printlogo


کد خبر: 253150تاریخ: 1401/6/24 00:00
در صورت بی‌توجهی به رشد جمعیت، ایران دومین کشور کهنسال جهان می‌شود
افزایش 2 برابری جمعیت سالمندان کشور تا 20 سال آینده

توجه به جوانی جمعیت و افزایش میزان رشد جمعیت کشور موضوع مهمی است که مورد توجه همه دستگاه‌ها و نهادها و ارگان‌هاست، چرا که به گفته کارشناسان، پیش‌بینی می‌شود چنانچه جمعیت کشور افزایش نیابد در دهه‌های آینده ایران در زمره سالخورده‌ترین کشورهای جهان قرار ‌گیرد. رئیس اندیشکده بین‌المللی کرامت انسانی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در ۳ دهه آینده با قشر عظیمی از سالمندان روبه‌رو ‌می‌شویم، گفت: اگر چنین مساله‌ای اتفاق بیفتد، ایران بعد از ژاپن دومین کشور کهنسال جهان خواهد بود. در دهمین نشست از سلسله نشست‌های سلامت سالمندی که به همت معاونت فرهنگی و معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، محمدرضا لک‌پور، سرپرست معاونت پژوهشی این واحد تصریح کرد: جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی شهید بهشتی با توجه به رویکرد جدید خود و مواجهه موثر با چالش‌های سلامت سالمندی در دوران فعالیت‌ این واحد در این زمینه، در گام نخست مساله ارتقای آگاهی و درک عمومی در این زمینه و حساسیت‌زایی نسبت به این موضوع در جامعه علمی کشور را در دستور کار خود قرار داده است. 
وی با اشاره به تغییرات جمعیتی در چند سال گذشته، یادآور شد: با توجه به تغییر هرم رشد جمعیت در کشور طی سنوات گذشته و کاهش ملموس فرزندآوری به دلایل مختلف فرهنگی و اقتصادی در جامعه، عمده توجه مسؤولان در سنوات گذشته به‌ سمت اصلاح وضعیت اشتغال، بهداشت و درمان و آموزش بوده و موضوع سالمندی جمعیت از سوی بدنه اجرایی کشور مورد غفلت واقع شده است. 
سرپرست معاونت پژوهشی افزود: خوشبختانه با درایت مقام معظم رهبری و توجه ویژه به موضوع سالمندی در سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی ایشان و شکل‌گیری موج جدیدی از توجهات توسط ارکان اجرایی کشور به این موضوع، امید است جهاد دانشگاهی در مسیر ترسیم شده از سوی معظم‌له بتواند اقدامات مؤثر و شایسته‌ای را برنامه‌ریزی و اجرا کند. 
لک‌پور با بیان اینکه بررسی تغییرات جمعیتی نشان می‌دهد طی ۲۰ سال آینده جمعیت‌ سالمندی ۲ برابر افزایش خواهد داشت، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد مراجعات به مطب‌های خصوصی پزشکان، ۳۴ درصد مراجعات سرپایی در بیمارستان‌ها و ۹۰ درصد تخت‌های مربوط به مؤسسات و سراهای نگهداری سالمندان را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند. 
وی متذکر شد: ۶۰ درصد هزینه‌های مراقبت پزشکی توسط این گروه سنی مصرف می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، موضوع سالمندی جمعیت یکی از چالش‌های بزرگ کشور بویژه در حوزه سلامت و رفاه اجتماعی خواهد بود. 
در ادامه این نشست محمود عباسی، سرپرست مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی و رئیس اندیشکده بین‌المللی کرامت انسانی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در 3 دهه آینده با قشر عظیمی از سالمندان روبه‌رو ‌می‌شویم، یادآور شد: اگر چنین مساله‌ای اتفاق افتد، ایران بعد از ژاپن دومین کشور کهنسال جهان را تشکیل خواهد داد؛ به همین دلیل این موضوع مورد توجه سیاست‌گذاران واقع شده است.

Page Generated in 0/0058 sec