printlogo


کد خبر: 253069تاریخ: 1401/6/22 00:00
اخبار

رئیسی چهارشنبه به ازبکستان سفر می‌کند
رئیس‌جمهور چهارشنبه در رأس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان به ازبکستان سفر خواهد کرد. حجت‌الاسلام رئیسی به دعوت رسمی همتای ازبک خود، چهارشنبه ( ۲۳ شهریور ۱۴۰۰) در رأس هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، به منظور دیدار رسمی دوجانبه و نیز شرکت در بیست‌ودومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، به شهر تاریخی سمرقند سفر می‌کند. رئیس‌جمهور در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی رئیس‌جمهور ازبکستان، ملاقاتی خصوصی با شوکت میرضیایف خواهد داشت و مقامات ۲ کشور در حضور رؤسای‌جمهور چند سند همکاری امضا خواهند کرد. رئیسی همچنین ضمن شرکت و سخنرانی در بیست‌ودومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که روزهای پنجشنبه و جمعه در سمرقند برگزار خواهد شد، با سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. 
***
توسط اژه‌ای تشریح شد
زمینه‌های کمک دستگاه قضا به‌دولت برای پیشرفت اقتصادی
رئیس قوه ‌قضائیه دوشنبه (۲۱ شهریور) در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، از رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران به سبب اهتمام در امر رسیدگی به جرائم و سرقت‌های خشن تقدیر کرد و بیان داشت: امیدواریم در دادگاه نیز پرونده مرتکبان جرائم و سرقت‌های خشن با سرعت و دقت رسیدگی شود و آن بخش از امور مربوط به این پرونده‌ها نیز که به دیوان ‌عالی ارجاع می‌شود، به همین منوال با سرعت و دقت تعیین‌تکلیف شود تا دست متعرضان به امنیت و آرامش شهروندان قطع شود. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، با اشاره به محور اصلی این سیاست‌ها که «پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت» است، به زمینه‌های کمک و مساعدت قوه ‌قضائیه به دولت شامل حمایت از واحدهای تولیدی، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به افزایش منابع مالی دولت اشاره کرد. قاضی‌القضات به موضوع ممنوع‌الخروجی برخی فعالان اقتصادی نیز پرداخت و ضمن اشاره به این نکته که بخش مهمی از این فعالان اقتصادی عمدتا از ناحیه سازمان امور مالیاتی و بانک‌ها ممنوع‌الخروج می‌شوند، بر ضرورت اتخاذ تدابیری برای سازماندهی هر چه بیشتر مقوله ممنوع‌الخروجی افراد با کمک بخش‌های مختلف دولتی برای جلوگیری از تحمیل ضرر به فعالان اقتصادی تاکید کرد. رئیس قوه‌ قضائیه با اشاره به توضیحات دادستان کل کشور درباره عدم ارسال رسمی گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه از سوی مجلس به دستگاه قضایی به‌رغم پیگیری‌های مدام به عمل آمده، گفت: از ابتدای طرح و پخش غیررسمی موضوع تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه، من تاکیدات لازم را در راستای اعمال دقت و سرعت در روند رسیدگی به این موضوع انجام دادم و پیگیری‌های مقتضی را برای وصول این گزارش به صورت رسمی از ناحیه مجلس به دستگاه قضایی ترتیب دادم. رئیس دستگاه قضا با اشاره به حواشی ایجاد شده به واسطه پخش غیررسمی گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده و به‌رغم اقدامات صورت گرفته از ناحیه دستگاه قضایی از جمله مکاتبات انجام گرفته، هنوز گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه به قوه ‌قضائیه به صورت رسمی ارسال نشده است. همچنین علی القاصی،‌ رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در این جلسه به ارائه گزارشی پیرامون روند رسیدگی‌های قضایی انجام‌ شده درباره برخی پرونده‌های سارقان به عنف و متجاوزان به حقوق عمومی پرداخت و گفت: پس از برگزاری جلسه دادگاه سارق بزرگراه نیایش، حکم اعدام این فرد صادر شد. 
***
صفری: 
عضویت رسمی ایران در شانگهای در نشست سمرقند مشخص خواهد شد
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند عضویت رسمی ایران در این سازمان مشخص خواهد شد. به گزارش فارس، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرد که در نشست سران شانگهای، عضویت رسمی ایران در این سازمان مشخص خواهد شد و افزود: ۴۰۰ تا ۵۰۰ قرارداد در این زمینه بوده که وزارت امور خارجه در این مدت با هماهنگی دیگر ارگان‌ها تنظیم کرده است. صفری با بیان اینکه رئیس‌جمهور علاوه بر شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، دیدار دوجانبه‌ هم در ازبکستان دارد، خاطرنشان کرد: در روابط دوجانبه با ازبکستان رشد بسیار خوبی داشتیم و ۱۸ تا ۲۳ سند برای امضا در این سفر آماده شده که در بخش انرژی و بخش‌های مختلف است. این سفر می‌تواند سفر پرباری باشد و تجارت ما بعد از این سفر جهش بالایی خواهد داشت. معاون دیپلماسی اقتصادی همچنین گفت: میهمانان زیادی از جمله اعضای ناظر و شریک گفت‌وگو برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به سمرقند دعوت شده‌اند و فکر می‌کنم از ۱۹ کشور برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده است. 
***
امیرعبداللهیان در دیدار سخنگوی انصارالله: 
ایران همواره از خواست و اراده مردم یمن حمایت کرده است
محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله و رئیس هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در جریان سفرش به تهران با حسین امیرعبداللهیان، دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در این دیدار تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت خود را از خواست و اراده مردم یمن اعلام داشته است. وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد با رفع کامل محاصره یمن، پرونده انسانی یمن گشایش یابد. مذاکره‌کننده ارشد دولت نجات ملی یمن نیز در این دیدار از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم یمن قدردانی کرد و وزیر امور خارجه کشورمان را در جریان آخرین تحولات این کشور قرار داد. 

Page Generated in 0/0068 sec