printlogo


کد خبر: 253106تاریخ: 1401/6/23 00:00
سازمان هواشناسی هشدار داد
فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها

طی روزهای آینده علاوه بر ورود گرد و غبار به اغلب استان‌های کشور، سازمان هواشناسی هشدار داده است احتمال بارش‌های رگباری در برخی استان‌ها وجود دارد. این سازمان نسبت به بارش باران در ۹ استان، خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور و افرایش ارتفاع موج در سواحل شمال و جنوب هشدار داد. سازمان هواشناسی با هشداری زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی، رشد ابرهای همرفتی در جنوب شرق کشور، بارش باران، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق بویژه ارتفاعات همراه با رعد و برق خبر داد. 
این مخاطرات امروز در گیلان، غرب مازندران، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، جنوب سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان، فردا در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نوار شرقی و شمال آذربایجان شرقی و روز جمعه در شرق گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی مورد انتظار است. بر اثر این مخاطرات احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال وقوع صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر به‌ طور محلی و احتمال آسیب به سازه‌های موقت وجود دارد. 
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی این مخاطرات، احتیاط در سفرهای برون‌‌شهری، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، اقدامات پیشگیرانه جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی، تنظیم جیره غذایی در استخرهای پرورش آبزیان، کنترل و تنظیم دما در گلخانه‌ها و سالن‌های پرورشی و تامین سوخت کافی را توصیه می‌کند. در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی نسبت به افزایش گرادیان فشار، وزش باد و گرد و خاک و نفوذ گرد و غبار هشدار داد. 
این وضعیت جوی امروز در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، زنجان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، چهارمحال‌و‌بختیاری، لرستان، ایلام و خوزستان، فردا در شمال سیستان‌وبلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، مرکزی، همدان، چهارمحال‌وبختیاری، غرب کرمانشاه، لرستان، ایلام و خوزستان و جمعه در ایلام، خوزستان، خراسان جنوبی، شمال سیستان‌وبلوچستان، شرق و جنوب خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، شمال و شرق اصفهان و شمال سیستان‌وبلوچستان مورد انتظار است. سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار دریایی زردرنگ از افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی از یک تا 1.5 متر و در نواحی دور از ساحل میانگین ۲ تا 2.5 متر، افزایش سرعت وزش باد و افزایش تلاطم خبر داد. 
این مخاطرات از اواخر وقت امروز تا ظهر جمعه در دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان انتظار می‌رود. بر اثر این مخاطرات، خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اختلال در تردد‌های دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی وجود دارد. سازمان هواشناسی محدودیت فعالیت‌های دریایی از جمله فعالیت‌های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی را توصیه می‌کند.

Page Generated in 0/0057 sec