printlogo


کد خبر: 252961تاریخ: 1401/6/20 00:00
شرایط مرز‌ها به دلیل تراکم شدید جمعیت و کمبود امکانات برای ورود زائران به عراق مناسب نیست؛ زوار سفر‌های خود را مدیریت کنند
انتظار طولانی برای خروج از مرز‌ها

با آنکه مسؤولان هشدار می‌دهند به دلیل تراکم شدید جمعیت راهپیمایان اربعین و کمبود امکانات، همچنین ضعف سرعت عمل طرف عراقی در نقل و انتقال زائران، تا عادی شدن شرایط مردم به مرزها مراجعه نکنند اما همه جاده‌های منتهی به مرزهای عراق پر از خودروی زائرانی است که قصد این سفر معنوی را دارند ولی با وضعیت موجود معلوم نیست آنها به این زودی‌ها بتوانند به مرز برسند و برای زیارت وارد عراق شوند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مرزها همچنان شلوغ است و خیلی از زائران حسینی نیز که از مرز خارج شده‌اند با کمبود امکانات مواجهند، در چنین شرایط نامساعدی رئیس ستاد اربعین همچنان به مردم هشدار می‌دهد به هیچ عنوان به مرزها نیایند. طبق گزارش‌های موجود امکانات از سوی ایران فراهم شده، موکب‌ها برپاست ولی گیت‌های عراق کم است و جوابگو نیست. مجید میراحمدی دیروز در پاسخ به سوالی درباره اینکه محدودیت‌های مرزها تا کی ادامه دارد، افزود: در مرزهای خسروی، تمرچین و باشماق از ساعت 18 به بعد امکان انتقال زوار به عراق فراهم نیست. کسانی در مرز خسروی حضور دارند که شاید بیش از 15 ساعت منتظر خروج از مرز هستند. وی درباره شرایط حاکم بر جاده‌های مرزی اظهار داشت: اعمال محدودیت برای مرزهای غربی همچنان به طور جدی ادامه دارد و چشم‌انداز روشنی برای تغییر در این تصمیم قائل نیستیم و هر چه زمان می‌گذرد شرایط سخت‌تر می‌شود. وی افزود: تاکید ما بر این است که مردم از سفر معنوی زیارت اربعین منصرف شوند. تغییری در وضعیت مرزها شاهد نیستیم و برای آن چشم‌اندازی هم وجود ندارد. 
میراحمدی با اشاره به اینکه اتوبوس‌های مسافری بلیت‌فروشی ندارند، گفت: پلیس راهور کسانی که با خودروهای شخصی به سمت جاده‌های مرزی حرکت می‌کنند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کرده است و موجب شده ترافیک‌های سنگین به وجود بیاید که این مساله برای خودروهای امدادی و اتوبوس‌هایی که می‌خواهند زائران را به شهرها بازگردانند مشکلاتی ایجاد می‌کند. وی افزود: خواهش می‌کنم مردم به مرز مراجعه نکنند، چرا که این اتفاق موجب آزار کسانی می‌شود که در راه بازگشت به شهرهای‌شان هستند. تنها راه‌حل همراهی مردم و به تأخیر یا تعویق انداختن این سفر معنوی است. 
 
* درخواست فوری وزیر کشور از زائران اربعین
وزیر کشور با اعلام اینکه تاکنون 2 میلیون و 200 هزار نفر از زائران ایرانی وارد عراق شده‌اند، گفت زائران از شهرهای دیگر به هیچ وجه به مرزها مراجعه نکنند. احمد وحیدی دیروز در بازدید از مرز خسروی، بر تلاش برای خروج زائرانی که از روز‌های قبل در پایانه خسروی و شهر‌های اطراف حضور دارند تاکید کرد و گفت: چند هزار زائر در پایانه خسروی حضور دارند و هزاران نفر نیز در روز‌های گذشته در شهر‌های اطراف اسکان اضطراری داده شده‌اند که برنامه فعلی وزارت کشور و ستاد اربعین تلاش برای خروج این زائران از مرز است. وی با اشاره به تاکید طرف عراقی بر کاهش ورود زائران به کشور همسایه، گفت: ظرفیت پذیرش زائران جدید در مرز‌ها وجود ندارد و خواهش می‌کنیم مردم از استان‌های خود به سمت مرز‌ها حرکت نکنند. 
 
* فعلاً اجازه خروج به اتوبوس‌ها از مبدأ داده نمی‌شود
سخنگوی فراجا گفت: فعلا در پایانه‌های مسافری به اتوبوس‌ها اجازه خروج به سمت استان‌های مرزی داده نمی‌شود و وجه افرادی که بلیت خریده‌اند و نمی‌توانند به مرز بروند، مسترد خواهد شد. سردار حاجیان درباره آخرین وضعیت مرزها اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید با توجه به ازدحام جمعیت در پایانه‌ها، مرزهای ششگانه ما تا اطلاع ثانوی بسته است تا به پایداری در خروج برسیم. از نظر ترافیکی نیز ترافیک بسیار سنگینی در محورهای مواصلاتی به پایانه‌های مرزی داریم. این کار به منظور حفظ جان زائران و به دلیل گرمای هواست. وی با اشاره به اینکه از مبدأ کنترل‌ها انجام می‌شود، افزود: مسیرهایی که به 3 استان ایلام، کرمانشاه و خوزستان ختم می‌شود، کنترل می‌شود و اجازه ورود به این مسیرها داده نمی‌شود. حاجیان درباره صدور گذرنامه‌ها نیز تصریح کرد: بر اساس مصوبه ستاد مرکزی، صدور گذرنامه‌ها متوقف شده است؛ نه گذرنامه‌ای تمدید و نه برگ گذر موقت صادر می‌شود. بر همین اساس، از مردم درخواست دارم به مراکز پلیس‌‌+10 مراجعه نکنند. وی ادامه داد: اگر زوار نزدیک مبدأ هستند بازگردند تا به وضعیت ثابتی برسیم.
 
