printlogo


کد خبر: 253117تاریخ: 1401/6/23 00:00
اخبار

کرملین:‌ 
پوتین و رئیسی در سمرقند دیدار می‌کنند
کاخ کرملین روسیه خبر داد رؤسای جمهور ایران و روسیه در سمرقند دیدار خواهند کرد. 
به گزارش فارس،‌کاخ کرملین روسیه روز گذشته خبر داد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند دیدار خواهد کرد. 
بر اساس گفته سخنگوی کاخ کرملین، ایران در نشست سال آینده سازمان همکاری شانگهای که در هند برگزار خواهد شد،‌ به عنوان عضو این سازمان حضور خواهد یافت. 
کرملین اضافه کرد که پوتین در سفر به ازبکستان برای حضور در نشست سران سازمان همکاری شانگهای با رؤسای‌جمهور ترکیه و ازبکستان دیدار خواهد کرد و درباره توافقنامه صادرات غلات اوکراین به گفت‌وگو خواهد پرداخت. بر اساس اعلام کاخ کرملین، پوتین روز پنجشنبه نیز با رئیس‌جمهور چین در سمرقند دیدار خواهد داشت که محور این دیدار درباره اوکراین و تایوان خواهد بود. 
 نشست روسای‌جمهور کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای 15 و 16 سپتامبر (پنجشنبه و جمعه) در شهر «سمرقند» برگزار می‌شود. این نشست نخستین دیدار حضوری روسای‌جمهور کشورهای سازمان همکاری شانگهای از سال 2019 میلادی و پایان ریاست ازبکستان بر این سازمان خواهد بود. روسای‌جمهور تمام کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان حضور خود در این نشست را تایید کردند. 
همچنین انتظار می‌رود روسای‌جمهور کشورهای ناظر سازمان همکاری شانگهای و سران سازمان‌های شریک - سازمان ملل متحد، جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا - نیز در این نشست شرکت کنند.
***
سفیر آمریکا در بحرین: 
آینده توافق هسته‌ای قابل پیش‌بینی نیست
سفیر آمریکا در بحرین گفت که نمی‌توان آینده توافق هسته‌ای را پیش‌بینی کرد و ممکن است فردا امور متفاوت‌تر رقم بخورد. به گزارش ایسنا، استیون بوندی، سفیر جدید آمریکا در بحرین در گفت وگو با روزنامه الایام با طرح ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: نمی‌توانم آینده توافق هسته‌ای را پیش‌بینی کنم، ما با نگاهی به اخبار در ماه گذشته متوجه می‌شویم که مردم ابتدا نسبت به این امر بدبین بودند، سپس خوشبین شدند و بعد از آن بار دیگر بدبین شدند، بنابراین فردا ممکن است امور متفاوت باشد. وی گفت: نمی‌توان درباره این مساله پیش‌بینی کرد اما فکر می‌کنم که مذاکرات درباره توافق هسته‌ای بسیار مهم بود و اگر بتوانیم راهی برای بازگشت به این مذاکرات پیدا کنیم و ایران را پایبند به بندهای برجام کنیم این امر تهدید بزرگی را از میز مذاکرات برمی‌دارد. 
***
تل‌آویو از آلبانی بابت قطع روابط با ایران تشکر و قدردانی کرد
معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با وزیر خارجه آلبانی از این کشور بابت قطع روابط دیپلماتیک با ایران تشکر و قدردانی کرد. به گزارش فارس، «عیدان رول» معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه آلبانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. شبکه «آی 24» دیروز به نقل از وبگاه «والا نیوز» گزارش داد معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در کنفرانس «دیپلماسی زنان» که اخیرا در مقر وزارت خارجه آلمان برگزار شد، با وزیر خارجه آلبانی درباره قطع روابط با ایران گفت‌وگو کرده است. طبق این گزارش، نماینده رژیم صهیونیستی در این نشست از آلبانی بابت قطع روابط دیپلماتیک با ایران تشکر کرده است. والانیوز همچنین اضافه کرد تل‌آویو به تیرانا پیشنهاد کرده است می‌تواند به آلبانی در برابر حملات سایبری ایران کمک کند. دولت آلبانی روز چهارشنبه ۱۶ شهریور ایران را به حمله سایبری به زیرساخت‌های خود متهم کرد. تیرانا با اعلام قطع روابط سیاسی با ایران، به دیپلمات‌های ایرانی مهلت داد ظرف ۲۴ ساعت خاک این کشور را ترک کنند. وزارت امور خارجه ایران این اقدام دولت آلبانی را محکوم کرد.
***
امیرعبداللهیان: 
محدودیتی در توسعه روابط ایران و تونس وجود ندارد
وزیر امور خارجه با قدردانی از مواضع مثبت و سازنده دولت و ملت تونس در حمایت از مردم فلسطین و مخالفت با عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، تاکید کرد: هیچ محدودیتی در توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و تونس وجود ندارد. به گزارش ایرنا، سمیر المنصر، سفیر جمهوری تونس در تهران در پایان ماموریت خود در کشورمان با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار روابط خوب ایران و تونس و وجود دیدگاه‌ها و مواضع مشترک میان 2 کشور در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد و افق روابط میان 2 کشور را مطلوب ارزیابی کرد و با اشاره به وجود ظرفیت‌های قوی همکاری میان ۲ طرف، تلاش برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات بین ۲ کشور را ضروری دانست. امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به تحولات جاری در تونس اظهار داشت: اطمینان خاطر داریم با حکمت و عقلانیت مسؤولان تونس و با وحدت و همدلی ملت و دولت این کشور شاهد رشد و شکوفایی روزافزون تونس در همه زمینه‌ها خواهیم بود.

Page Generated in 0/0056 sec