printlogo


کد خبر: 253076تاریخ: 1401/6/23 00:00
شانزدهمین جلسه فصل هفتم پاتوق فیلم کوتاه برگزار شد
سینمای کوتاه سینما را زنده نگه داشته است

فریدون جیرانی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، مجری و کارشناس پیشکسوت سینما با نقد و بررسی 4 فیلم کوتاه آخرین جلسه فصل هفتم پاتوق فیلم کوتاه، به نقاط ضعف و قوت آنها اشاره کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، شانزدهمین و آخرین جلسه از هفتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، دوشنبه 21 شهریورماه 1401، با نمایش 4 فیلم کوتاه «وادیار» به ‌نویسندگی و کارگردانی مرجان خسروی، «ماجان» به ‌نویسندگی و کارگردانی فردین انصاری، «مرد ابری» به ‌نویسندگی و کارگردانی شاهین جلالی و «هناسه» به ‌نویسندگی و کارگردانی میثم محمدخانی برگزار شد. 
در این رویداد فریدون جیرانی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، مجری و کارشناس پیشکسوت سینما به ‌عنوان کارشناس ویژه جلسه شانزدهم، پس از اکران آثار با کارگردانان فیلم‌های به نمایش درآمده به گفت‌وگو نشست و آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. جیرانی در ابتدای صحبت‌‌های خود موفقیت فیلمسازهای ایرانی را در هفتادونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز تبریک گفت و برای آنها آرزوی سربلندی و موفقیت بیشتر کرد. سپس با اشاره به 4 فیلم اکران شده در پاتوق فیلم کوتاه، عنوان کرد: یک مساله مشترک در بین این فیلم‌های کوتاه بود که من را مجذوب کرد؛ نقطه مشترک هر 4 فیلم این بود که از نظر فنی، تکنیکی و فضاسازی بسیار قابل احترام بودند. در ادامه، «وادیار» ساخته مرجان خسروی نخستین فیلم کوتاهی بود که توسط این منتقد مورد بررسی قرار گرفت. جیرانی با اشاره به حضور واضح گرگ در فیلم و موفقیت او در ساخت «وادیار»، عنوان کرد: این فیلم لحظه‌های خوبی دارد که برگرفته از فضاسازی اصولی است که در میزانسن ایجاد شده است. احساس من در زمان تماشای فیلم درگیر فضاسازی شده بود. 
 
* ترسیم رابطه به بامزه‌ترین شکل ممکن
این منتقد سینما ضمن اشاره به اینکه این روزها حیات سینمای کوتاه به حیات سینما منجر شده است، درباره فیلم کوتاه «ماجان» ساخته فردین انصاری توضیح داد: از عوامل موفقیت این فیلم، ترسیم درست و خلاقانه رابطه فقر و مذهب در یک فضای کمدی است. «ماجان» فیلم درجه یکی است؛ اینکه یک کارگردان بتواند شوخی کند با سفارش و طنز را درگیر فیلمنامه داستان کند. فیلم فردین انصاری یک فیلم بامزه و جذاب برای من بود و تمام لحظه‌هایی که رابطه فقر و مذهب را در دل این فیلم تماشا می‌کردم، از ساخته این کارگردان جوان لذت می‌بردم. 
سپس نوبت به نقد و بررسی فیلم کوتاه «مرد ابری» سومین ساخته شاهین جلالی رسید. جیرانی درباره «مرد ابری» بیان کرد: فیلم کوتاه شاهین جلالی در بین 4 فیلمی که اکران شد، سخت‌ترین فیلم کوتاهی بود که روی پرده تماشا کردم. کاراکتر شخصیت اصلی فیلم با بازی محمود نظرعلیان باید بخوبی درمی‌آمد که در نتیجه تنهایی این «مرد ابری» توسط بازیگر و کارگردان خوشبختانه درست ادا شد. 
 
* تغییر شخصیت اصلی فیلم در 20 دقیقه!
جیرانی درباره قهرمان فیلم کوتاه «مرد ابری» ادامه داد: قهرمان این فیلم، تنها قهرمان در بین این 4 فیلم کوتاه بود که از نقطه «الف» به نقطه «ب» می‌رسد، یعنی قهرمان دچار تغییر در رفتار و شخصیت خود می‌شود. تغییر اساسی یک شخصیت در 21 دقیقه و در یک فیلم کوتاه، بسیار سخت است. دوستان ما در یک فیلم 120 دقیقه‌ای توانایی نشان دادن این تغییر را در قهرمان ندارند ولی ما بخوبی اینجا شاهد آن بودیم. این امتیاز فیلم کوتاه «مرد ابری» است که شخصیت اصلی فیلم در ابتدای فیلم یک شکل فکر می‌کند و انتهای فیلم بعد از 20 دقیقه یک شکل دیگر فکر می‌کند، آن هم تنها با رخ دادن مرگ یک جوان!
 
* خلق قهرمان واقع‌بینانه در «هناسه»
«هناسه» ساخته میثم محمدخانی آخرین فیلمی بود که در پایان فصل هفتم پاتوق فیلم کوتاه توسط فریدون جیرانی نقد شد. میثم محمدخانی در ابتدا به ایده اولیه این فیلم که برگرفته از خبر برنامه «20:30» از جشن تولد یک خانواده در دقایق قبل از زلزله سرپل ذهاب استان کرمانشاه است، اشاره کرد. 
جیرانی درباره ویژگی‌های این فیلم تصریح کرد: شروع فیلم برای من بسیار جذاب بود و بخوبی توانستم از شخصیت‌های اصلی فیلم، مانند دختربچه داستان و پیرمرد فیلم که با بازی محمود نظرعلیان همراه بود، لذت ببرم. تنها دغدغه من دلیل زلزله فیلم بود که حالا با شنیدن اینکه ایده اولیه فیلم از کجا نشأت گرفته است، بیشتر از فیلم کوتاه «هناسه» لذت بردم.

Page Generated in 0/0050 sec