printlogo


کد خبر: 253084تاریخ: 1401/6/23 00:00
دور دنیا

اختلاف بزرگ ریاض و پاریس بر سر پرونده ریاست‌جمهوری لبنان
روزنامه لبنانی «الاخبار» از اختلاف بزرگ در مواضع عربستان سعودی و فرانسه در قبال پرونده ریاست‌جمهوری در لبنان خبر داد. در حالی که لبنانی‌ها درگیر نتیجه مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی خود در جنوب با فلسطین اشغالی هستند، پس از تحرکات اخیر «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی و ابراز خوش‌بینی مقامات لبنانی درباره احتمال دستیابی به توافق در این زمینه، «آن گریو» سفیر فرانسه در بیروت از کشورش بازگشت و با ارسال پیامی به مقامات لبنانی تأیید کرد که «رئیس‌جمهور فرانسه برای تسریع در تکمیل توافقنامه ترسیم مرز با اسرائیل مداخله می‌کند» و «فرانسه در حال رایزنی با توتال است و متعهد می‌شود که این شرکت بلافاصله پس از امضای قرارداد کار حفاری را آغاز کند». اما منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» تصریح کردند که پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری در صدر اولویت‌‌های فرانسه در لبنان در سایه ورود این کشور به مهلت قانون اساسی برای انتخاب رئیس‌جمهور قرار دارد.  
***
گاردین: بعید است اتحادیه اروپایی برای گاز روسیه سقف قیمت تعیین کند
یک سند فاش شده از سوی روزنامه گاردین حاکی است که اتحادیه اروپایی از اعمال سقف قیمت بر گاز روسیه خودداری می‌کند اما اعمال مالیات‌های بادآورده بر سود مازاد شرکت‌های انرژی را ادامه می‌دهد. این سند نشان می‌دهد پس از آنکه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی نتوانستند هفته گذشته به توافقی در زمینه اعمال محدودیت‌ها دست یابند، سقف قیمتی برای گاز روسیه و گاز وارداتی تعیین نمی‌شود. با این حال، انتظار می‌رود اتحادیه اروپایی مالیات‌های بادآورده را بر سود بالای شرکت‌های سوخت فسیلی وضع کند و سقف جداگانه‌ای بر درآمد تولیدکنندگان برق کم‌کربن در نظر گیرد. «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا قرار است هنگام سخنرانی سالانه در روز چهارشنبه طرح اروپا برای مقابله با افزایش قیمت برق را منتشر کند. متن نهایی ممکن است تغییر کند اما پیش‌‌نویس تهیه شده، شک و تردید کمیسیون اروپا را درباره جلب حمایت کافی از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی برای گزینه تعیین سقف بر گاز روسیه آشکار می‌کند. کشورهای عضو اتحادیه اروپایی که مقادیر زیادی گاز از روسیه وارد می‌کنند همچون مجارستان، اسلواکی و اتریش با تعیین سقف برای گاز روسیه مخالفت کرده‌اند، زیرا نگرانند کرملین کل جریان گاز را به روی آنها قطع کند و کشورشان در رکود فرو رود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تهدید کرده است در صورت توافق بر سر این طرح، صادرات انرژی به اروپا را متوقف می‌کند. 
***
صدراعظم آلمان برای مقابله با مصائب زمستان به تکاپو افتاد
در شرایطی که مقام‌های مختلف اروپایی از پیش رو بودن «زمستان سخت» در این قاره به دلیل تحریم‌های غرب علیه نفت و گاز روسیه حرف زده‌اند، صدراعظم آلمان برای مقابله با مشکلات زمستان به تکاپو افتاده است. منابع رسانه‌ای از برلین خبر دادند «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان اعلام کرد به منظور کاهش فشار بر مصرف‌کنندگان و کسب‌و‌کارها در فصل زمستان، خواهان تعجیل در انجام اصلاحات در بازار برق است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال تحریم‌ها و فشارهای کشورهای عضو اتحادیه اروپایی علیه روسیه در رابطه با بحران اوکراین، مسکو در اقدامی تلافی‌جویانه عرضه گاز به اروپا را کاهش داده که این موضوع سبب افزایش شدید قیمت سوخت شده و متعاقب آن هزینه برق را در کشورهای اروپایی بالا برده است. اولاف شولتز در سخنرانی روز سه‌شنبه (دیروز) اعلام کرد شرکت‌های تولیدکننده برق که از روش‌هایی جز استفاده از گاز برق تولید می‌کنند از قبیل استفاده از انرژی هسته‌ای، انرژی خورشیدی یا انرژی‌های تجدیدپذیر، توانسته‌اند سود بیشتری کسب کنند، زیرا قیمت آن بر اساس برق تولید شده با گاز تعیین می‌شود. به گفته صدراعظم آلمان، این کشور و اتحادیه اروپایی پیشنهاداتی را برای کاهش سودهای بادآورده از تولیدکنندگان غیر گاز ارائه داده‌اند تا از فشار بر مصرف‌کنندگان و شرکت‌هایی که تحت فشار شدید قبوض فزاینده قرار دارند، بکاهند. 
***
جزئیات دیدار اسماعیل هنیه و لاوروف در مسکو
یک رسانه فلسطینی دیروز سه‌شنبه جزئیات دیدار «اسماعیل هنیه» رئیس و اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مسکو را منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری شهاب، در این دیدار هیات نمایندگی جنبش حماس، تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در بیت‌المقدس و محاصره غزه و تجاوزگری مکرر این رژیم به شهرهای کرانه باختری و تحولات فلسطین در عرصه سیاسی و میدانی را با لاوروف مورد بحث و بررسی قرار داد. همچنین سیاست‌های ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ و نقض حقوق اسرا در زندان‌های این رژیم و نیز راه تقویت وحدت در میان گروه‌های فلسطینی در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هیأت جنبش حماس بر حق مردم فلسطین در مقاومت در برابر اشغالگران با تمام ابزارهای موجود تا آزادی سرزمین فلسطین و بازگشت پناهندگان فلسطینی به سرزمین آبا و اجدادی خود و بر مخالفت خود با غارت منابع طبیعی بویژه گاز طبیعی سرزمین فلسطین و لبنان توسط رژیم صهیونیستی تاکید کرد. هیأت نمایندگی حماس در این دیدار که دوشنبه‌شب برگزار شد، با اعلام مخالفت با تلاش‌های ایالات متحده برای تثبیت رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه، نسبت به پیامدهای این روند هشدار داد و اعلام کرد: حماس برای تقویت روابط خود با کشورهای عربی و اسلامی و نیز مراجع و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق فلسطینیان تلاش می‌کند.  نمایندگان جنبش حماس اعلام کردند: هژمونی ایالات متحده بر عرصه بین‌الملل، به آرمان فلسطین لطمه ‌زده است و تغییر نظام بین‌الملل به یک نظام چندقطبی بر یک مبنای عادلانه، در راستای منافع مردم و آرمان ملت فلسطین است. 

Page Generated in 0/0233 sec