printlogo


کد خبر: 253054تاریخ: 1401/6/22 00:00
مشکلات تردد و کمبود امکانات راهپیمایان اربعین با مدیریت جهادی و میدانی مرتفع شد؛ مرز‌ها به روی زائران باز است
کربلا منتظر ماست...
رئیس ستاد مرکزی اربعین: زائران عتبات می‌توانند به مرزها مراجعه کنند

محدودیت‌های تردد و کمبود امکانات که طی روزهای گذشته زائران حسینی را با مشکلاتی مواجه کرد با مدیریت میدانی و اقدامات جهادی برطرف شده است. بر این اساس آرامش به مرزهای کشور بازگشته و رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده است زائران عتبات می‌توانند به مرزها مراجعه کنند. 
به گزاش «وطن‌امروز»، استقبال چشمگیر دل‌باختگان حسینی پس از 2 سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا برای شرکت در مراسم تاریخی «راهپیمایی اربعین» موجب شد تا روزهای گذشته مسؤولان به دنبال وضعیت نامناسب نقل و انتقال و کمبود امکانات اقدام به بستن مرزها کنند و از مردم خواستند برای حفظ امنیت خود و دیگر زوار به مرزها مراجعه نکنند اما طی یکی، دو روز اخیر با ایجاد تدابیر خاص و برنامه‌ریزی درست، موانع این سفر به تدریج مرتفع شد به طوری که هم‌اکنون مرزها باز است و تردد زائران به عراق با سهولت و بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود. البته به‌رغم اعلام رسمی مسدود شدن همه مرزهای ششگانه و اخباری مبنی بر عدم امکان تردد از مرزها اما سیل عظیم جمعیتی که به قصد زیارت طی روزهای قبل عازم مرزها شده بودند از حرکت باز نایستاد. طبق گفته برخی زائران، در طول مسیر نجف به کربلا در خاک عراق نیز موکب‌ها و عراقی‌ها در خانه‌های‌شان پذیرای زائران هستند و اقدام به توزیع گسترده اقلام غذایی و آشامیدنی شامل آب معدنی، آب میوه و شربت می‌کنند. 
رئیس ستاد مرکزی اربعین دیروز اعلام کرد: ما در این مرحله از امنیت زائران برای عبور از مرز اطمینان کامل داریم، بنابراین زائران می‌توانند به مرزها مراجعه کنند. سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره آخرین میزان ورود و خروج زائران از کشور اظهار داشت: آمار خروج زائران ما ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر و تعداد زوار بازگشتی به کشورمان ۹۰۰ هزار نفر هستند. 
وی افزود: روند خروج زائران از کشورمان به سوی عراق سیر افزایشی داشته است. رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه پیک دوم خروج زائران از روز سه‌شنبه آغاز و تا روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و صبح جمعه ادامه خواهد داشت، گفت: اقدامات لازم برای مواجهه با این جمعیت پیش‌بینی شده تا بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. وی با اشاره به مدیریت پیک نخست خروج زائران ادامه داد: به دلیل برخی مسائل موجود در آن سوی مرز با مشکلاتی مواجه شدیم اما با یک مدیریت جهادی و میدانی مدیریت شد و بدون هیچ حادثه و تلفاتی از آن پیک عبور کردیم. 
میراحمدی بیان داشت: از روز یکشنبه 20 شهریور که اعلام کردیم زائران می‌توانند خود را با اتوبوس به مرزها برسانند، جمع دیگری از زائران خارج از این روش عمل کرده و ما هم با حضور این عزیزان مخالفت نکردیم. وضعیت زائران تسهیل شده و آرامش و امنیت نیز برقرار بوده و ما نیز از امنیت زائران در این مرحله برای عبور از مرز اطمینان کامل داریم، بنابراین زائران می‌توانند به مرزها مراجعه کنند. البته اولویت ما استفاده از اتوبوس توسط زائران است. رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره تدابیر اندیشیده شده جهت بازگشت زوار اربعین بیان داشت: آقای وحیدی، وزیر کشور روز گذشته در جلسه‌ای با حضور فرمانده کل انتظامی، فرمانده پلیس راهور، رئیس ستاد اربعین فراجا، مسؤولان سپاه و راه و ترابری شرکت کرد. بر اساس توصیه‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق ما برای نخستین‌بار شاهد اتفاقات خوبی هستیم. 
وی ادامه داد: از همراهی و توجه زائران به توصیه‌های ستاد مرکزی اربعین تشکر می‌کنم. برای نخستین‌بار است که موج بازگشت زائران از یک هفته مانده به اربعین آغاز شده و روز گذشته شاهد بازگشت ۲۰۰ هزار نفر بودیم؛ همه این زائران بخوبی و در کمترین زمان از مرزها منتقل شدند. این در حالی است که سال ۹۸ زائران ما تا ۳۶ ساعت منتظر اتوبوس بودند. 
میراحمدی تاکید کرد: برنامه ما این است که امسال کمترین ماندگاری در مرز را داشته باشیم. موضوع حمل‌و‌نقل یکی از دغدغه‌های اصلی شخص رئیس‌جمهور است و ان‌شاءالله بتوانیم با تمهیدات اندیشیده شده و اقدامات صورت گرفته، میزان ماندگاری در مرزها برای زائران ما به حداقل زمان ممکن خود برسد. 
از طرفی شرایط مرزهای پایانی کشور با عراق مطلوب و بدون ترافیک است؛ همچنین موکب‌های عراقی در شهرهای نجف و کربلا بخوبی پذیرای زائران حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) هستند.
 
