printlogo


کد خبر: 252929تاریخ: 1401/6/19 00:00
قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید ۱۳ هزار تومان تعیین شد
بهار گندمکاران
وزیر جهاد کشاورزی: 82 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شد که در 5 سال گذشته بی‌سابقه است

گروه اقتصادی: قیمت تضمینی گندم زودتر از سال‌های قبل و پیش از پایان شهریورماه توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد؛ قیمتی که واکنش مثبت کشاورزان و تمام زنجیره تولید گندم را در پی داشت. به گزارش «وطن‌امروز»، قیمت تضمینی هر کیلو گندم برای سال زراعی جدید با رشد نزدیک به 100 درصدی نسبت به سال گذشته 13 هزار تومان اعلام شد به طوری که 11 هزار و 500 تومان به صورت نقد و هزار و 500 تومان به صورت یارانه تولید در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین دلیل این افزایش قیمت پس از برنامه قیمتی وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدن به هدف خودکفایی گندم، ناشی از اتفاقات روی داده در مرز اوکراین و روسیه است که تا حدی قیمت جهانی گندم را افزایش داده است. سال گذشته قیمت هر کیلو گندم 7 هزار و 500 تومان تعیین شده بود که بعد از مدتی به دلیل افزایش قیمت جهانی به 10 هزار و 500 تومان رسید. هم‌اکنون قیمت هر کیلو گندم در بازارهای خاورمیانه 11 هزار تومان است که با این تفاسیر دولت گندم را با قیمتی بیشتر از کشورهای خارجی از کشاورزان می‌خرد. 
درباره قیمت گندم در سال زراعی جدید، سیدجواد ساداتی‌نژاد اظهار کرد: قیمت گندم در سال زراعی جدید (1402-1401) 11 هزار و 500 تومان اعلام شده و 1500 تومان یارانه کشت در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن را به یارانه کود و بذر اختصاص می‌دهیم. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ابتدای دولت نگاه ویژه رئیس‌جمهور به حوزه تولید بوده است، افزود: سال گذشته کشت قراردادی را به صورت پایلوت در 250 هزار هکتار از اراضی شروع کردیم. ساداتی‌نژاد تصریح کرد: قیمت گندم را در ابتدای دولت و پیش از شروع فصل کشت به 7500 تومان افزایش دادیم، سوم فروردین 1401 با بحران جهانی و افزایش قیمت‌ها، قیمت گندم را به 10 هزار و 500 تومان به علاوه یک‌هزار تومان یارانه کشت افزایش دادیم که ثمره آن تحویل 11 میلیون تن گندم توسط کشاورزان بوده است، همچنین 205 درصد افزایش تولید برنج داشته‌ایم. وی ادامه داد: افزایش 1.5 میلیون تنی کشت دیم در 2.6 میلیون هکتار از اراضی کشور را داشته‌ایم و در بیش از 5 میلیون هکتار از اراضی در سال جاری کشت دیم انجام خواهد شد. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون 82 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است که در 5 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، عنوان کرد: تا چند روز آینده تمام مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود. وی با اشاره به اینکه میزان نیاز کشور به گندم نان 9 میلیون تن است، ابراز امیدواری کرد در سال زراعی جدید در تولید گندم نان به پایداری در خودکفایی برسیم. ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه سیاست ما یارانه کشت روی محصولات و یارانه حمایتی برای تولید است، خاطرنشان کرد: برای کشت سویا یارانه 6 میلیون تومان در هر هکتار را در نظر گرفته‌ایم و برای کشت گندم 1500 تومان یارانه کشت در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: امسال پیش از هدفمندی یارانه‌ها خرید تضمینی کلزا با قیمت 15 هزار تومان انجام می‌شد که پس از هدفمندی یارانه‌ها با ورود بخش خصوصی به 23هزار تومان افزایش یافت و مابه‌التفاوت این مبلغ به حساب کلزاکاران واریز شد. 
 
