printlogo


کد خبر: 252968تاریخ: 1401/6/20 00:00
اخبار

قبض ۵ میلیون مشترک خانگی در تابستان رایگان شد
وزیر نیرو با اشاره به اجرای موفق طرح‌های مدیریت مصرف و قبض رایگان ۵ میلیون مشترک در تابستان، مشارکت مردم را یکی از پایه‌های مدیریت مصرف امسال عنوان کرد. علی‌اکبر محرابیان با بیان اینکه یکی از پایه‌های مدیریت مصرف امسال مشارکت مردم است، اظهار کرد: برای مشارکت عموم مردم لازم بود مردم را با موارد مدیریت مصرف آشنا و اقشار جامعه را به مشارکت در این باره دعوت کنیم. به گفته وزیر نیرو، واسطه اصلی فرهنگ‌سازی و رساندن پیام به مخاطب، رسانه‌ها بودند که به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان مجموعه مدیریت مصرف، نقش خود را به نحو احسن اجرا کردند. 
وی با اشاره به نتیجه اجرای طرح مدیریت مصرف گفت: از ابتدای فصل گرم حدود 40 میلیون قبض صادر شده که 16 میلیون و 700 هزار مشترک و به عبارت دیگر بیش از 40 درصد مشترکان مصرف خود را نسبت به سال گذشته کاهش دادند. این موضوع نشان‌دهنده مشارکت عمومی مردم و موفقیت طرح‌های مدیریت مصرف است. 
محرابیان یادآور شد: بر اساس قولی که به مردم دادیم، قرار شد در کنار این طرح برای مشترکان کم‌مصرف پاداش صرفه‌جویی در نظر گرفته شود که از این بابت حدودا 850 میلیارد تومان پاداش مدیریت مصرف به مشترکان صنعت برق داده شده که پیش‌بینی می‌شود این رقم از هزار میلیارد هم تا آخر فصل تابستان عبور کند. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: از 16 میلیون و 700 هزار قبضی که شامل دریافت پاداش صرفه‌جویی شدند، حدود 5 میلیون قبض رایگان یا بستانکار شد که نشان می‌دهد پاداش صرفه‌جویی این مشترکان بیش از هزینه قبض آ‌نها بوده است.
***
رشد ۳۱ درصدی تجارت ایران با اعضای سازمان شانگهای در سال جاری
سخنگوی گمرک از رشد ۳۱ درصدی تجارت غیرنفتی کشورمان با ۱۱ کشور عضو سازمان همکاری شانگهای در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. سیدروح‌الله لطیفی اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه ۲۱ میلیون و ۴۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۵۶ میلیون دلار بین ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای تبادل شد که این میزان ۳۱ درصد بیشتر از 5 ‌ماه نخست سال قبل بوده است. وی افزود: سهم صادرات کالای ایرانی به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در ۵ ماه نخست امسال ۱۷ میلیون و ۳۸۱ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار بود که با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده و واردات از این کشورها نیز در این مدت با رشد ۶۸ درصدی به ۴ میلیون و ۳۴ هزار تن کالا به ارزش ۷ میلیارد و ۹۷۸ میلیون دلار رسیده است. لطیفی درباره میزان صادرات به هر یک از اعضای سازمان همکاری شانگهای گفت: چین با خرید ۶میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار (رشد ۱۴ درصدی)، هند با ۷۲۹ میلیون دلار (رشد ۲۰ درصدی)، افغانستان با ۶۴۱ میلیون دلار (کاهش ۲۵ درصدی)، پاکستان با ۴۷۵ میلیون دلار (رشد ۱۳ درصدی) و روسیه با ۲۹۱ میلیون دلار (رشد ۳۲ درصدی) در رتبه‌های اول تا پنجم مقاصد صادراتی ایران به اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دارند. وی افزود: بعد از روسیه، ازبکستان با واردات ۸۸ میلیون دلار، قزاقستان با 61.2 میلیون دلار، تاجیکستان با 45.6 میلیون دلار، قرقیزستان با 18.4 میلیون دلار، بلاروس با 7.2 میلیون دلار و مغولستان با ۱۵۶ هزار دلار، در رتبه‌های ششم تا یازدهم قرار دارند.  
***
کارگران همچنان منتظر اصلاحیه مصوبه حق مسکن هستند
نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه کارگران مشکلات متعددی دارند، گفت: افزایش دستمزد نتوانست مشکلات معیشتی کارگران را حل کند. محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار، درباره مشکلات کارگران گفت: یکی از مشکلات کارگران ناقص بودن سامانه وزارت کار در بحث هدفمندی یارانه‌هاست. اطلاعات تعداد زیادی از کارگران به‌روز نیست و ناقصی دارد و این مساله باعث اجحاف در حق آنها شده است. وی با اشاره به اینکه تعدادی از کارگران به دلیل نقص در اطلاعات در طرح دریافت یارانه حذف شدند، گفت: کارگران در بحث معیشت و مسکن هم مشکلات زیادی دارند.  تاجیک با اشاره به تبصره ۲ ماده 41 قانون کار که مرتبط با سبد معیشت خانوار کارگری است، بیان کرد: با استخراج و به دست آوردن سبد معیشت کارگران از سوی کارشناسان وزارت بهداشت و انستیتو تغذیه میزان کالری لازم و حداقل‌های مصرفی و اقلام لازم خوراکی و غیرخوراکی را برای تداوم فعالیت‌های روزمره محاسبه می‌کنیم. عضو کارگری شورای عالی کار اظهار کرد: ما همه‌ساله حداقل‌ها را در نظر گرفتیم و همه‌ساله با شرکای اجتماعی خود در شورای سه‌جانبه کار تعامل کردیم، با این حال شکاف میان تورم و مزد آنقدر زیاد است که طرف کارگری هرچقدر هم انعطاف و تعامل به خرج دهد، باز هم به توافق نمی‌رسد. 
 وی با بیان اینکه دستمزد مصوب هرساله هرگز نمی‌تواند ماده 41 و تبصره دوم آن (سبد معیشت) را پوشش دهد، گفت: درخواست افزایش حقوق مجدد را داشتیم، چرا که با حذف ارز ترجیحی میزان تورم کالاها روند صعودی داشت و این مساله باعث ایجاد مشکل برای بخش زیادی از جامعه از جمله کارگران شد. در حالی که به مهرماه نزدیک می‌شویم کارگران در تأمین هزینه‌های نوشت‌افزار هم مشکل دارند، البته این از آنجا ناشی می‌شود که کارگران در تأمین سبد هزینه‌ها و معیشت دچار مشکل هستند. 

Page Generated in 0/0065 sec