printlogo


کد خبر: 253157تاریخ: 1401/6/24 00:00
رئیس کل بانک مرکزی از تأمین 26 میلیارد دلار برای واردات در 5 ماه نخست امسال خبر داد
رشد 37 درصدی تأمین ارز واردات

رئیس ‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان مرداد حدود ۲۶ میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات رسمی کشور به شکل حواله انجام شده است، گفت: در حال حاضر حجم عرضه ارز به مراتب بیش از تقاضای آن است. علی صالح‌آبادی درباره شرایط حواله‌های ارزی عنوان کرد: در حال حاضر و در زمینه حواله ارزی شرایط ما به گونه‌ای است که حجم عرضه ارز به مراتب بیش از تقاضای آن است و ما در روزهای مختلفی شاهد این نکته هستیم که در بازار عرضه‌های زیادی اتفاق می‌افتد و در همان حال تقاضایی در بخش حواله ارزی نداریم. وی افزود: از ابتدای سال 1401 تا پایان مرداد حدود 26 میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات رسمی کشور به شکل حواله انجام شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که حدود 19 میلیارد دلار بود، تقریبا 7 میلیارد دلار بیشتر شده است(رشد ۳۷ درصدی). رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از روزهای آینده به شکل شفاف میزان عرضه و تقاضای ارز در بازار نیما به صورت رسمی اعلام می‌شود، عنوان کرد: با اعلام این مهم به صورت روزانه همه فعالان اقتصادی در جریان عرضه و تقاضای حواله رسمی ارز کشور قرار خواهند گرفت. وی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه اسکناس نیز وضعیت عرضه‌ها بسیار خوب است و از ابتدای سال تاکنون حدود یک میلیارد دلار به شکل اسکناس ارزی در بازار متشکل ارزی و بازار توافقی معامله ارز عرضه شده و صادرکنندگان، ارز خود را در قالب حواله و اسکناس ارزی به سامانه‌ها ارائه می‌کنند و در این زمینه نیز وضعیت عرضه‌ها بسیار مطلوب است. رئیس شورای پول و اعتبار در پایان درباره انتشار میزان معاملات و عرضه و تقاضا در بازار متشکل ارزی و معاملات ارزی توافقی گفت: معاملات ارزی توافقی از ماه‌های گذشته میان صرافی‌ها آغاز شده بود که در این باره نیز خوشبختانه حجم معاملات توافقی بازار ارز و عمق آن افزایش قابل توجهی یافته است و نیازهای اسکناسی خدماتی مورد نیاز مردم به طور کامل تأمین می‌شود، لذا مقرر شده است میزان معاملات و عرضه و تقاضا و قیمت‌ها به صورت شفاف در سایت بازار متشکل ارز ایران از امروز 23 شهریور (دیروز) اعلام شود. 
 
* روند صعودی قیمت دلار متوقف می‌شود؟
قیمت دلار ظرف ۲ ماه گذشته بین کانال‌ 29 تا 31 هزار تومان شناور بوده و با انتشار اخبار مذاکرات هسته‌ای در بازه مذکور حرکت می‌کرده است. در حال حاضر با انتشار اخبار ضدونقیض از مذاکرات و از سوی دیگر تقاضای ارز جهت سفر معنوی اربعین، قیمت دلار در بازار آزاد حدود 31 هزار و 200 تومان رسیده است. در رشد این روزهای قیمت ارز، تقاضا برای سفر به ترکیه را نیز باید لحاظ کرد؛ با توجه به افت بی‌سابقه ارزش لیر و رسیدن آن به حدود هزار و 600 تومان، حجم سفرها به این کشور نیز افزایش پیدا کرده است. جمع‌بندی تمام موارد مطرح شده نشان از آن دارد که در روزهای آینده و با پایان یافتن این متغیرهای زمانی تاثیرگذار بر بازار، باید شاهد کاهش قیمت ارز در بازار آزاد باشیم. همچنین قیمت هر دلار در بازار متشکل ارزی با وجود نوسانات گسترده در بازار آزاد 30 هزار تومان است.
 
* راه‌اندازی سامانه مظنه‌های خرید و فروش ارز توافقی در بازار متشکل ارزی
بازار متشکل معاملات ارز ایران با افزودن سامانه مربوط به جدول عمق بازار به وبسایت و سامانه معاملات این شرکت، علاوه بر افزایش شفافیت بازار، امکان تحلیل بیشتر را برای عموم مردم، فعالان و معامله‌گران بازار ارز فراهم کرد. بر این اساس، در بازار متشکل معاملات ارز ایران، عموم مردم و فعالان بازار ارز می‌توانند از این پس علاوه بر حجم معاملات، میانگین موزون نرخ‌ها، نرخ پایانی روز قبل و درصد تغییر نسبت به نرخ پایانی روز قبل و ۱۰ مظنه خرید و فروش ارز توافقی دلار و یورو را از طریق وبسایت این مجموعه به آدرس WWW.ICE.IR مشاهده کنند. طبق اطلاعیه بازار متشکل معاملات ارز ایران، از ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ (امروز) مظنه‌های قیمتی ۱۰ سفارش خرید و فروش ارزهای دلار و یوروی توافقی به نمایش عموم در‌می‌آید.
 
* مشاهده واقعیت بازار ارز در لحظه
 مردم از این پس با مشاهده واقعیت بازار در لحظه، می‌توانند به جای کانال‌های غیررسمی جهت کسب اطلاعات قیمت دلار و یورو، با مراجعه به وبسایت بازار متشکل ارزی از وضعیت قیمت دلار و یوروی توافقی آگاه شوند و تصمیم‌های واقعی‌تر و صحیح‌تری بگیرند. نرخ اعلامی بازار متشکل معاملات ارز ایران، نرخ بین بانکی و بین صرافی است و توسط اعضای این بازار کشف نرخ انجام می‌شود. عموم مردم در کشف نرخ و معاملات ارز بازار متشکل ارزی حضور ندارند اما در زمان مراجعه به صرافی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را با حداکثر یک درصد بالاتر از نرخ کشف شده روی تابلوی معاملات بازار متشکل معاملات ارز ایران دریافت کنند.
 
* اعطای API به مجموعه‌های مجوزدار
به گزارش مدیریت ارتباطات بازار متشکل معاملات ارز ایران، مجموعه‌های پردازش اطلاعات مالی مجوزدار از بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار می‌توانند با ارائه درخواست رسمی، اطلاعات تابلوی بازار متشکل معاملات ارز ایران را در قالب API یا وب‌سرویس دریافت کنند. بانک‌ها، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) و... نیز می‌توانند این دسترسی را جهت دریافت اطلاعات تابلوی معاملات بازار داشته باشند.
 
* مزیت‌های مشاهده عمق بازار
عمق بازار و مظنه‌های خرید و فروش، ابزاری حرفه‌ای برای رصد دقیق بازارهای مالی به شمار می‌رود. معامله‌گران بازار متشکل ارز ایران با مشاهده عمق مظنه‌ها با آگاهی بیشتری از میزان عرضه و تقاضا سفارش‌گذاری خواهند کرد. با این ابزار، قیمت‌‌ها تحلیل‌پذیرتر و دستکاری قیمت‌‌ها سخت‌تر می‌‌شود. همچنین عمق مظنه‌‌های بازار می‌تواند به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران برای اطلاع از بهترین قیمت‌های خرید و فروش و بیشترین حجم سفارشات و در نتیجه تصمیم‌گیری بهتر برای معاملات روزانه در بازار ارز توافقی دلار و یورو کمک کند.

Page Generated in 0/0056 sec