printlogo


کد خبر: 252952تاریخ: 1401/6/20 00:00
بلاتکلیفی مربیان ایرانی تیم ‌ملی با فراموشکاری فدراسیون
سرمایه‌سوزی

فدراسیون فوتبال پس از برکناری اسکوچیچ هیچ تماسی با دستیاران ایرانی او برای تعیین تکلیف آنها نداشته است‌. با تصمیم فدراسیون فوتبال دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات سابق تیم ‌ملی هفته گذشته از سمت خود برکنار و کارلوس کی‌روش به عنوان جانشین او انتخاب شد. پس از این اتفاق اسکوچیچ به همراه وکیل و مدیر برنامه‌هایش جلساتی را درباره نحوه فسخ قرارداد و پیگیری مطالبات خود و دستیارانش با مدیران فدراسیون برگزار کرد که البته این جلسات همچنان ادامه دارد. کرونوسلاو رندولیچ، ماریو تات و ملادن زگانیر ۳ عضو کروات کادر فنی تیم ‌ملی در دوران اسکوچیچ در حال حاضر در تهران حضور دارند و پیگیر دریافت طلب‌های خود از فدراسیون فوتبال هستند. نکته عجیب این است که برخلاف مربیان کروات، فدراسیون فوتبال تاکنون هیچ صحبتی با دستیاران ایرانی اسکوچیچ برای پرداخت مطالبات آنها نداشته است. وحید هاشمیان، علی‌اصغر قربانعلی‌پور و مهرداد خانبان، ۳ عضو ایرانی کادر فنی تیم ‌ملی در دوره اسکوچیچ بودند و قرار بود کریم باقری نیز در صورت فراهم شدن شرایط پس از غیبت در اردوی قطر، برای فیفادی سپتامبر به جمع ملی‌پوشان در اردوی اتریش بازگردد که البته با توجه به تغییر و تحولات رخ داده، ظاهرا این افراد نیز دیگر با تیم ‌ملی همکاری نخواهند کرد. هرچند انتظار می‌رود فدراسیون فوتبال همزمان با پیگیری امور تسویه حساب با مربیان کروات، این موضوع را برای مربیان ایرانی که نقش انکارناپذیری در صعود تیم ‌ملی به جام‌جهانی داشتند نیز در دستور کار قرار دهد اما همچنان هیچ‌‌یک از مدیران این نهاد تماسی برای تعیین تکلیف آنها نداشته‌ و حتی از آنها قدردانی نیز نکرده‌اند. این در شرایطی است که طبق قاعده، مربیان ایرانی تیم ‌ملی جز ۳ ماه حقوق معوقه، باید پاداش‌های مصوب برای صعود به جام‌جهانی 2022 و قرارداد خود تا پایان این رقابت‌ها را دریافت کنند و البته فدراسیون فوتبال موظف است برای فسخ یکطرفه قرارداد آنها ۳ ماه از حقوق‌شان را نیز پرداخت کند. 
 
* گرشاسبی: نکونام گفت به تیم ‌ملی نمی‌روم
مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان نسبت به ماجرای حضور جواد نکونام در تیم ‌ملی واکنش نشان داد. حمیدرضا گرشاسبی جمعه‌شب با حضور تلفنی در برنامه شب‌های فوتبالی، خبر مهمی را پیرامون عدم حضور نکونام در تیم ‌ملی مخابره کرد.
او در این باره گفت: وقتی با نکونام صحبت کردیم، برنامه‌ای را ارائه داد. در هماهنگی با هیات‌مدیره برنامه‌ریزی کردیم که تکانی به فولاد بدهیم. فوتبال از خوزستان صادر شده و الان تنها تیمی هستیم که در لیگ قهرمانان آسیا باید از کشورمان دفاع کنیم. متاسفانه این قصه‌ها ادامه دارد و هر وقت می‌آییم شکل بگیریم، داستانی شروع می‌شود. شروع فصل قبل 3-2 تیم دنبال نکونام بودند، مجبور شدیم سرمربی دیگری را بیاوریم و بعد با خودش ادامه دادیم. در شروع این فصل هم باز زمزمه‌هایی بود و‌ پیگیر بودند به تیم دیگری برود. نشست‌هایی با نکونام داشتیم. خودش هم با توجه به اینکه اینجا زحمت کشیده، فولاد را دوست دارد و ادامه دادیم. گرشاسبی گفت: الان دوباره قصه و سناریوی جدیدی شکل گرفته، در حالی که تیم ما روند خوبی گرفته است. مدیرعامل فولاد تصریح کرد: متاسفانه اصول حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنیم. باید حرفه‌ای عمل کنیم. اگر برنامه‌ و صحبتی هست نباید رسانه‌ای شود که بعد بگویند می‌شود یا نمی‌شود. خود من طبق آخرین صحبتی که با نکونام داشتم گفت در فولاد ادامه می‌دهد. گرشاسبی در پاسخ به سوال‌ مجری برنامه درباره اینکه با این حساب یعنی نکونام راضی نیست به عنوان دستیار کی‌روش به تیم ‌ملی کمک کند و جمع‌بندی حرف‌های او همین است، گفت: من نمی‌دانم. نمی‌شود بگویم راضی نیست ولی گفت هستم و با هم در فولاد ادامه می‌دهیم. وی افزود: من چندگانگی را بلد نیستم ولی آخرین صحبتی که با نکونام داشتیم اعلام کرد هستم و‌ محکم در فولاد ادامه می‌دهم. دیگر نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد. به نکونام گفتم بحثی هست که شما بروی؟ گفت نه! نمی‌روم و در فولاد هستم. دیدگاه باشگاه فولاد این است که با نکونام ادامه بدهیم.
 