* خروج بیش از ۲ میلیون زائر حسینی از مرزهای کشور
فرمانده کل انتظامی کشور گفت: از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از زائران حسینی از مرزهای کشور خارج شده‌اند و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از زوار هم به کشور بازگشته‌اند. سردار حسین اشتری در جلسه قرارگاه اربعین حسینی که در شهرستان «مهران» برگزار شد، افزود: در حال ‌حاضر بسیاری از زائران در پایانه‌های مرزی هستند و قاعدتا تا زمانی که کشور عراق زوار ایرانی را پذیرش کند، پلیس‌ ایران درباره خروج زائران اقدام خواهد کرد. وی با بیان اینکه تا چند روز آینده حجم بازگشت زائران به پایانه‌های مرزی افزایش خواهد داشت، خاطرنشان کرد: بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفر از زائران‌حسینی از مرزهای کشور خارج شده‌اند و تاکنون بیش از 500 هزار نفر از زوار هم به کشور بازگشته‌اند. فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما باید آمادگی کامل برای بازگشت زائران را داشته باشیم، تصریح کرد: امکانات پلیس بویژه امکانات یگان‌ ویژه و مرزبانی بهتر می‌تواند در خدمت بازگشت زائران باشد. وی زیرساخت‌های کشور عراق درباره خدمات‌رسانی به زائران را کافی ندانست و گفت: البته مردم عراق پای‌کار بوده و پذیرای زائران‌ ایرانی بوده‌اند اما مشکلات طرف عراقی را باید رصد و به مسؤولان اعلام و با توجه به ظرفیت آن طرف مرز، زائران‌ ایرانی را اعزام کنیم. وی افزود: از همکارانم در استان‌ سیستان‌و‌بلوچستان که ورودی زائران کشورهای پاکستان و افغانستان است، می‌خواهم اطلاع‌رسانی لازم را درباره اخبار اربعین و همچنین کنترل خروج و ورود افراد در دست داشته باشند.
***
آغاز فعالیت موکب «فرزندان حاج‌قاسم» در عراق
قائم مقام سازمان دانش‌آموزی از راه‌اندازی موکب فرزندان حاج‌قاسم در ابتدای مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی در عمود یک نجف اشرف خبر داد و گفت: دانش‌آموزان در این موکب سازماندهی می‌شوند و بسته‌هایی در اختیارشان قرار می‌گیرد و آموزش‌های کوتاهی می‌بینند تا بتوانند به عنوان خادمان سیار به زائران حسینی کمک و خدمت کنند. حسین عبادتی در نشستی خبری‌ای که با موضوع موکب فرزندان حاج‌قاسم (جنبش دانش‌آموزان جهان اسلام) در سازمان دانش‌آموزی برگزار شد با اشاره به برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی بعد از ۲ سال وقفه کرونایی گفت: فعالیت‌های مجموعه‌های مربوط، به صورت میدانی فراهم شده است و با توجه به رسالت سازمان دانش‌آموزی که فعالیت‌های بین‌المللی در آیین‌نامه آن ذکر شده است، تصمیم گرفتیم موکب فرزندان حاج‌قاسم را راه‌اندازی کنیم. وی افزود: ما در سازمان دانش‌آموزی و در راستای وحدت دانش‌آموزان کشورهای اسلامی، هماهنگ‌کننده سازماندهی دانش‌آموزان برای خدمات‌رسانی به زائران حسینی در ایام اربعین هستیم. قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه موکب فرزندان حاج‌قاسم امسال برای نخستین‌بار راه‌اندازی شده است، گفت: در اعزام دانش‌آموزان نقشی نداشته‌ایم ولی خب! معمولا تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان با خانواده‌های‌شان به راهپیمایی اربعین می‌روند. این دانش‌آموزان در موکب‌های ما ساماندهی می‌شوند. موکب، امروز (دیروز شنبه) در نجف و در عمود یک افتتاح شده و تا پایان مراسم اربعین مستقر خواهد بود. عبادتی ادامه داد: در این موکب مربیان ما با زبان‌های مختلف چون ترکی و عربی برای تعامل با دانش‌آموزان کشورهای دیگر در موکب مستقر هستند و می‌توانند دانش‌آموزان را ساماندهی کنند. اطلاعات دانش‌آموزان ثبت و بسته‌هایی از قبیل بسته‌های فرهنگی و بسته کمک‌های اولیه امدادی در اختیارشان قرار می‌گیرد تا بتوانند به عنوان خادمان سیار به زائران حسینی خدمات‌رسانی کنند. وی با اشاره به اینکه درون موکب نیز برنامه‌های فرهنگی برای گروه‌ها و کاروان‌های دانش‌آموزی از قبیل اجرای سرودهای مجازی، پویش‌ها و مسابقات را خواهیم داشت، اظهار کرد: برنامه‌ها برای سنین مختلف دانش‌آموزی طراحی و جوایزی برای برگزیدگان در نظر گرفته می‌شود. قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی همچنین با اشاره به طراحی این برنامه با هدف سازماندهی و اتحاد دانش‌آموزان کشورهای اسلامی گفت: جریان‌های فرهنگی از سوی دشمنان در عرصه بین‌الملل در تمام حیطه‌ها به راه افتاده و ضرورت شکل‌گیری اجتماع دانش‌آموزان کشورهای اسلامی را نمایان می‌کند که پیاده‌روی اربعین ظرفیت مناسبی برای این هم‌افزایی است.

 


Page Generated in 0/0183 sec