمچه کاملاً بسته است
استاندار خوزستان با بیان اینکه مسیر ۲ مرز چذابه و شلمچه کاملا بسته است، اظهار داشت: دیروز حدود 140 هزار نفر از ۲ مرز چذابه و شلمچه وارد عراق شدند. 
صادق خلیلیان با بیان اینکه پنجشنبه تا 10 کیلومتر وارد عراق شدم ولی به هیچ وجه امکانات و ساماندهی وجود ندارد، افزود: برای افراد حاضر در پشت مرز اتوبوس عازم شد تا به سمت العماره اعزام شوند. 
استاندار خوزستان با بیان اینکه هم‌اکنون خروجی شهرها به سمت مرز چذابه و شلمچه بسته است، تصریح کرد: مردم به هیچ وجه سمت این ۲ مرز حرکت نکنند چون در ‌خاک عراق امکاناتی وجود ندارد و از زوار می‌خواهیم تا زمانی که امکانات در سمت مرز عراق ایجاد نشود به مرز نیایند. 
* تا اطلاع ثانوی مرز تمرچین بسته است
محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان‌ غربی گفت: در مرز تمرچین عبور و مرور بدون مشکل در حال انجام بود اما با توجه به تصمیم ستاد مرکزی اربعین به علت عدم امکانات در کشور عراق تا اطلاع ثانوی در مرز تمرچین عبور و مرور متوقف است.  بهمن امیری‌مقدم، ‌استاندار کرمانشاه نیز با اشاره به دستور ستاد مرکزی اربعین برای انسداد مرزها گفت: افرادی که در پایانه خسروی حاضر بوده‌اند به مرور در حال خروج از مرز هستند. 
وی با اشاره به کمبود امکانات و زیرساخت‌ها در کشور عراق تصریح کرد: با این حال تمام توان خود را برای کمک به عراقی‌ها به کار گرفتیم تا زائران کشورمان بدون مشکل به زیارت بروند اما با این حال شرایط مهیا نیست به همین دلیل مرزها بسته است تا شرایط مطلوب شود. 
 
* وزیر کشور: از مردم ‌خواهش می‌کنیم فعلا به مرزها نیایند
وزیر کشور درباره آخرین وضعیت مرز و خروج زائران اظهار داشت: در حال حاضر عده‌ای از زائران که از روزهای گذشته در مهران حضور داشتند، در حال خروج از مرز هستند. 
احمد وحیدی با بیان اینکه شب گذشته حجم زیادی از زائران به مرز آمدند، افزود: ‌عراق ظرفیت تخلیه مرز را ندارد و زائران پشت گیت‌های عراق منتظر می‌مانند، بنابراین ‌صلاح نیست چنین تجمعات گسترده‌ای داشته با‌شیم. 
وی با بیان اینکه بشدت نگران ‌سلامت مردم هستیم، تصریح کرد: به همین منظور ‌کاملا کنترل شده در حال انجام خروج زائران ‌هستیم و از مردم عزیز ایران می‌خواهیم فعلا از ‌مبدا حرکت‌ نکنند، چرا که شرایط بسیار پر‌ازدحامی در مرزها داریم‌. 
وزیر کشور با بیان اینکه از مردم ‌خواهش داریم تا اطلاع بعدی به مرز نیایند، ادامه داد: اگر عراق زائران را از مرز تخلیه کرد و ‌بستر مهیا ‌و اتوبوس جهت انتقال زائران فراهم شد‌ به مردم برای حضور در مرز اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. 
وحیدی با بیان اینکه تمام زائرانی که به استان‌های مرزی رسیده‌اند را از مرز خارج خواهیم کرد، گفت: ‌‌سالمندان و کودکان ‌اصلا به مرز نیا‌یند چون به علت گرمای شدید شرایط خوبی حاکم نیست. گرما به حدی زیاد است که جوانان هم دچار مشکل می‌شوند، مردم مراقبت کنند تا بتوانیم کار را کنترل‌شده جلو ببریم. به محض اینکه دوستان عراقی ما آماده شدند و شرایط تسهیل شد، اعلام خواهیم کرد که زائران دیگر بپیوندند. 
***
    گذرنامه ویژه اربعین صادر نخواهد شد   
فرمانده قرارگاه اربعین فراجا با بیان اینکه به علت مخاطراتی که برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمد، همه مرز‌های منتهی به معابر خروجی زائران به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شد و از جمعه (دیروز) گذرنامه ویژه اربعین صادر نخواهد شد، اظهار داشت: همه پایانه‌های مسافری به سمت مرزهای عراق لغو می‌شود و وجه بلیت خریداری شده توسط هموطنان عزیز به آنان مسترد خواهد شد. عزیزانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند. سردار محمد شرفی افزود: با توجه به شرایط و وضعیتی که در مرز خسروی و مهران برای زائران عزیز پیش آمد و موجب ناراحتی و مشکلات تنفسی برای عده‌ای از زائران عزیز بویژه زنان و کودکان شد و ظرفیت بسیار محدودی که طرف عراقی داشت و امکان ادامه خدمت مناسب برای زائران عزیزمان توسط طرف عراقی میسر نشد، وزیر محترم کشور به همراه رئیس محترم ستاد مرکزی اربعین به کشور عراق سفر کردند که پس از تلاش‌ها و فعالیت‌های دیپلماسی مشخص شد متاسفانه فراهم آوردن شرایط مطلوب برای آرامش و امنیت زائران عزیز کشورمان از سوی طرف عراقی مقدور نیست به همین دلیل برای حفظ سلامت زائران عزیز محدودیت‌هایی برای سفر زائران به عتبات عالیات به وجود آمد. وی گفت: زائرانی که هم‌اکنون در مسیر هستند و به سمت پایانه‌ها در حال حرکت هستند به شرطی که سلامتی آنان به خطر نیفتد با پیگیری‌های لازم می‌توانند به تدریج از مرز خارج شوند. فرمانده قرارگاه فراجا از هموطنان خواست: به سمت پایانه‌های مرزی حرکت نکنند و در صورت تغییر شرایط و برگشت به شرایط پایدار، تصمیمات جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد. 
 

 


Page Generated in 0/0055 sec