printlogo


کد خبر: 252928تاریخ: 1401/6/19 00:00
اخبار

بذرپاش در چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی:
برای حل مشکلات کشور تیم‌سازی و برنامه‌ریزی کنید
 مهرداد بذرپاش در جمع شرکت‌کنندگان در چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان که در اردوگاه شهید باهنر تهران  گفت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی مجموعه‌ای اصیل و مطمئن برای کار اجتماعی مومنانه و محلی برای زیست اجتماعی، جذاب و اثربخش است. شما می‌توانید اتحادیه را تبدیل به سازمان بزرگ اجتماعی نوجوانان ایرانی کنید. کمیت به اندازه کیفیت مهم است و باید روزی برسد که همه دانش‌آموزان عضو انجمن‌های اسلامی باشند و می‌شود روی این موضوع هدف‌گذاری کرد. 
رئیس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری از جامعه جوان کشور، افزود: رهبر حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم از تمدن نوین اسلامی سخن به میان می‌آورند و در ادامه تصریح می‌کنند که ۲ مقوله مهم در نیل به این هدف، ظرفیت مادی و نیروی انسانی جوان و مستعد است که بحمدالله شما نسل آتی ایران اسلامی مصداق آن هستید. جهاد تبیین نکته دیگری است که رهبری دائما روی آن تاکید می‌کنند که مهم‌ترین سرفصل آن موضوع امیدآفرینی است. شما جوانان برنا و آینده‌ساز ایران اسلامی در خط مقدم جهاد تبیین قرار دارید که باید با روشنگری هم سن و سالان خود، دستاوردهای انقلاب اسلامی را به همگان معرفی کرده و فضای مجازی را میدان تحرک مومنانه خود کنید. 
***
توسعه رقابت در بورس برق با مشارکت مشترکان بیش از یک مگاوات
سخنگوی صنعت برق رفع انحصار در صنعت برق و افزایش رقابت و شفاف‌سازی در تجارت برق را گام مثبتی خواند که وزارت نیرو به دنبال توسعه آن است. مصطفی رجبی‌مشهدی درباره اقدام‌های انجام شده برای رفع انحصار در صنعت برق و ایجاد رقابت در خرید و فروش برق گفت: رویکرد وزارت نیرو از تصدی‌گری در بخش برق به سمت تنظیم‌گری در حال حرکت است. از اوایل دهه 80 شمسی و با ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه و واگذاری نیروگاه‌های دولتی به بخش خصوصی، به مرور بخش عمده‌ای از تولید برق کشور در اختیار بخش خصوصی یا غیردولتی قرار گرفته است به‌گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از تولید برق کشور توسط بخش غیردولتی و بقیه آن توسط بخش دولتی تامین می‌شود. 
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران درباره بورس برق گفت: بورس برق نیز بخشی از بورس انرژی است که در آن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برق بر اساس قوانین و مقررات بازار سرمایه و زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، جهت خرید برق در زمان‌های مختلف قیمت‌های خود را پیشنهاد داده و بر اساس قیمت‌های توافقی اقدام به خرید و فروش می‌کنند. دولت و وزارت نیرو هیچ دخالتی در قیمت‌گذاری برق در بورس انرژی ندارند و توانیر و شبکه برق کشور متعهد به جابه‌جایی برق معامله شده از نقطه تولید به نقطه مصرف بر اساس نرخ‌های مشخص و ثابت است. حتی در صورت عدم تولید برق توسط نیروگاه، وزارت نیرو تامین برق مصرف‌کننده را تضمین کرده است. در واقع مصرف‌کننده با خیال راحت از تامین برق پایدار می‌تواند وارد معاملات بورس شود و تولید‌کننده نیز این اطمینان و آسودگی خاطر را دارد که پول برق تولیدی خود را در زمان مقرر (حتی پیش از تولید در معاملات سلف) دریافت کند. رجبی‌مشهدی درباره بازیگران حاضر در بورس انرژی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط مشترکان صنعتی بالای ۵ مگاوات در بورس انرژی فعالیت دارند اما وزارت نیرو در تلاش است مشترکان بالای یک مگاوات را نیز بزودی و ان‌شاءالله از مهرماه سال جاری وارد بورس انرژی کند تا عملا یک‌سوم از برق مصرفی کشور از طریق بورس معامله شود. 
***
وعده اتمام ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به برنامه اتمام ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر، گفت: بخشی از تورم ۵۰ درصدی سال‌های گذشته به دلیل فعال نبودن مسکن بود. هادی عباسی با اشاره به اینکه بخشی از تورم 50 درصدی سال‌های گذشته به دلیل فعال نبودن بخش مسکن بود، اظهار کرد: تاکنون مقام معظم رهبری در موضوع مسکن تا این حد صریح مطالبه‌گری نکرده بودند. بنابراین تلاش خواهیم کرد تا مشکلات بخش مسکن را برای مردم برطرف کنیم. وی افزود: برخی معتقدند با توجه به امکانات موجود می‌توان مشکل مسکن کشور را حل کرد و مسکن را به نقطه مطلوبی رساند.  وی با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی رشته اقتصاد زمین و مسکن در کشور، گفت: اقتصاد زمین و مسکن پیچیده، دشوار و چندوجهی است. معتقدم با رونق بخش مسکن می‌توان اقتصاد کشور را نجات داد.  قائم‌مقام وزیر راه در طرح نهضت ملی مسکن بیان کرد: تلاش می‌کنیم بار وزیر راه‌و‌شهرسازی را در حوزه مسکن سبک و خیالش را کمی آسوده کنیم. همچنین تلاش خواهیم کرد با انسجام و همدلی پروژه عظیم طرح نهضت ملی مسکن را به نتیجه برسانیم.  عباسی‌ با بیان اینکه «در تلاشیم انسجام وزارت راه‌وشهرسازی را حفظ کنیم»، یادآور شد: متاسفانه هنوز 250 هزار واحد مسکونی مهر ناتمام در کشور وجود دارد. در برنامه است این 250 هزار واحد باقیمانده مسکن مهر را تا پایان سال به اتمام برسانیم و پرونده مسکن مهر را ببندیم و بتوانیم نشاط و امیدواری را به جامعه برگردانیم.

Page Generated in 0/0059 sec