printlogo


کد خبر: 252948تاریخ: 1401/6/20 00:00
دور دنیا

اندونزی و جمهوری آذربایجان در صدر خریداران سلاح از رژیم صهیونیستی
وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در گزارشی از افزایش قابل توجه صادرات سلاح از این رژیم به کشورهای دیگر در ۲ سال گذشته خبر داد و مدعی شد حجم صادرات سلاح در سال ۲۰۲۱ به 11.3 میلیارد دلار رسیده بود. به نوشته وبگاه عربی‌۲۱، «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بدون ذکر آمار دقیق، در این باره گفت صادرات سلاح در سال ۲۰۲۲ به مراتب بیشتر از سال گذشته میلادی است که این موضوع می‌تواند به دلیل جنگ اوکراین و افزایش مشتری‌های سلاح از کشورهای اروپایی باشد. با این حال رژیم تل‌آویو، از ارائه بسیاری از اطلاعات در این زمینه خودداری می‌کند. «تال اشنایدر» کارشناس نظامی صهیونیستی در این باره در وبگاه عبری‌زبان «زمان» نوشت که مقصد بسیاری از این سلاح‌ها نامعلوم است و سری بودن بسیاری از اطلاعات احتمال وجود فساد و رشوه یا میانجیگری‌های مشکوک را افزایش می‌دهد. اشنایدر در ادامه نوشت اندونزی از کشورهایی است که در صدر لیست صادرات سلاح از اسرائیل قرار دارد و به‌رغم نبود روابط دیپلماتیک میان جاکارتا و تل‌‌آویو، سلاح‌ها از طریق خط تولید شرکت «البیت» در کشورهای برزیل، اتریش و چک صادر می‌شود. همچنین شرکت «سلیبریتی» رژیم صهیونیستی نرم‌افزارهای جاسوسی تلفن همراه به اندونزی فروخته است. در این میان جمهوری آذربایجان نیز در صدر لیست خریداران سلاح از رژیم صهیونیستی است و پهپادهای خریداری شده از این رژیم در جنگ قره‌باغ علیه مواضع ارتش ارمنستان مورد استفاده قرار گرفت. در این راستا چندی پیش «مدد قلی‌اف» وزیر صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان از تداوم همکاری این کشور و شرکت‌های رژیم صهیونیستی خبر داد و در چهارمین نمایشگاه امنیتی- دفاعی «Securex Caspian» در باکو گفت: «[جمهوری] آذربایجان به همکاری با شرکت‌های ترکیه‌ای و اسرائیلی ادامه خواهد داد». 
***
وضعیت اضطراری ملی آمریکا یک سال دیگر تمدید شد
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد وضعیت اضطراری ملی این کشور را که در پی واقعه 11 سپتامبر 2001 وضع شده بود، یک سال دیگر تمدید می‌کند. وی افزود: وضعیت اضطراری ملی آمریکا به دلیل تهدیدهای ادامه‌دار و بی‌درنگ برای حمله به آمریکا، یک سال دیگر تمدید می‌شود. بایدن تصریح کرد: از آنجا که تهدیدات تروریستی همچنان ادامه دارد، وضعیت اضطراری اعلام شده در 14 سپتامبر 2001 و قدرت‌ها و مقامات به کار گرفته شده برای رسیدگی به این وضعیت باید به صورت موثر تا یک سال دیگر پس از 14 سپتامبر 2022 به کار خود ادامه دهند. این اعلامیه باید به صورت فدرال ثبت شده و برای کنگره نیز ارسال شود. در پی حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا تنها 3 روز پس از این حملات، وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد و از آن سال، این وضعیت هر ساله توسط روسای‌جمهوری این کشور تمدید می‌شود. 
***
سرنوشت نامعلوم ۲۳۰ کودک خارج شده از افغانستان در آمریکا
رسانه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» گزارش داد بر اساس آمارهای اداره فدرال اسکان پناهندگان آمریکا بیش از 230 کودک افغان انتقال یافته به آمریکا همچنان بدون سرپرست زندگی می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، در جریان تخلیه شهروندان افغانستان بیش از 1500 کودک بدون همراه به آمریکا منتقل شده‌اند. این در حالی است که هر هفته تنها یک پرواز کابل را ترک می‌کند و خروج از افغانستان با دشواری روبه‌رو است، بنابراین امید چندانی برای پیوستن این کودکان به خانواده‌های‌شان وجود ندارد. «کریش اومارا ویگناراجا» رئیس و مدیر اجرایی یکی از سازمان‌های حمایت از پناهندگان گفت: این کودکان بسیار بیشتر از هر کودکی آسیب دیده‌اند. این کودکان نمی‌توانند چندین دهه منتظر بمانند تا آمریکا به وعده خود به کسانی که پشت سر مانده‌اند، عمل کند. «سی‌ان‌ان» پیش از این گزارش داده بود شماری از این کودکان هنگام خواب خانواده‌ها‌ی‌شان را یاد می‌کنند و ممکن است شمار زیادی از آنها نتوانند به خانواده‌های خود برسند. این اطلاعات در تحقیقات تازه سی‌ان‌ان از دفتر اسکان پناهجویان به دست آمده و حاوی پیام مخرب روند تخلیه و پیامدهای آن است. «سابرینا پرینو» یک متخصص کودکان افغان- آمریکایی در کالیفرنیا نیز درباره انتقال کودکان افغان بدون خانواده‌های‌شان گفت: این کودکان به‌ طور بالقوه احساس تنهایی و ترس می‌کنند و در انتظار والدین رضاعی خود هستند. 
***
مغربی‌ها پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند
رسانه‌های مغربی دیروز (شنبه) خبر دادند ده‌ها نفر از مردم این کشور در اعتراض به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مقابل پارلمان مغرب تظاهرات کردند. بنا بر گزارش‌ رسانه‌ها، ده‌ها نفر از شهروندان مغربی با سر دادن شعارهایی علیه روابط با رژیم صهیونیستی و «دیوید گورین» سفیر رژیم صهیونیستی در رباط و «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب در برابر پارلمان این کشور تجمع کردند. منابع مغربی اشاره کردند که این تظاهرات پس از گزارش‌ رسانه‌های عبری درباره آزار جنسی زنان مغربی توسط یک مقام دفتر ارتباطات دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در رباط برگزار شده است. «امین عبدالحمید» یکی از فعالان جبهه «حمایت از فلسطین و مخالفت با عادی‌سازی روابط» در مغرب در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در این باره گفت: «امروز ما در اعتراض به اقدامات شنیع مسؤول دفتر ارتباطات اسرائیل در مغرب مقابل پارلمان هستیم». او اضافه کرد: «عزت مغرب فروشی نیست و عادی‌سازی روابط [با اسرائیل] باید متوقف شود». شبکه صهیونیستی «کان» دوشنبه‌شب گزارش داده بود اتهاماتی درباره سوءاستفاده جنسی یک مقام صهیونیست از زنان مغربی و آزار جنسی آنها مطرح شده است. با این حال، این شبکه عبری هیچ اشاره‌ای به نام این مقام صهیونیست نکرد.

Page Generated in 0/0141 sec