printlogo


کد خبر: 253075تاریخ: 1401/6/23 00:00
جشنواره تئاتر مقاومت در اجراهای اربعینی خود کودکان را فراموش نکرد
کودکان؛ سربازان تئاتر مقاومت

گروه فرهنگ و هنر: حوزه کودک همواره در بین عرصه‌های گوناگون هنری یکی از مهجورترین‌‌ها بوده است اما جشنواره تئاتر مقاومت در تازه‌ترین اقدام خود، دست به حرکتی متفاوت‌ زده و در اجراهای خود در پیاده‌روی اربعین تئاترهای کودک را نیز گنجانده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، امسال جشنواره تئاتر مقاومت نقطه شروع خود را یک رویداد بزرگ و میلیونی قرار داده است. اجتماع میلیونی اربعین سرآغاز تئاتر مقاومت امسال است و این ظرفیت را در اختیار آن قرار داده که می‌تواند آثار خود را در برابر مخاطبان دیگر کشورها نیز به نمایش بگذارد. این جشنواره در روند اجراهای اربعینی خود، دست به یک حرکت تازه و متفاوت‌ زده و در برنامه اجراهایش، تئاترهای کودک و نوجوان را نیز گنجانده است؛ تئاترهایی که مخاطبانش فقط کودکان و نوجوانان ایرانی نیستند، بلکه از کشورهای دیگر نیز مخاطبان کم سن و سالی هستند که فرصت تماشای این اجراها را دارند. به گفته دبیر اجرایی جشنواره، این تنوع ملیت‌ها در بین مخاطبان کودک و نوجوان، برای خود هنرمندانی که این تئاترهای کودک را اجرا کرده‌اند نیز لذتبخش بوده است. محراب محمدزاده در این باره گفته است: در بخش کودک و برای هنرمندان عزیزمان بسیار لذت‌بخش بود که با کودکان چندین کشور مختلف حین اجرا و همزمان روبه‌رو بودند. 
ورود این جشنواره به حوزه کودک اتفاق مبارکی است اما با توجه به حساسیت‌های حوزه کودک، نباید بی‌گدار به آب زد. از همین رو، گفت‌وگویی با روشنک کریمی، کارگردان و بازیگر تئاتر کودک و نوجوان داشتیم و از او درباره نکاتی که باید درباره تئاتر کودک مدنظر داشت، پرسیدیم.
روشنک کریمی، تئاتر کودک را قالبی مناسب برای القای مفاهیم فرهنگی به کودکان دانست و تصریح کرد: تئاتر کودک و نوجوان یک قابلیت ویژه دارد که هر مضمون و محتوایی را می‌تواند در خودش جای دهد. از این رو دست تئاتر کودک در ارائه مفاهیم همیشه باز بوده است و در حوزه‌های آیینی و مذهبی هم می‌توان به شیوه‌ای هنرمندانه حرف‌های خوب و ارزشمندی را به وسیله تئاتر کودک زد اما مدنظر داشتن یک نکته بسیار ضروری است که اگر رعایت نشود، منجر به این می‌شود که به جای جذب مخاطب، نوعی دافعه ایجاد شود. به نظر من بسیار مهم است که در کارهای کودک، القای مفاهیم به صورت آموزش غیرمستقیم باشد. 
وی در ادامه با تاکید بر لزوم آموزش غیرمستقیم گفت: ورود تئاتر مقاومت به حوزه کودک و به تصویر کشیدن وقایع کربلا در پیاده‌روی اربعین را باید به فال نیک گرفت اما در این بین نباید اهمیت آموزش غیرمستقیم فراموش شود. وقتی من به عنوان یک کارگردان تئاتر قصد دارم حماسه‌ای را برای کودکان در قالب تئاتر به تصویر بکشم، باید بروم و از آن حماسه، مفاهیم اخلاقی‌اش را استخراج کنم و بر آنها متمرکز شوم. از سویی مخاطب کودک شاید تصور صحیحی از وقایع کربلا نداشته باشد و از سوی دیگر، وقتی مخاطب ما کودک و نوجوان است باید برخی مولفه‌ها همچون خشونت فاجعه‌باری را که دشمنان با این خاندان داشتند، فاکتور بگیریم. از این رو استخراج فضائل و مفاهیم اخلاقی از حماسه‌هایی چون واقعه کربلا و ریختن آنها در ظرف تئاتر کودک، تاثیر و جاذبه این مفاهیم را دوچندان می‌کند. 
کریمی در ادامه سخنانش به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که امسال بیست‌و‌هشتمین دوره آن را برگزار شد، اشاره کرد و گفت: متاسفانه امسال به دلیل رکودی که به واسطه کرونا در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ایجاد شد، شاهد جشنواره استانداردی نبودیم. یکسری از تولیدات با شتاب و عجله ساخته شده بودند و یکسری دیگر هم آثاری بودند که از دوران قبل از کرونا بر جای مانده بودند. جشنواره امسال صرفا به این دلیل برگزار شد که چراغ این رویداد روشن نگه داشته شود و در سال‌های آتی ادامه یابد و به جز 3-2 مورد از کارها، شاهد تئاتر استانداردی نبودیم. 
وی در پاسخ به اینکه چه ویژگی‌هایی سبب شده آن 3-2 اثر متمایز از بقیه و تئاترهایی استاندارد باشند، عنوان کرد: آن چند تئاتر انگشت‌شمار، کارهایی بودند که زبان حال کودک امروز را می‌دانستند و کودک امروز می‌توانست با آنها ارتباط برقرار کند. به همین خاطر هم بود که اجرای آنها چندین بار تمدید می‌شد و در برخی موارد حتی شاهد بودیم یک تئاتر ۴ ماه روی صحنه می‌ماند. در استمرار اجرای یک تئاتر چیزی که مهم است استقبال مخاطب است.

Page Generated in 0/0060 sec