printlogo


کد خبر: 252962تاریخ: 1401/6/20 00:00
شکننده بودن وضعیت بیماری «کووید-19» در کشور
رنگ قرمز کرونایی از نقشه ایران رفت

موج هفتم کرونا نیز در حال افول است؛ به طوری که هم‌اکنون هیچ شهری از کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد. به گزارش «وطن‌امروز»، بیماری مرموز «کووید-19» که هر از چندگاهی با سویه‌ای جدید ظهور و پس از مدتی افول می‌کند، این روزها نفسش به شماره افتاده ولی به گفته کارشناسان بهداشت، عملکرد چنین بیماری‌ای غیرقابل پیش‌بینی است و معلوم نیست در ماه‌های آینده باز هم نمایان شود یا خیر. یک اپیدمیولوژیست ضمن تاکید بر لزوم رعایت برخی الزامات در بازگشایی مدارس، گفت: به نظر می‌رسد دچار خستگی از پاندمی شده‌ایم و از آنجایی که این ویروس هنوز ناشناخته است، ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. در عین حال رعایت پروتکل‌ها بشدت کاهش یافته و چرخش ویروس هم وجود دارد؛ همه اینها یعنی اینکه احتمال خیز دوباره این بیماری وجود دارد. 
دکتر حمید سوری درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، با اشاره به کاهش شهرهای قرمز کرونایی گفت: دلیل این کاهش این است که معیار سنجش ما در رنگ‌بندی شهرها اشتباه است و در نتیجه در قضاوت دچار خطا می‌شویم. در حال حاضر وضعیت کرونا در کشور در حالت نوسانات جزئی است به طوری که نه روند کاهشی معنی‌داری قابل مشاهده است و نه روند افزایشی معنی‌دار. به نوعی در حالت نسبتا باثباتی قرار داریم، منتها نمی‌توان به شرایط موجود دل‌ خوش کرد و امیدوار بود که روند کاهشی شده یا به همین صورت بماند، از طرفی هم ویروس مرتبا دارای جهش‌هایی خواهد بود و بر همین اساس احتمال دارد دوباره واریانت‌های جدیدی داشته باشیم که باعث شود از حالت ثبات نسبی خارج شویم. 
وی با بیان اینکه تا زمانی که رسما در دنیا اعلام پایان پاندمی نشود، ما هم باید هوشیاری و این نگرانی را داشته باشیم که وضعیت نامناسب شود، افزود: بنابراین اینکه تا 2 روز مرگ‌و‌میرمان کاهش یافته یا بستری‌مان کاهش می‌یابد، تصور کنیم که اپیدمی دارد تمام می‌شود یا تمام شده است، تصور غلطی است و بارها هم مسؤولان امر این موضوع را تجربه کرده‌اند که با شتاب‌زدگی در گرفتن جشن پایان اپیدمی، مجددا جامعه به دردسر می‌افتد. بنابراین وضعیت موجود کرونا شکننده است به طوری که به لحاظ علمی احتمال افزایش و خیزش‌های بعدی وجود دارد اما پیش‌بینی از شرایط آینده بسیار دشوار است زیرا بازیگر اصلی ویروس است. 
اظهارات این اپیدمیولوژیست درباره وضعیت کرونا در کشور در حالی است که سخنگوی وزارت بهداشت جمعه شب گذشته از صفر شدن تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی در کشور خبر داد. پدرام پاک‌آیین اظهار داشت: با نزولی شدن و گذر کشور از موج هفتم کرونا، بیش از ۹۰ درصد شهرهای کشور در وضعیت زرد و آبی قرار گرفته‌اند. وی افزود: تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور از عدد 8 در هفته گذشته به صفر رسید. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی در این بازه زمانی از ۱۱۶ به ۳۵ شهر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۳۰۲ به ۳۴۲ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی با افزایش حدود ۳ برابری، از ۲۲ به ۷۱ شهر رسید. وی از افرادی که ۶ ماه از تزریق نوبت قبلی واکسن‌شان گذشته، دعوت کرد در اسرع وقت نسبت به تزریق نوبت یادآور واکسن اقدام کنند. در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز قرار ندارد. 
 
* 19 فوتی و شناسایی ۳۴۴ بیمار جدید کرونا
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته، متاسفانه ۱۹ بیمار مبتلا به «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۱۵۴ نفر رسید. بر این اساس از ظهر جمعه تا ظهر شنبه 19 شهریور و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۱۰۴ نفر از آنها بستری شدند. 
متاسفانه در طول این مدت، ۱۹ بیمار مبتلا به «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۱۵۴ نفر رسید. این در حالی است که خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۶۸۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
از سویی ۵۸۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین در شبانه‌روز منتهی به 19 شهریور ۱۹ هزار و ۹۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
به این ترتیب تاکنون ۶۵ میلیون و ۴۲ هزار و ۳۴۶ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۷۶۵ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۲۹ هزار و ۴۷۶ نفر نیز دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۵۸۷ دوز رسید. در حال حاضر ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۷۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
 

Page Generated in 0/0145 sec