* بازدید فرمانده کل سپاه از مرز چذابه؛  سرلشکر سلامی: تردد در مرزها روان است
فرمانده کل سپاه پاسداران صبح دیروز از مرز و پایانه مرزی چذابه به عنوان یکی از مرزهای تردد زائران اربعین ‌بازدید کرد. 
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی در جریان بازدید از قرارگاه فرعی اربعین مستقر در پایانه مسافری چذابه و ارتباط تصویری با قرارگاه‌های فرعی اربعین در مرزهای خسروی، مهران و شلمچه، آخرین وضعیت تردد زائران اربعین حسینی در این مرزها را مورد بررسی قرار داد. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپس با تعدادی از زائران اربعین حسینی که عازم کربلا بودند دیدار و گفت‌و‌گو کرد. سرلشکر سلامی همچنین با چند زائر از اتباع سایر کشورها که قصد داشتند از مرز چذابه عازم کربلا شوند دیدار صمیمانه داشت و از آنان خواست از مرز شلمچه راهی شهرهای مقدس عراق شوند. وی در این بازدید با تقدیر از تلاش‌ها و خدمات انجام‌شده به زائران اظهار داشت:‌ با تلاش‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان در پایانه چذابه شاهد تردد روان و ورود زوار حسینی به خاک عراق برای شرکت در مراسم باشکوه اربعین هستیم. 
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه با تلاش نیرو‌های فراجا، دستگاه‌های اطلاعاتی و سپاه یک امنیت مثال‌زدنی در مرز چذابه برقرار است، افزو‌د: تلاش کرده‌ایم زائران عزیز بدون هیچ‌گونه مشکلی توفیق حضور در عتبات عالیات را پیدا کنند‌. ‌سرلشکر ‌سلامی ‌با اشاره به تلاش‌ دستگاه‌های خدمات‌رسان در پایانه مرزی چذابه نیز تاکید کرد: طی بازدیدی که به عمل آمد مرز چذابه مشکل خاصی ندارد و تردد روان است و تمام خدمات لازم به زائران حسینی ارائه می‌شود. 
فرمانده کل سپاه ضمن تشکر و قدردانی از مقامات عراق و مردم شریف این کشور که در ایام اربعین حسینی خالصانه مشغول خدمت‌رسانی به زائران ایرانی هستند، گفت: از مقامات عراقی درخواست داریم در ایام اربعین امکان ورود اتباع غیرا‌یرانی برای زیارت اربعین را فراهم کنند. 
‌سردار سلامی گفت: با توجه به اینکه امکان تردد برای زائران غیرایرانی مهیا نیست و هوا بسیار گرم است، از عزیزان اتباع افغانی تقاضا داریم به سمت مرزها مراجعه نکنند. 
سردار سلامی با اشاره به آخرین وضعیت دیگر مرزها گفت: سایر مرزها مشکلی ندارند؛ در برخی مرزها با وجود اینکه اذحام وجود دارد ولی ‌تردد روان است و مشکلی خاصی نیست.
***
محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران اعلام شد
حفاظت از راهپیمایان حسینی پایتخت با 15 هزار پلیس
شنبه هفته آینده راهپیمایی جاماندگان اربعین از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری برگزار می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها این راهپیمایی میلیونی خواهد بود و تدارکات لازم برای انجام آن فراهم شده است. فرمانده انتظامی تهران بزرگ در نشست طرح انتظامی و ترافیکی راهپیمایی جاماندگان اربعین که صبح دیروز در محل پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد، گفت: در روز اربعین که شنبه هفته آینده است راهپیمایی جاماندگان اربعین از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری برگزار خواهد شد. پلیس در این زمینه سنگین‌ترین مسؤولیت را دارد و باید شرایط ترافیکی این راهپیمایی را فراهم کند؛ در