printlogo


کد خبر: 253131تاریخ: 1401/6/24 00:00
در جست‌و‌جوی نشانی از تحول یک سال پس از آغاز
تحول بدون تحول‌پسند‌ها

گروه فرهنگ وهنر: ۲ هفته دیگر که بگذرد، می‌شود یک سال. یک سال از آغاز دوران تحول رسانه ملی گذشت. سال گذشته اواخر تابستان بود که چندین نام کنار هم ردیف بود به عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست سازمان صداوسیما. از بین آن اسامی، قرعه به نام پیمان جبلی افتاد تا رادیو و تلویزیون ایران دوران جدیدی را به نام دوران تحول آغاز کند. اینکه صداوسیما در طول یک سال متحول نشده باشد اصلا عجیب نیست اما اینکه نشانی از متحول نشدن نبینیم، کمی نگران‌کننده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پیمان جبلی ۲ ماه پیش در برنامه «صف اول» روی آنتن شبکه خبر حضور یافت تا گزارشی از عملکرد 10 ماهه خود بر مسند ریاست ارائه کند. طبق گفته‌های او در این برنامه، رسانه ملی هنوز حتی به میانه راه خود در سیاست‌های تحولی نرسیده است. 
جبلی در سخنانش در «صف اول» گفت: «ما در این 10 ماه فرصتی را برای آسیب‌شناسی دوره‌های گذشته گذاشتیم؛ از مشورت‌ها بهره گرفتیم و تلاش کردیم به گونه‌ای حرکت کنیم که قدم به قدم سیاست‌ها را اجرا کنیم». حالا با گذشت حدود یک سال از آغاز دوره تحول، صداوسیما چند گام به این هدف نزدیک شده و نتایج این نگاه آسیب‌شناسانه چقدر مشهود است؟
سیما به عنوان ویترین رسانه ملی در خط مقدم این تحول قرار دارد ولی نباید این انتظار بیجا را داشته باشیم که کنداکتور تلویزیون این روزها پر شده باشد از فیلم و سریال‌های رنگارنگ و جذابی که آمده‌اند تا مرهمی بر درد کم‌مخاطبی تلویزیون باشند اما این انتظار می‌رود که تلویزیون، کارگردانان قدر خود را که روزی با کارهای‌شان سیما را نونوار کرده بودند، بار دیگر فرابخواند و طرحی نو دراندازد تا در ادامه راه تحول، دستش پر باشد اما به نظر می‌رسد سیاست تلویزیون فراخواندن کارگردانان موفقی که خودش پرورش داده، نیست البته تلویزیون هر چند تمایلی به همکاری با سریال‌سازان موفق یک دهه اخیر خود نشان نمی‌دهد اما هنوز دست از بازپخش آثار موفق آنها برنمی‌دارد. 
از آخرین همکاری محمدرضا هنرمند با تلویزیون 13 سال می‌گذرد. «آشپزباشی» آخرین سریالی بود که هنرمند برای تلویزیون ساخت. پس از این سریال، تلویزیون دیگر هیچگاه برای تامین محتوای خود سراغ خالق «زیر تیغ» نرفت. همایون اسعدیان و صداوسیما پس از «لحظه گرگ و میش» دیگر همکاری نداشتند و این فراق 4 ساله حتی در دوران تحول هم پایان نیافت.
همچنین دوری محمدمهدی عسکرپور و تلویزیون هم 4 ساله شد و پس از «رهایم نکن»، کاری از او به قاب تلویزیون نیامد. سامان مقدم را هم با فراقی 4 ساله از تلویزیون، باید به این لیست اضافه کنیم. کارهای قبلی برخی از این کارگردانان همچنان روی آنتن دیده می‌شود اما دریغ از یک کار جدید! به عنوان مثال «پریدخت» به کارگردانی سامان مقدم همین 2 هفته پیش پخش خود را از شبکه 2 آغاز کرد اما از همکاری جدید خبری نیست!
البته شکی در این نیست که برخی کارگردانان مثل ایرج طهماسب و مازیار میری، به دلایلی دیگر از جمله خط قرمزهای کمرنگ‌تر در شبکه نمایش خانگی، مسیری غیر از تلویزیون را انتخاب کرده‌اند اما اینکه تلویزیون برای حوزه سریال‌سازی‌اش در دوران تحول چه کارگردانانی را زیر سر گذاشته است، ‌الله اعلم. فرآیند تربیت کارگردان قوی و اعتماد به کارگردانان جوان یقینا زمانبر است و موقعیت امروز رسانه ملی، موقعیت مناسب برای آزمون و خطا نیست. جبلی برای ایجاد تحولی که وعده‌اش را داده تنها 4 سال دیگر فرصت دارد اما این تحول مقدماتی دارد که اگر حالا برای فراهم کردن آنها فکری نکنید، اندک اندک دیر می‌شود!

Page Generated in 0/0057 sec