* به سمت کشت فراسرزمینی
وی ادامه داد: برای کشت محصولات آب‌بر از ظرفیت کشت فراسرزمینی استفاده خواهیم کرد، امسال شیوه‌نامه کشت فراسرزمینی ابلاغ شده و چند داوطلب برای این نوع کشت اهلیت‌سنجی شده‌اند. ساداتی‌نژاد افزود: اوکراین، قزاقستان، برزیل و ونزوئلا کشورهایی هستند که توافق اولیه برای کشت فراسرزمینی با آنها انجام شده است، همچنین در قانون بودجه سال 1401 لزوم اجرای کشت فراسرزمینی و کنترل آب مجازی لحاظ شده است. مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در تولید محصولات کشاورزی 25 تا 30 درصد ضایعات داریم که 140 میلیارد مترمکعب برای آن آب مصرف می‌شود و 7 برابر سد دز است. وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار و اطلاعات ما در بخش کشاورزی در حد برآورد و تخمین است، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم رصدخانه کشاورزی ایران را راه‌اندازی خواهیم کرد و فاز اول آن تا پایان سال 1401 انجام می‌شود. ساداتی‌نژاد در رابطه با تولید گندم در کشور گفت: 5 استان 52 درصد از گندم کشور را تولید می‌کنند که خوزستان با 19 درصد بیشترین میزان تولید را دارد و پس از آن کردستان و کرمانشاه هستند، امسال 508 هزار کشاورز ایرانی به دولت گندم فروخته و بیش از 2.5 میلیون نفر در این امر مشارکت داشته‌اند. وی خاطرنشان کرد: با حمایت بانک مرکزی در کشت قراردادی، قرارداد تولید به عنوان وثیقه در بانک‌ها مورد قبول است و کشاورزان می‌توانند از این طریق تسهیلات دریافت کنند. وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: 40 درصد از کشاورزی دنیا با کشت قراردادی انجام می‌شود و ما کشاورزی قراردادی را در کشور به 20 درصد خواهیم رساند. وی با بیان اینکه مردمی‌سازی یارانه‌ها یک اصلاح اقتصادی بزرگ بود که در آینده ظرفیت‌های خود را نشان می‌دهد، گفت: بیشترین خسارت از ارز 4200 تومانی به بخش کشاورزی وارد شده است، یارانه در دنیا به ابتدا، طول زنجیره و انتهای زنجیره یعنی مصرف‌کننده داده می‌شود اما در ایران این یارانه به واردکننده داده می‌شد. 
 
* سال آینده از واردات گندم بی‌نیازیم
رئیس بنیاد ملی گندمگاران قیمت اعلام‌شده برای گندم را بسیار مناسب خواند و گفت: در صورت وجود بارندگی متعادل، سال آینده از واردات گندم بی‌نیاز خواهیم بود. عطاءالله هاشمی اعلام قیمت ١٣ هزار تومان برای خرید تضمینی گندم را بسیار مناسب عنوان کرد و گفت: قیمت ١١ هزار و ۵٠٠ تومان نیز بعد از عید برای گندم اعلام شده بود که با توجه به نرخ تورم، افزایش قیمت‌های جهانی، افزایش هزینه‌های تولید و... در نظر گرفته شده بود و قیمت بسیار خوب و بالایی بود، با این اوصاف نرخ ١٣ هزار تومان نیز قیمتی بسیار مطلوب و مورد رضایت کشاورزان است. وی افزود: تجربه ثابت کرده هر گاه قیمت بموقع و مناسب اعلام شده، جهش خوبی را در تولید داشتیم و با توجه به اینکه امسال نیز قبل از آغاز سال زراعی قیمت اعلام شده و نرخ اعلامی نیز بسیار مناسب است، انتظار می‌رود تجربیات سالیان گذشته تکرار شود.
 هاشمی گفت: امسال علاوه بر این 2 مسأله، وزارت جهاد کشاورزی طرح جهش تولید در دیم‌زارها را در دست اجرا دارد و سطح زیر کشت گندم دیم افزایش یافته و در صورتی که شرایط بارندگی متعادل و مثل سال جاری باشد، جهش خوبی را در تولید خواهیم داشت. وی با بیان اینکه امسال ١١ میلیون تن گندم تولید و 5.7 میلیون تن از این محصول خریداری شد، افزود: در صورتی که بارندگی خوبی داشته باشیم، میزان تولید در سال زراعی آینده از ١١ میلیون تن می‌گذرد و نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت. هاشمی با اشاره به اینکه در استان‌های سردسیر و شمال غرب کشور ١٢ هزار میلیارد تومان بدهی بابت خرید گندم داریم، افزود: فاصله زمانی برداشت و کاشت در این استان‌ها بسیار کم است و بلافاصله بعد از پایان دوره برداشت، فصل کاشت در این استان‌ها آغاز می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ١٠ روز دیگر فصل کاشت در این مناطق آغاز می‌شود، درخواست ما از دولت این است که هر چه سریع‌تر بدهی این کشاورزان را تسویه کند تا برای کشت مجدد دچار مشکل نشوند.

Page Generated in 0/0058 sec