واقع کار پلیس راهپیمایی و رانندگی بر همه امور اولی است. بر این اساس ۵ قرارگاه در تهران فعال خواهد شد. سردار حسین رحیمی ادامه داد: مسیر راهپیمایی به صورت بلوک‌بندی شده در اختیار قرارگاه‌ها خواهد بود. همچنین عناصر نامحسوس اطلاعاتی، آگاهی، راهور و انتظامی نیز در این قرارگاه‌ها خواهند بود و حتی هزار همکار پلیس زن در این روز حضور داشته و همکاری خواهند کرد. وی درباره محدودیت ترافیکی محورها در طول برگزاری راهپیمایی نیز گفت: در خیابان شهدا، میدان شوش و خیابان شوش، خیابان فداییان اسلام و محورهای اصلی راهپیمایی، از نیمه‌شب همکاران پلیس راهنمایی و رانندگی حضور خواهند داشت و مکلف به پاکسازی مسیر هستند. اول باید پلیس راهور مسیرها را پاکسازی کند تا بخش‌های امنیتی نیز بتوانند کار خود را انجام دهند. از ساعت ۲۴ روز ۲۵ شهریورماه این محدودیت برقرار خواهد شد. 
رحیمی تصریح کرد: قبل از شروع راهپیمایی مسیرهای پنجگانه میدان امام حسین، میدان جمهوری، میدان امامزاده حسن، مسیر باقرشهر به حرم و جاده ورامین به حرم که همه به خیابان فداییان اسلام که مسیر اصلی است ختم می‌شوند، پاکسازی خواهند شد. فرماندهان انتظامی شرق و غرب نیز به ما کمک خواهند کرد تا مشکلی ایجاد نشود. همچنین یگان امداد، پلیس پیشگیری، یگان ویژه و حتی عوامل ستادی نیز در روز اربعین تا پایان مراسم در آماده‌باش خواهند بود. فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: با توجه به مسؤولیت و ماموریتی که به پلیس واگذار شده، مسؤولیت ویژه کمیته حمل‌و‌نقل و ترافیک نیز برعهده پلیس و سردار حمیدی است و جلساتی با نهادهای مسؤول مرتبط برگزار شده است. جابه‌جایی راهپیمایان بعد از مراسم به نقاط مختلف تهران مسؤولیت بسیار مهمی است که کاملا پیش‌بینی شده است. با توجه به اینکه بخش اعظمی از خودروها به سمت مرز رفته‌اند، شهرداری مسؤولیت سنگینی دارد. ما از ساعت 11 برنامه داریم تا خودروهای شرکت واحد و تاکسیرانی راهپیمایان را به محل زندگی‌شان بازگردانند. رحیمی با بیان اینکه تمام خیابان‌های عمود بر مسیر راهپیمایی نیز دارای ممنوعیت تردد هستند، گفت: با بنرهای نصب شده اعلام خواهد شد که پارک در محورهای عمود و موازی آزاد خواهد بود. وی ادامه داد: موکب‌هایی هم که از چهارشنبه مستقر خواهند شد باید مجوزهای لازم را از ستاد جاماندگان اربعین گرفته باشند. همچنین نصب و استقرار این موکب‌ها نباید زمینه ایجاد ترافیک و انسداد را ایجاد کند؛ تاکنون درخواست ۱۰۰۰ موکب ثبت شده است. همچنین هر موتوری در مسیر اصلی راهپیمایی قرار بگیرد توقیف می‌شود. 
رحیمی با اشاره به آمادگی حداکثری پلیس برای مراسم اربعین گفت: بالغ بر ۱۵ هزار نیروی پلیس و بالغ بر ۵۰۰ گشت برای این مراسم پیش‌بینی شده است. رئیس پلیس پایتخت با اشاره به فعالیت‌های کمیته‌های مربوط به ستاد جاماندگان اربعین نیز اظهار کرد: یکی از این کمیته‌ها کمیته حمل‌و‌نقل و ترافیک است که ریاست آن برعهده رئیس پلیس راهور تهران بزرگ قرار دارد و جلساتی نیز در این باره برگزار شده است. این صحبت‌ها انجام شده تا از حداکثر اتوبوس‌ها و ون‌ها استفاده شود. رحیمی درباره پارکینگ‌ها نیز گفت: پارکینگ‌ها نیز به صورت مطلوب پیش‌بینی شده‌اند و بنرهای مربوط نیز نصب خواهند شد. پارکینگ‌ها نیز در نقاط مختلف پیش‌بینی شده‌اند. 

 


Page Generated in 0/0061 sec