printlogo


کد خبر: 253135تاریخ: 1401/6/24 00:00
آیا یکپارچه‌سازی کتابخانه‌های عمومی دامن کانون را هم می‌گیرد؟
تکلیف کتابخانه‌های کانون هفته آینده روشن می‌شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تعیین تکلیف کتابخانه‌های این نهاد فرهنگی طی هفته آتی خبر داد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چند روزی است که در صدر اخبار و دغدغه فعالان فرهنگی قرار دارد. انتشار خبر طرح درخواست واگذاری کتابخانه‌های این نهاد فرهنگی به نهاد کتابخانه‌های عمومی، موجی از واکنش‌ها را از سوی نویسندگان، هنرمندان و اهالی فرهنگ به همراه داشت. 
جمعی از نویسندگان در چند روز گذشته با انتشار یادداشت‌ها، تصاویر یا کتاب‌های کانون، دغدغه‌های خود در این زمینه را بازگو کردند. چهره‌هایی مانند فرهاد حسن‌زاده، داوود امیریان، هوشنگ مرادی‌کرمانی و مصطفی رحماندوست در میان این منتقدان دیده می‌شوند. آنها بر این باورند که جدا کردن کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از این نهاد فرهنگی، پر پرواز را از مرغک کانون جدا کرده و موجب خارج شدن کانون از مسیر خود می‌شود. به گفته آنها اگر چه کانون در همه این سال‌ها با مشکلات ریز و درشت مواجه بوده و با روزهای درخشان خود در دهه‌های 60 و 70 فاصله معناداری دارد اما راه‌حل مشکلات این نهاد فرهنگی در ادغام با دیگر نهادها نیست، بلکه این تصمیم، گره مشکلات کانون را کورتر می‌کند. 
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به موضوع ادغام کتابخانه‌های کانون پرورش فکری در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تسنیم گفت:‌ این پیشنهاد اولیه است و هیچ جا تایید و تصویب نشده است؛ بعد از پیشنهاد و وصول شدن از ما نظر خواستند، ما هم با ادله،‌ منطق‌، مدارک و مسندات و ادله‌های حقوقی و ماهیتی مخالفت شدید خود را از هم جانب کانون پرورش فکری و هم از طرف شخص وزیر آموزش‌وپرورش رسما اعلام کردیم. در تلاش هستیم با ادله منطق و استدلال این موضوع را طی هفته‌های آینده منتفی کنیم. 
وی با اشاره به دلایلی که مانع ادغام کتابخانه‌های کانون می‌شود، ادامه داد:‌ این دوستان دنبال یکپارچه‌سازی موضوع کتابخانه‌های عمومی بودند که کانون پرورش فکری هم یکی از این موارد بود، ما گفتیم اساسنامه کانون چنین اجازه‌ای نمی‌دهد؛ اساسنامه مصوب شورای انقلاب 1359، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است. 
علامتی در پایان گفت:‌ هفته آینده جلساتی در کمیسیون مربوط در دولت تشکیل خواهد شد که ما هم حضور پیدا کرده و دلایل مخالفت خود را بیان خواهیم کرد. امیدواریم این موضوع منتفی شود.

Page Generated in 0/0066 sec