printlogo


کد خبر: 252938تاریخ: 1401/6/20 00:00
روح اربعین در نمایشگاه آثار حسن روح‌الامین
نقش‌هایی برای جاماندگان

گروه فرهنگ و هنر: در روزهایی که بسیاری از شیفتگان سیدالشهدا راهی کربلا شده‌اند تا این سرزمین پرحادثه را از نزدیک زیارت کنند، در منطقه عباس‌آباد تهران نمایشگاهی در حال برگزاری است که سعی دارد این شور و حال حسینی را با زبان هنر به جاماندگان پیاده‌روی اربعین هدیه کند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نمایشگاه «نقش راستان» از امروز در کوشک باغ هنر میزبان دوستداران حضرت اباعبدالله است و با نمایش آثار حسن روح‌الامین، هم هنر این نقاش بزرگ و توانمند را به تصویر می‌کشد و هم بازدیدکنندگان را مملو از شور و شعور حسینی می‌کند. افتتاحیه این نمایشگاه امروز برگزار می‌شود و پذیرایی از بازدیدکنندگان تا پنجم مهرماه ادامه دارد. این نمایشگاه سال 99 نیز در نگارخانه خیال برگزار شد اما با توجه به تغییر مکان برگزاری آن در این دوره در مکانی وسیع‌تر، انتظار می‌رود امسال نمایشگاهی به‌مراتب گسترده‌تر و دیدنی‌تر را شاهد باشیم. به بهانه برگزاری این نمایشگاه، با میثم اخباری، مدیر کوشک باغ هنر گفت‌وگویی داشتیم و از او درباره عناصری پرسیدیم که نمایشگاه امسال را از نمایشگاه ۲ سال گذشته متمایز می‌کند.
میثم اخباری در پاسخ به اینکه چرا کوشک باغ هنر میزبان این نمایشگاه شد، گفت: صحبت‌های اولیه با موسسه هاتف سحر -که مالک و صاحب آثار جناب روح‌الامین است- انجام شد و پس از آن یکسری بازبینی‌های فنی صورت گرفت تا بررسی شود آیا گالری کوشک باغ هنر ظرفیت مورد نیاز برای برگزاری نمایشگاه را دارد یا خیر. پس از انجام بازبینی‌ها، کوشک باغ هنر به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای برگزاری نمایشگاه مطرح شد، چرا که گالری این مجموعه با توجه به وسعت و ظرفیت بالایی که دارد، برای نمایش آثار آقای روح‌الامین که غالبا کارهایی با ابعاد بالا هستند، مکان مناسبی است. 
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه «نقش راستان» امسال بعد از یک وقفه یک‌ساله، بار دیگر برگزار می‌شود، عنوان کرد: در سال 1400 به دلیل شیوع کرونا این نمایشگاه برگزار نشد. سال 99 هم این نمایشگاه را در نگارخانه خیال موسسه فرهنگی- هنری صبا داشتیم اما آن نمایشگاه قابل قیاس با نمایشگاه امسال نیست. «نقش راستان» سال 99 به صورت محدود برگزار شد و کمتر بودن فضا برای نمایش آثار، منجر به این شده در آن نمایشگاه تعداد محدودتری از آثار این هنرمند در معرض بازدید مخاطبان قرار گیرد اما امسال «نقش راستان» در مجموعه‌ای برگزار می‌شود که محدودیتی از حیث فضا نداریم و نه‌تنها آثار حسن روح‌الامین در ابعاد اصلی خود به نمایش درمی‌آید، بلکه تعداد آثار بیشتری هم به نمایش درمی‌آید؛ حدود 24 اثر از آثار روح‌الامین در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 
مدیر کوشک باغ هنر در ادامه اضافه کرد: هر چند چاپ و استفاده از آثار این هنرمند پیش از این هم مجاز بوده و علاقه‌مندان در محافل گوناگون می‌توانستند از هنر این نقاش بزرگ بهره‌مند شوند اما نمایش آثار در ابعاد بزرگ و اصلی، که توجه به جزئیات را تسهیل و بیننده را غرق در حال و هوای معنوی اثر می‌کند، امتیازی است که شیفتگان اباعبدالله با حضور در نمایشگاه «نقش راستان» از آن بهره‌مند می‌شوند. 
وی هدف برگزاری این نمایشگاه را اینگونه معرفی کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه این بوده که مردم در ایام اربعین بتوانند از بهترین آثار آیینی که هنر دست یکی از سرمایه‌های بزرگ نقاشی کشورمان است، بازدید کنند. یک فضای بزرگ مرکزی داریم که به نمایش آثار جناب روح‌الامین اختصاص دارد و یک بخش دیگر از نمایشگاه مختص پرده‌های عاشورایی است؛ پرده‌هایی که به سبک پرده‌های قهوه‌خانه‌ای در نمایشگاه حضور دارند. ۲ پرده از استاد بلوکی‌فر و یک پرده از استاد محمدحسینی را در این نمایشگاه داریم که پرده استاد محمدحسینی احتمالا در مراسم افتتاحیه نمایشگاه خوانده شود. 
اخباری در پاسخ به اینکه آیا پرده‌خوانی به غیر از روز افتتاحیه در دیگر روزها هم انجام می‌شود یا خیر، گفت: علاوه بر پرده‌خوانی روز افتتاحیه، تلاش داریم در روزهای پربازدید نمایشگاه، پرده‌خوانی‌های دیگری را نیز بگنجانیم اما با توجه به برنامه‌ریزی دوستان برای حضور در شهرهای دیگر، ممکن است این امکان فراهم نشود. 
اخباری پیش‌بینی‌اش از میزان استقبال مردم از نمایشگاه را اینگونه مطرح کرد: با توجه به حضور گسترده‌ای که مردم همواره در مراسم مذهبی داشته‌اند و همچنین با نظر به ماهیت آیینی این نمایشگاه، این انتظار می‌رود مردم استقبال خوبی از «نقش راستان» رقم بزنند. پیش‌بینی ما این است مردمی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند به زیارت کربلا مشرف شوند، اقبال خوبی نسبت به این نمایشگاه داشته باشند. این آثار قطعا برای این طیف مخاطب جذابیت خاص خود را دارد و برنامه‌ریزی‌های ما در راستای حضور حداکثری بازدیدکنندگان بوده است. 
وی در پایان با اشاره به اینکه عوامل برگزاری حساب ویژه‌ای برای حضور خانواده‌ها در نمایشگاه باز کرده‌اند، عنوان کرد: با توجه به موقعیت مکانی نمایشگاه و اینکه اراضی عباس‌آباد خانواده‌محور و به محل سکونت خانواده‌ها نزدیک است، انتظار می‌رود خانواده‌ها حضور پررنگی در بین بازدیدکنندگان داشته باشند. شاید بسیاری از مردم، عباس‌آباد را به پارک آب و آتش یا پل طبیعتش بشناسند اما باغ هنر مجموعه نوظهوری در این ناحیه است که دغدغه‌های دیگری را دنبال می‌کند که برای بسیاری از خانواده‌ها جذاب است.

Page Generated in 0/0148 sec