printlogo


کد خبر: 253116تاریخ: 1401/6/23 00:00
سخنگوی قوه‌ قضائیه در نشست خبری تشریح کرد
صدور سند مالکیت جزایر سه‌گانه به نام دولت ایران
چند نفر در رابطه با موضوع ترور شهید صیاد خدایی دستگیر شدند

گروه سیاسی: سخنگوی قوه ‌قضائیه در نشست خبری ‌سه‌شنبه ۲۲ شهریور با خبرنگاران درباره تحکیم حق حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه در خلیج‌فارس اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدامات قاطعی در جهت تثبیت مالکیت رسمی جزایر صورت داده است؛ بنابراین در راستای صیانت از منافع ملی اقدام زیربنایی و مهمی صورت پذیرفته است و اسناد مالکیت 3 جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی صادر شده است. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از میزان، مسعود ستایشی افزود: سند مالکیت این ۳ جزیره به نام دولت جمهوری اسلامی صادر و مالکیت مطابق قانون تثبیت شده است. بر اساس این سند رسمی، مالکیت جزیره تنب بزرگ در استان هرمزگان به مساحت ۱۰ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۲۵۰ مترمربع و سند رسمی مالکیت تنب کوچک در استان هرمزگان به مساحت یک میلیون و ۳۹۴ هزار و ۱۷۹ مترمربع به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شد. 
سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: همچنین سند مالکیت جزیره ابوموسی در استان هرمزگان به مساحت ۱۲ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۶۸۳ متر‌مربع نیز به نام دولت صادر شد، بنابراین با این اقدام موثر و قاطع به مالکیت این 3 جزیره اذعان داریم. سخنگوی قوه ‌قضائیه گفت: تحقق فرآیند حدنگاری در جزایر ایرانی خلیج‌فارس و دریای عمان با هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های مسؤول به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان ثبت و قوه ‌قضائیه است. وی در ادامه گفت: این اقدام دستگاه قضایی مالکیت جمهوری اسلامی را برای جزایر مورد بحث محقق کرده است، بنابراین از تمام تلاش‌های سازمان ثبت و همکاران این سازمان در جهت تجلی این امر تشکر و قدردانی می‌کنیم. 
 
* دستگیری چند نفر در موضوع ترور شهید صیاد خدایی
ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده شهید صیاد خدایی گفت: با اهتمامی که سربازان گمنام امام زمان و با تلاشی که واحد قضایی مربوطه انجام می‌دهد بزودی عناصر اصلی دستگیر می‌شوند. 
وی گفت: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است، تحقیقات بسیار قوی در این پرونده صورت گرفته و این ترورهایی که صورت می‌گیرد شبکه‌ای است و نیاز به بررسی‌های مجدانه و کار کیفی، علمی و فنی دارد و باید اجازه داد این اقدامات استمرار پیدا کند و به محض وصول نتیجه قطعی منعکس خواهد شد. چند نفر در ارتباط با این موضوع دستگیر شده‌اند و قرار قانونی لازم برای آنها صادر شده است. تحقیقات این پرونده واجد طبقه‌بندی است. 
 
* تلاش‌ها برای آزادی حاجی در بند سعودی همچنان ادامه دارد
ستایشی در ادامه این نشست خبری در زمینه آخرین اقدامات قوه ‌قضائیه درباره آزادی حاجی ایرانی در عربستان گفت: مطلع شدیم آقای حبیب دردمند در جریان حج توسط ماموران عربستان سعودی بازداشت می‌شود و این بازداشت به‌رغم پیگیری از طریق کشورهای واسط منتج به نتیجه نشده است اما تلاش‌ها ادامه دارد. وی افزود: دادستان کل کشور در اجرای مقررات کنوانسیون وین و همچنین مقررات آیین دادرسی کیفری و همچنین مقررات ناظر بر اختیارات و وظایف وزارت امور خارجه، نکات و موارد قانونی را به وزارت امور خارجه ابلاغ کرده است. ستایشی بیان کرد: همچنین دادستان کل کشور از وزارت امور خارجه درخواست کرده‌اند که نسبت به پیگیری وضعیت و تعیین تکلیف اعاده این فرد بیگناه اقدام عاجل صورت گیرد. وی تاکید کرد: همچنین اقدامات کنسولی برای این شهروند ایرانی در حال پیگیری است. 
 
* آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده فوت یک خانم در مریوان
سخنگوی قوه ‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه دستگاه قضا جهت پیگیری فوت بانوی مریوانی چه اقداماتی انجام داده است، ضمن تسلیت و اظهار تأسف بابت فوت این خانم، گفت: در تاریخ ۱۴ شهریور شخصی با نام گوران قادری اقدام به گروگان‌گیری می‌کند و قصد تعرض به این خانم مریوانی را داشت که این خانم از طبقه دوم ساختمان سقوط کرده و از ناحیه سر دچار شکستگی می‌شود و موجبات انتقال این شخص به بیمارستان کوثر سنندج فراهم می‌شود ولی متاسفانه عصر ۱۷ شهریور به دلیل شدت جراحات و آسیب فوت می‌کند. 
وی افزود: شخصی که این مشکل را ایجاد کرده است از صحنه حادثه فرار می‌کند و وارد یک منزل مسکونی دیگر می‌شود و یکی از اعضای این منزل را به گروگان می‌گیرد که ماموران انتظامی با نظر و کسب دستور مقام قضایی ورود پیدا می‌کنند و با برنامه‌ریزی و اقداماتی که انجام می‌دهند فرد را دستگیر می‌کنند. این فرد در حال حاضر با قرار بازداشت موقت در زندان مریوان است، پرونده نیز زیر نظر بازپرس مربوطه و دادستان شهرستان مریوان است که با قاطعیت رسیدگی می‌شود و در ایام آتی جهت دادرسی و صدور کیفرخواست به دادگاه جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی ارسال خواهد شد.  

Page Generated in 0/0071 sec