printlogo


کد خبر: 253041تاریخ: 1401/6/22 00:00
دور دنیا

تداوم بحران انرژی دامن نماد فرانسه را گرفت
ایفل نمادین خاموش می‌شود
راشاتودی نوشت «آن ایدالگو» شهردار پاریس بر کاهش ساعات روشنایی این شهر اصرار دارد. به نوشته این گزارش، انتظار می‌رود شهردار پاریس استفاده از روشنایی در برج ایفل را به عنوان بخشی از اقدامات صرفه‌جویی در مصرف انرژی پایتخت فرانسه و در بحبوحه افزایش هزینه‌های سوخت و بحران هزینه‌های زندگی در سراسر اتحادیه اروپایی محدود کند. به نوشته مجله فرانسوی «Le Journal du Dimanche»، شهردار پاریس این هفته برنامه خود برای کاهش مصرف انرژی را ارائه خواهد کرد. این برنامه شامل خاموش کردن 336 پروژکتوری است که به برج ایفل به عنوان نماد پاریس و فرانسه در شب درخشش طلایی می‌بخشند و قرار است این خاموشی 75 دقیقه زودتر از معمول انجام شود. انتظار می‌رود این برج 330 متری ساعت 11:45 شب به وقت محلی (10:45 به وقت گرینویچ) زمانی که آخرین بازدیدکنندگان آن را ترک کنند، خاموش شود. به گفته ژان فرانسوا مارتین، رئیس انجمن بهره‌برداری از برج ایفل (SETE) این اقدام روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد و بیشتر حالت نمادین دارد. 
***
اعزام جنگنده‌های«اف 22» آمریکا به استرالیا
شماری از جنگنده‌های برتری هوایی «اف ۲۲» نیروی هوایی آمریکا در حالی روزهای گذشته برای برگزاری رزمایش مشترک عازم استرالیا شدند که هدف از برگزاری این تمرین‌ها ارعاب کره‌شمالی است. به گزارش وبگاه «دیفنس‌نیوز»، جنگنده‌های «اف ۲۲» آمریکا در یک پایگاه هوایی در شمال استرالیا مستقر شده‌اند و قرار است تمرین‌هایی را با جنگنده‌های «اف ۳۵» میزبان با هدف بهبود قابلیت همکاری بین نیروهای مسلح ۲ کشور برگزار کنند. نیروی هوایی آمریکا ۶ فروند از جنگنده‌های «اف۲۲» خود را عازم این ماموریت کرده است. «دارن گلدی» معاون نیروی هوایی استرالیا گفت تمرین «اف ۲۲» و «اف ۳۵» بخشی از ابتکارات نیروی هوایی ایالات متحده است. قرار است این تمرین‌ها ماه جاری میلادی به پایان برسد. طی روزهای گذشته نیز رزمایش هوایی چندملیتی در استرالیا برگزار شد. در رزمایش چندملیتی در استرالیا، علاوه بر میزبان، آمریکا، ‌انگلیس، کانادا، نیوزیلند، ژاپن و کره‌جنوبی نیز حضور داشتند. 
***
تلاش گروه‌های سیاسی عراق برای برگزاری جلسات پارلمان پس از اربعین
چارچوب  هماهنگی شیعی عراق یکشنبه‌شب در نشستی اعلام کرد انتخابات زودهنگامی قبل از سرگیری جلسات پارلمان و تشکیل دولت جدید برگزار نمی‌شود. اسپوتنیک به نقل از رسانه‌های عراقی اعلام کرد: گروه‌های عضو چارچوب هماهنگی نشستی در منزل «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشدالشعبی عراق برگزار کردند تا تلاش‌ها برای تشکیل دولت و برگزاری جلسات پارلمان پس از اربعین را بررسی کنند. یک منبع آگاه اعلام کرد در این نشست بر گشودن کانال‌های گفت‌وگو و رایزنی با همه گروه‌های سیاسی با هدف دستیابی به راهکار و تفاهمی که روند تشکیل دولت جدید را تسریع کند تاکید شد. از سوی دیگر «نوری المالکی» با انتشار توئیتی اعلام کرد حکم دستگاه قضایی درباره عدم امکان انحلال پارلمان عراق مفهومش این است که انتخابات زودهنگام تنها پس از سرگیری جلسات پارلمان و تشکیل دولت جدید و دارای اختیارات کامل امکان‌پذیر است. رئیس ائتلاف دولت قانون و از رهبران چارچوب هماهنگی شیعی عراق در ادامه تاکید کرد: گروه‌های سیاسی مواضع خود را در حمایت از رأی دستگاه قضایی اعلام و مخالفت خود را با انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرده‌اند و این بدان مفهوم است که دیگر نباید در این باره سخن گفت، چرا که هم از لحاظ قانونی و هم قضایی و سیاسی مختومه است و باید رها شود. المالکی افزود: از این به بعد باید طرح‌ها و تلا‌ش‌ها بر نحوه فعال‌سازی پارلمان و تسریع در تشکیل دولتی ائتلافی برای تحقق بهترین خدمات و ثبات سیاسی و امنیتی استوار باشد. از سوی دیگر «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر هم در توئیتی نوشت: هر روند که بر مبنای شکستن اراده باشد، وبالی بر ملت و کشور خواهد بود. وی ضمن دعوت به توافق سیاسی اعلام کرد توافق سیاسی انتقال به مرحله بعد است که باعث تشکیل دولت، لغو انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام می‌شود. العبادی منافع ملت و ثبات عراق را بالاتر و گرانبهاتر از منافع حزبی و گروهی قلمداد کرد. 
***
یونان: به ترکیه پاسخ شایسته می‌دهیم
سخنگوی دولت یونان روز دوشنبه پاسخ مقام‌های ترکیه علیه آتن را داد. به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی»، سخنگوی دولت یونان با پرداختن به تازه‌ترین تشدید لفاظی‌های ترکیه گفت سخنان «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه «مصرف داخلی» دارد. «یانیس اویکونومو» گفت: «ما به لفاظی دیوانه‌وار آنکارا آنطور که شایسته است، پاسخ می‌دهیم». سخنگوی دولت یونان با تاکید بر اینکه یونان تاکنون مسؤولانه برخورد کرده و عامل ثبات بوده است، گفت: «دولت یونان هرجا لازم باشد به شیوه مناسب پاسخ می‌دهد». وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه گفته بود: «در حالی که تلاش می‌کنیم به حقوق همسایه خود در هر دو طرف دریای اژه احترام بگذاریم اما یونان همچنان به اقدامات تحریک‌کننده خود ادامه می‌دهد». وی با هشدار به یونان در زمینه «بازیچه دست دیگران قرار نگرفتن» گفته بود: اگر آتن به نیابت از دیگران وارد ماجراجویی شود، متحمل عواقب آن خواهد شد. وزیر خارجه ترکیه از یونان خواست به اقدامات تحریک‌آمیز خود پایان دهد. چاووش اوغلو افزود: ترکیه همواره برابر «چشم‌های شیطانی» و «نقشه‌های مخرب» هوشیار است. وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت: امنیت ترکیه با ارتش قهرمان، صنایع دفاعی و ماهواره‌های اعزامی به فضا برقرار است. در ادامه تنش بین ۲ کشور، یگان‌های گشت ساحلی یونان بتازگی به سوی یک کشتی ترکیه‌ای که در آب‌های بین‌المللی و در نزدیکی جزیره بوزکادا در دریای اژه در حال حرکت بود، تیراندازی کردند. 

Page Generated in 0/0067 sec