printlogo


کد خبر: 253078تاریخ: 1401/6/23 00:00
سینمای فرانسه عزادار یک اسطوره
ژان لو گدار درگذشت

ژان لوک گدار، کارگردان معروف موج نوی سینما در ۹۱ سالگی درگذشت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، ژان لوک گدار اسطوره سینما و کارگردان معروف موج نوی سینمای فرانسه در سن ۹۱ سالگی درگذشت. گدار یکی از تحسین‌شده‌ترین کارگردانان جهان بود که به‌خاطر آثار کلاسیکی چون «بی‌نفس» و «تحقیر» شناخته می‌شد که دهه‌ها پس از دوران اوجش در دهه ۱۹۶۰، مرزهای سینما را جابه‌جا کرد و الهام‌بخش کارگردانان بزرگ بود. 
فیلم‌های او از سال ۱۹۶۰ سنت‌های سینمای فرانسه را شکستند و به شروع راه جدیدی از فیلمسازی کمک کردند که با دوربین‌های دستی، جامپ‌کات و دیالوگ‌های وجودی کامل شد. 
برای بسیاری از علاقه‌مندان به سینما، هیچ کلمه‌ای نمی‌تواند جایگاه گدار را وصف کند. گدار، با موهای مشکی ژولیده و عینک‌های لبه‌دارش، یک انقلابی واقعی بود که فیلمسازان بزرگی تربیت شده مکتب او بودند و آنها را در حد نقاشان چیره‌دست و نمادهای ادبیات قرار داد. از این فیلمساز فرانسوی- سوییسی با حدود 60 سال فعالیت حرفه‌ای در سینما، بیش از یکصد فیلم بر جا مانده است. گدار نخستین فیلم بلند خود را سال 1960 تحت عنوان «از نفس افتاده» ساخت. او را فرزند هراسناک سینمای موج نو می‌نامیدند، چرا که در دهه ۱۹۶۰ با تلاش جنجال‌‌گونه‌ای می‌خواست با نهادهای خشک و پژمرده سیاسی و اجتماعی مبارزه کند. «خداحافظی با زبان»، «کتاب تصویر»، «تحقیر»، «برای همیشه موتزارت» و «در ستایش عشق و فیلم سوسیالیسم» از دیگر آثار گدار به شمار می‌روند.  

Page Generated in 0/0057 sec