printlogo


کد خبر: 253110تاریخ: 1401/6/23 00:00
نگاهی به حضور پررنگ محصولات چینی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو
خودروی چینی در نمایشگاه نبود؟!

محمدسعید بهمنی*: هفته گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت میزبان خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای حوزه صنعت بود. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد موضوعات مرتبط با صنعت خودرو و حواشی آن بیشترین سهم را در بین سوالات خبرنگاران از سیدرضا فاطمی‌امین به خود اختصاص داد. پر واضح است که هم‌اکنون بحث «خودرو» اصلی‌ترین پاشنه آشیل وزارت صنعت، معدن و تجارت و محل برخورد بیشترین انتقادها به شخص فاطمی‌امین است. در این نشست یک اظهارنظر عجیب توسط وزیر صمت توجه تمام رسانه‌ها را به خود جلب کرد. وی درباره حضور خودروهای چینی در نمایشگاه‌های پی‌درپی و بی‌اثر خودرو که توسط رسانه‌ها چندین بار مورد نقد قرار گرفته‌ بود، گفت: «حتی یک خودروی چینی هم در نمایشگاه تحول صنعت وجود نداشت».
بررسی‌ها اما نشان از آن دارد که خودروهای چینی حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته‌اند. 
۲ خودروساز بزرگ و البته دولتی کشور فارغ از محصولات کلیشه‌ای خود که در 4 نمایشگاه قبلی هم از آنها رونمایی کرده بودند. یکی از بزرگ‌ترین غرفه‌های حاضر در این نمایشگاه، متعلق به 4 شرکتی بود که در آن مقرر شده بود پلتفرم ملی آفرود رونمایی شود؛ در این غرفه چندین خودرو وجود داشت که به دستور مسؤولان لوگوی همه آنها پوشانده شده بود! موضوعی که منجر به تعجب بازدیدکنندگان نیز شد و در فضای مجازی هم به طور ویژه به آن پرداخته شد. بررسی خبرنگاران مستقر در نمایشگاه نشان از آن دارد که این خودروها نه‌تنها پلتفرم ملی آفرود نبودند، بلکه نمی‌توان به آنها عنوان خودروی ایرانی اطلاق کرد و تمام آنها چینی بودند. به عنوان مثال ۲ خودروی دایون Y5 و پیکاپ مکث موتور با نام اصلی V5 از محصولات کمپانی چینی دایون در این غرفه چشم‌نوازی می‌کردند. تکلیف محصولات آمیکو هم که از پیش مشخص است و تولیدکننده آنها چینی است. در غرفه کرمان موتور نیز این شرکت با رونمایی از محصول جدید خود که در واقع یک فیس‌لیفت عمیق از خودروی جی 4 کمپانی جک بود، حضور داشت. کمی آنطرف‌تر هم J7 با رنگ زردش خودنمایی می‌کرد که آن هم محصول کمپانی JAC چین بود و با نام و برند جدید کرمان موتور یعنی KMC عرضه خواهد شد. در غرفه سایپا، محصولی از سیتروئن به چشم می‌خورد؛ خودرویی که به نظر اروپایی می‌آید اما اینطور نیست. آن محصول سیتروئن هم حاصل همکاری گروه PSA فرانسه و شرکتی چینی است و پروژه m44 سایپا هم در واقع هیچ ارتباط مستقیمی با اروپا ندارد و حاصل جوینت ونچری چینی است. در انتها نیز بررسی خودروی اقتصادی ایران خودرو و سایپا با لوگوی جدید، نشان می‌دهد این خودروی کوچک محصولی ارزان‌قیمت از کمپانی رنو است که البته این یک مورد محصول چین نبوده و در 2 نسخه برای بازارهای هند و برزیل تولید شده است. حال بماند که طراحی داخلی کابین تارا نیز از محصولات چینی تامین شده است. جای تعجب دارد که با این همه ردپا از محصولات چینی چرا وزیر محترم صمت گفته است هیچ خودروی چینی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو حضور نداشته است. علی ایحال، نمایشگاه تحول صنعت خودرو چند هفته‌ای است که تمام شده اما حواشی نمایشگاه پایانی ندارد و البته بازار خودرو نیز بر مدار بی‌مدیریتی در حال گذران اوقات است!
* کارشناس حوزه خودرو
 

Page Generated in 0/0058 sec