* دردسرهای فهرست جدید تیم ملی
فدراسیون فوتبال تصمیم به قطع همکاری با دراگان اسکوچیچ گرفت تا حالا کارلوس کی‌روش بار دیگر هدایت تیم‌ ملی فوتبال ایران را بر عهده بگیرد. او در حالی به فوتبال ملی ایران بازگشت که تنها 70 روز دیگر باید برای سومین دوره متوالی در جام‌جهانی این تیم را رهبری کند. کی‌روش که در جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ نیز مسؤولیت فنی ملی‌پوشان را عهده‌دار بود، حالا برای تحقق رؤیای صعود به دور حذفی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ایران بازگشته است تا از بین بازیکنان فعلی بتواند بهترین‌ها را انتخاب کند. سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران به محض ورود به کشور باید نفرات خود را برای حضور در اردوی اتریش معرفی کند. کی‌روش با توجه به قوانین فوتبال باشگاهی دنیا بخوبی می‌داند لژیونرها را قبل از جام‌جهانی ۲۰۲۲ تنها ۱۷ روز می‌تواند در اختیار داشته باشد؛ فیفا دی شهریور و ابتدای مهر به مدت ۹ روز و همچنین تعطیلی رقابت‌های فوتبال باشگاهی کشورهایی که در جام‌جهانی ۲۰۲۲ حضور دارند از ۲۳ آبان‌ الزامی است. قطعا نخستین چالش کی‌روش با سازمان لیگ فوتبال ایران خواهد بود. او در جام‌جهانی دوره قبل برای آماده‌سازی هر چه بیشتر تیم‌ ملی ایران اردوی ۲۵ روزه‌ای را ترتیب داد اما حالا برای گرفتن زمان بیشتر باید جلساتی را با فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برگزار کند. همچنین لیست بازیکنان ملی‌پوش برخی تیم‌های لیگ برتری احتمال ایجاد تنش دوباره بین سرمربیان باشگاهی با پیرمرد پرتغالی را افزایش می‌دهد. کارلوس کی‌روش که در چند سال اخیر حضورش در ایران به دلیل اختلاف با برانکو ایوانکوویچ، سرمربی وقت پرسپولیس بر سر برگزاری اردوهای ملی وارد دعوا شد، حالا باز هم با پرسپولیسی روبه‌رو است که بازیکنان مورد دلخواه در آن توپ می‌زنند. علیرضا بیرانوند، وحید امیری، مرتضی پورعلی‌گنجی، سروش رفیعی و مهدی ترابی در کنار نفراتی همچون دانیال اسماعیلی‌فر و میلاد سرلک شانس زیادی برای دعوت شدن به اردوی پیش روی تیم‌ ملی ایران دارند. شاید حضور طولانی‌مدت آنها در برنامه‌های احتمالی کی‌روش صدای اعتراض یحیی گل‌محمدی را بابت از دست دادن بازیکنان خود بلند کند و آتش اختلافات بین آنها شعله‌ور شود. حال باید دید سیاست فدراسیون فوتبال که مهدی تاج در نشست خبری اخیر خود مدعی شده بود از کی‌روش احترام خواهد خواست، همین‌گونه خواهد بود یا بار دیگر چالش‌های فوتبالی رقم خواهد خورد. 

Page Generated in 0/0117 sec