printlogo


کد خبر: 253158تاریخ: 1401/6/24 00:00
اخبار

عملیات قانون پایانه‌های فروشگاهی آغاز شد
رئیس سازمان امور مالیاتی روز گذشته در همایش تبیین نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای شرکت‌های بورسی اظهار کرد: امروز عملیات قانون پایانه‌های فروشگاهی را شروع می‌کنیم. 
داوود منظور افزود: این قانون از تکالیف بر زمین مانده‌ای بود که از زمان تصویب آن در سال ۹۸ تاکنون که بیش از ۲ سال می‌گذرد، قرار بود ۱۵ ماه بعد از تصویب اجرا شود اما زیرساخت‌های اجرا فراهم نبود. 
رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به قانون‌های مشابهی مانند قانون صندوق‌های مکانیزه گفت: این قوانین هیچ گاه اجرا نشد. 
منظور بیان کرد: نظام مالیاتی با استفاده از این قانون به یک نظام روزآمد و جهان‌تراز تبدیل می‌شود. منظور یادآور شد: باید هر چه زودتر این قانون را اجرا می‌کردیم، این قانون فعالان اقتصادی را مکلف می‌کند زمانی که عملیاتی مانند خرید یا فروش انجام می‌دهند، آن را ثبت کرده و نسخه‌ای از صورتحساب الکترونیک را برای پایگاه داده‌های سازمان مالیاتی ارسال کنند که شفافیت در پی دارد. 
منظور با اشاره به همکاری سازمان امور مالیاتی با پلیس راهور درباره راه‌اندازی سامانه نقل و انتقال خودرو گفت: نتیجه راه‌اندازی این سامانه این شد که اولا مردم براحتی با گوشی همراه و بدون مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی، کار نقل و انتقال را انجام می‌دهند و ثانیا این پول مستقیما وارد خزانه می‌شود. 
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا تمام امور مالیاتی را از درگاه پنجره واحد الکترونیکی انجام دهیم، گفت: با این کار هم از هدر رفتن وقت مردم برای قانع کردن ممیزان مالیاتی جلوگیری می‌شود و هم حقوق دولت ایفا
 می‌شود. 
وی با اشاره به آغاز اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از روز گذشته با شرکت‌های بورسی و فرابورسی افزود: قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده تماما در بستر قانون پایانه‌های فروشگاهی بنا شده اما اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده زودتر آغاز شد. 
***
اجرای پروژه تیر الکترونیک بین‌گمرکات ایران و هند
در راستای تسهیل ترانزیت و توسعه کریدور شمال- جنوب طی روزهای آینده نخستین پروژه بین‌المللی حمل‌و‌نقل مرکب تحت رویه تیر الکترونیک بین گمرکات ایران و هند عملیاتی خواهد شد. 
معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران گفت: در راستای تسهیل ترانزیت و توسعه کریدور شمال- جنوب طی روزهای آینده نخستین پروژه بین‌المللی حمل‌و‌نقل مرکب تحت رویه تیر الکترونیک بین گمرکات ایران و هند با ورود محموله ارسالی از مبدأ کشور هند به گمرک شهید رجایی بندرعباس و خروج آن از طریق گمرک آستارا عملیاتی خواهد شد. 
فریده زبیدی گفت: گمرک ایران جهت توسعه ترانزیت کالا از کشور، بحث توسعه و فعال‌سازی مسیرهای ترانزیت را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده که یکی از راه‌های فعال‌سازی کریدورهای ترانزیتی، به‌کارگیری پروژه تیر الکترونیک و استفاده از تسهیلات کنوانسیون تیر در حمل‌و‌نقل مرکب بوده که با راه‌اندازی کارنه تیر در گمرکات دریایی، شرایط لازم جهت تحقق این موضوع فراهم می‌شود.
 وی گفت: با اجرای این پروژه ضمن کاهش زمان و هزینه ترانزیت کالا، توسعه تجارت از مسیر ایران را شاهد خواهیم بود. معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران گفت: یکی از مشکلات اساسی در ترانزیت کالا از طریق حمل‌و‌نقل مرکب و بین کشورها، فقدان اسناد واحد گمرکی است که با اجرای این پروژه ضمن اینکه از کارنه تیر به عنوان سند گمرکی واحد بین کشورها و در طول مسیر استفاده می‌شود، انجام این رویه تحت تیر الکترونیک باعث تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها شده و گام موثری را در جهت تسهیل تشریفات گمرکی و در نهایت توسعه و فعال‌سازی کریدورها از جمله کریدور شمال- جنوب به همراه خواهد داشت.
 کلمه تیر (TIR) مخفف حمل‌و‌نقل جاده‌ای بین‌المللی است و تیر الکترونیک سیستمی است که کالا تحت سند واحد و تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها و تضمین بین‌المللی معتبر منتقل می‌شود. به گفته وی، با اقدامات صورت گرفته ترانزیت کالا از مسیر ایران در ۵ ماهه سال جاری با رشد ۲۵ درصدی به رقم ۶ میلیون تن رسیده است.

Page Generated in 0/0159 sec